От снощи най-сетне си имаме нов хладилник - Electrolux ERD-28304W. Дозряхме до идеята, че ни е нужен, след като старият, не само, че беше твърде малък, такъв хубавец и нямаше никакво отношение към енергоспестяването, започна да има особено мнение по въпроса за автоматичното размразяване, което доведе до малко наводнение в кухнята.
И така, след известен период на проучване в интернет, се спряхме на съответния модел - не куча марка, но не и твърде скъп, икономичен (A+), не много малък, но и не по-висок от нас с Крис, а точно наш ръст, с отделна камера и без излишни гъзарии. Решихме да си спестим разкарването и да си го поръчаме по интернет. Намерихме два сайта, на които се продава - на "Техномаркет" и на "Зора". И двата предлагаха 5% намаление, ако си го купиш по интернет. От "Зора" обаче изискваха регистрация, а от Техномаркет - не. И двата сайта изискваха ЕГН при поръчка (да се чуди човек защо са им такива лични данни на хората). Докато се подмотвахме, от "Техномаркет" махнаха намалението (днес гледам, че пак са го въвели), поради което (а също и поради обстоятелството, че поръчка чрез регистрация ни изглеждаше по-сигурна), решихме да поръчаме от "Зора".
Епизод 1 - купуване на хладилник по интернет от търговска верига "Зора".
И така, на 22 декември направихме регистрация в сайта на "Зора", надявайки се хладилникът да пристигне, ако може, до Коледа или поне до Нова Година. Но о, чудо, след регистрацията се появи съобщение, че трябва да изчакаме техен служител да я одобри. Това отне на въпросния служител точно едно денонощие. На 23-ти вече бяхме милостиво одобрени и веднага се захванахме да поръчваме. Ядец - софтуерът на сайта се оказа бъгав. Като кликнем на "поръчай", се показва отново хладилникът, а поръчка не се случва. И така няколко пъти. Писахме писмо на двата оставени от "Зора" имела. Единият се оказа недействащ. След като не получихме отговор от другия в рамките на няколко часа и имайки предвид, че на другия ден вече беше Бъдни вечер, решихме да прежалим намалението и да поръчаме от "Техномаркет".
На другия ден (явно за "Зора" няма по-кратки отрязъци от време от едно денонощие) изненадващо отговор все пак пристигна:
Здравейте,
Ако не успеете да финализирате своята поръчка, можете да поръчате на този
мейл като посочите имена, ЕГН, адрес за доставка.
Поздрави
(името на съответния служител)
Как ли пък не! Не стига, че искат лични данни, ами да ги пращаме и по e-mail ни се видя прекалено. Отговорих кратко и ясно:
Благодаря, но вече поръчах на друго място.
Весели празници!
Епизод 2 - купуване на хладилник по интернет от "Техномаркет"
И тъй, на 23-ти декември следобед лесно и успешно, с цената на някоя и друга лична данна и без намаление, поръчахме хладилника от "Техномаркет". За разлика от "Зора", имаше опция дори в колко часа да го доставят, избрахме 15,00 часа. Веднага получихме потвърждение - с номер на поръчката, проформа фактура, абе супер. На сайта пишеше, че поръчки, направени на 23-ти следобед и 24-ти се изпълняват на 29-ти. Предположихме, че хладилникът ще дойде ако не на 29-ти, то на 30-ти или първите дни след Нова година.
След като хладилникът не пристигна до втори януари, им написахме писмо:
Здравейте,
С мъжа ми Кристиян Енчев поръчахме на негово име хладилник на 23-ти декември следобед. Поръчката ни беше приета под номер 4271. Предполагаме, че по празници сте много заети с доставки, затова нашата още не е дошла. Но искаме да попитаме - имате ли практика да уведомявате клиентите предварително кога ще доставите продукта, защото ние не сме в състояние да осигуряваме човек у дома всеки ден от 15 часа?
