От снощи най-сетне си имаме нов хладилник - Electrolux ERD-28304W. Дозряхме до идеята, че ни е нужен, след като старият, не само, че беше твърде малък, такъв хубавец и нямаше никакво отношение към енергоспестяването, започна да има особено мнение по въпроса за автоматичното размразяване, което доведе до малко наводнение в кухнята.
И така, след известен период на проучване в интернет, се спряхме на съответния модел - не куча марка, но не и твърде скъп, икономичен (A+), не много малък, но и не по-висок от нас с Крис, а точно наш ръст, с отделна камера и без излишни гъзарии. Решихме да си спестим разкарването и да си го поръчаме по интернет. Намерихме два сайта, на които се продава - на "Техномаркет" и на "Зора". И двата предлагаха 5% намаление, ако си го купиш по интернет. От "Зора" обаче изискваха регистрация, а от Техномаркет - не. И двата сайта изискваха ЕГН при поръчка (да се чуди човек защо са им такива лични данни на хората). Докато се подмотвахме, от "Техномаркет" махнаха намалението (днес гледам, че пак са го въвели), поради което (а също и поради обстоятелството, че поръчка чрез регистрация ни изглеждаше по-сигурна), решихме да поръчаме от "Зора".
Епизод 1 - купуване на хладилник по интернет от търговска верига "Зора".
И така, на 22 декември направихме регистрация в сайта на "Зора", надявайки се хладилникът да пристигне, ако може, до Коледа или поне до Нова Година. Но о, чудо, след регистрацията се появи съобщение, че трябва да изчакаме техен служител да я одобри. Това отне на въпросния служител точно едно денонощие. На 23-ти вече бяхме милостиво одобрени и веднага се захванахме да поръчваме. Ядец - софтуерът на сайта се оказа бъгав. Като кликнем на "поръчай", се показва отново хладилникът, а поръчка не се случва. И така няколко пъти. Писахме писмо на двата оставени от "Зора" имела. Единият се оказа недействащ. След като не получихме отговор от другия в рамките на няколко часа и имайки предвид, че на другия ден вече беше Бъдни вечер, решихме да прежалим намалението и да поръчаме от "Техномаркет".
На другия ден (явно за "Зора" няма по-кратки отрязъци от време от едно денонощие) изненадващо отговор все пак пристигна:
Здравейте,
Ако не успеете да финализирате своята поръчка, можете да поръчате на този
мейл като посочите имена, ЕГН, адрес за доставка.
Поздрави
(името на съответния служител)
Как ли пък не! Не стига, че искат лични данни, ами да ги пращаме и по e-mail ни се видя прекалено. Отговорих кратко и ясно:
Благодаря, но вече поръчах на друго място.
Весели празници!
Епизод 2 - купуване на хладилник по интернет от "Техномаркет"
И тъй, на 23-ти декември следобед лесно и успешно, с цената на някоя и друга лична данна и без намаление, поръчахме хладилника от "Техномаркет". За разлика от "Зора", имаше опция дори в колко часа да го доставят, избрахме 15,00 часа. Веднага получихме потвърждение - с номер на поръчката, проформа фактура, абе супер. На сайта пишеше, че поръчки, направени на 23-ти следобед и 24-ти се изпълняват на 29-ти. Предположихме, че хладилникът ще дойде ако не на 29-ти, то на 30-ти или първите дни след Нова година.
След като хладилникът не пристигна до втори януари, им написахме писмо:
Здравейте,
С мъжа ми Кристиян Енчев поръчахме на негово име хладилник на 23-ти декември следобед. Поръчката ни беше приета под номер 4271. Предполагаме, че по празници сте много заети с доставки, затова нашата още не е дошла. Но искаме да попитаме - имате ли практика да уведомявате клиентите предварително кога ще доставите продукта, защото ние не сме в състояние да осигуряваме човек у дома всеки ден от 15 часа?
Поздрави,
Светла и Кристиян
Отговор не последва. На пети вече се отказах от мечтата, че поръчката е изпълнима единствено и само по интернет, и им звъннах към обяд. Обещаха да се обадят след два часа. Не се обадиха. На другия ден звъннах сутринта в девет и нещо. Да съм се обадила в десет, защото тогава идвали колегите от интернет доставките. Звъннах в десет и нещо, казаха - ще Ви се обадим след малко. След час-два действително звъннаха на Крис. Предложиха да докарат хладилника на другия ден (сряда) в 15 часа, за колкото сме го поръчали. За зла участ, сряда е присъственият ден на Крис в Института по философия, затова той ги попита не могат ли да дойдат към пет. Не можели, късно им било, та се разбраха за 16 часа.