Поздрави,
Светла и Кристиян
Отговор не последва. На пети вече се отказах от мечтата, че поръчката е изпълнима единствено и само по интернет, и им звъннах към обяд. Обещаха да се обадят след два часа. Не се обадиха. На другия ден звъннах сутринта в девет и нещо. Да съм се обадила в десет, защото тогава идвали колегите от интернет доставките. Звъннах в десет и нещо, казаха - ще Ви се обадим след малко. След час-два действително звъннаха на Крис. Предложиха да докарат хладилника на другия ден (сряда) в 15 часа, за колкото сме го поръчали. За зла участ, сряда е присъственият ден на Крис в Института по философия, затова той ги попита не могат ли да дойдат към пет. Не можели, късно им било, та се разбраха за 16 часа.
Крис се извинил, тръгнал си по-рано от секция и в 16 без 10 си беше вкъщи. И почнахме да чакаме. Чакахме, чакахме и в 18 вече бяхме сигурни, че хладилникът няма да дойде. В 18 и нещо обаче той неочаквано дойде.
За оправдание на "Техномаркет" ще кажа, че наши познати, които са поръчвали от тях по интернет (вярно, по-дребни неща и не на връх Коледа) са нямали нашите проблеми - от магазина сами се сещали да им се обадят кога могат да дойдат и идвали навреме. В нашия случай, може би не улучихме момента. Но все пак мисля, че беше редно поне да ни се обадят.
Епизод 0 - teniski.eu
Като съм почнала с негативния опит с поръчки по интернет, да разкажа и това. Исках да направя коледен подарък на едни приятели и каквото търсех (не точно тениска) видях, че се предлага в http://teniski.eu/. Особено ме привлече софтуерът, с който човек сам може да си направи дизайна. Да де, ама в моя случай не сработи - от компютъра ли, от сайта ли, не знам, но предполагам, че от сайта, защото сега пак пробвах и всичко си е в ред.
Както и да е, написах им писмо какво искам да поръчам и какъв ми е проблемът. Получих следния отговор:
zdraweite prikachete ni snimkata po emaila
Ни повече, ни по-малко. Не съм пурист на тема "шльокавица", но ми се ще една фирма, която се занимава с поръчки по интернет, да има поне един грамотен служител и точно той да води кореспонденцията. Изпратих им снимката с обяснение какъв точно надпис искам а има на гърба. Отговориха, че ще бъде готова на трети декември,
samo 4e tozi artikul nqma grab. bih me vi preporachali nadpisa da sse namira otgore na snimkata
Още по-грамотно. По-голямото ми притеснение обаче беше, че става въпрос за абстрактна снимка с много дребни детайли, върху която трудно можех да си представя как ще изглежда надпис. Затова им (на 27.11) написах следното:
Здравейте,
Възможно ли е да ми изпратите в .jpg как ще изглежда надписът върху снимката, за да знам дали ми харесва или да се откажа от него? Ако е възможно, бих желала шрифтът да е "cosmo".
Поздрави!
Отговор не последва. На пети декември пак им писах в общи линии същото, учтиво и с опит за разбиране - "надявам се да няма някакъв проблем". Отговор така и не последва.
Може би жестоко съм ги обидила, като съм пожелала да видя как ще изглежда продуктът допълнително. Съжалявам за което. Ама откъде да знам дали са толкова "грамотни" в графичния дизайн, колкото и в правописа?
Накрая отидох и поръчах подаръка офлайн, стана супер, пък имаше и гръб. Жалко, защото сайтът си го бива. Не съм се отказала от идеята някой път оттам да си поръчам блузка, ама само ако аз си направя дизайна. И ако ми отговорят, де.
Епизод -1 - Хеликон
Въпреки споделените неволи, продължавам да бъда фен на пазаруването по интернет и не смятам да се откажа от нови опити. А и първият ми опит беше повече от успешен - тогава си купих книга от "Хеликон" и ми я доставиха след един ден.
Значи, можело и в България :-).