Крис се извинил, тръгнал си по-рано от секция и в 16 без 10 си беше вкъщи. И почнахме да чакаме. Чакахме, чакахме и в 18 вече бяхме сигурни, че хладилникът няма да дойде. В 18 и нещо обаче той неочаквано дойде.
За оправдание на "Техномаркет" ще кажа, че наши познати, които са поръчвали от тях по интернет (вярно, по-дребни неща и не на връх Коледа) са нямали нашите проблеми - от магазина сами се сещали да им се обадят кога могат да дойдат и идвали навреме. В нашия случай, може би не улучихме момента. Но все пак мисля, че беше редно поне да ни се обадят.
Епизод 0 - teniski.eu
Като съм почнала с негативния опит с поръчки по интернет, да разкажа и това. Исках да направя коледен подарък на едни приятели и каквото търсех (не точно тениска) видях, че се предлага в http://teniski.eu/. Особено ме привлече софтуерът, с който човек сам може да си направи дизайна. Да де, ама в моя случай не сработи - от компютъра ли, от сайта ли, не знам, но предполагам, че от сайта, защото сега пак пробвах и всичко си е в ред.
Както и да е, написах им писмо какво искам да поръчам и какъв ми е проблемът. Получих следния отговор:
zdraweite prikachete ni snimkata po emaila
Ни повече, ни по-малко. Не съм пурист на тема "шльокавица", но ми се ще една фирма, която се занимава с поръчки по интернет, да има поне един грамотен служител и точно той да води кореспонденцията. Изпратих им снимката с обяснение какъв точно надпис искам а има на гърба. Отговориха, че ще бъде готова на трети декември,
samo 4e tozi artikul nqma grab. bih me vi preporachali nadpisa da sse namira otgore na snimkata
Още по-грамотно. По-голямото ми притеснение обаче беше, че става въпрос за абстрактна снимка с много дребни детайли, върху която трудно можех да си представя как ще изглежда надпис. Затова им (на 27.11) написах следното:
Здравейте,
Възможно ли е да ми изпратите в .jpg как ще изглежда надписът върху снимката, за да знам дали ми харесва или да се откажа от него? Ако е възможно, бих желала шрифтът да е "cosmo".
Поздрави!
Отговор не последва. На пети декември пак им писах в общи линии същото, учтиво и с опит за разбиране - "надявам се да няма някакъв проблем". Отговор така и не последва.
Може би жестоко съм ги обидила, като съм пожелала да видя как ще изглежда продуктът допълнително. Съжалявам за което. Ама откъде да знам дали са толкова "грамотни" в графичния дизайн, колкото и в правописа?
Накрая отидох и поръчах подаръка офлайн, стана супер, пък имаше и гръб. Жалко, защото сайтът си го бива. Не съм се отказала от идеята някой път оттам да си поръчам блузка, ама само ако аз си направя дизайна. И ако ми отговорят, де.
Епизод -1 - Хеликон
Въпреки споделените неволи, продължавам да бъда фен на пазаруването по интернет и не смятам да се откажа от нови опити. А и първият ми опит беше повече от успешен - тогава си купих книга от "Хеликон" и ми я доставиха след един ден.
Значи, можело и в България :-).
Ха, аз успях да си поръчам пералня А+ клас от Зора, без особени проблеми :П
ОтговорИзтриванеВсеки с късмета си :-).
ОтговорИзтриванеП.п. Поздрави на Алекс!
Аз съм поръчвал абсорбатор от www.electron.bg. Доста добре се справиха...
ОтговорИзтриванеИнтернет пазаруването в Бг едва прохожда, и няма никакъв смисъл, по ред причини, свързани най-вече с манталитета на българите.
ОтговорИзтриванеСинът ми в Германия пазарува почти само по Интернет, от най-дребни неща ( като компакт дискове - и аз му правя поръчки често) до най-едри. Не е имал досега никога проблем (освен забявания), чукам на дърво. Щото и там се говори за мошеничества и пр., но истината е, че там вероятността за това не е висока, а за неточност (при германци) е още по-ниска. Поръчах му от амазон.де един диск за 10 евро. Не му го пращат, той ги пита - "Какво става?" Отговарят му - съжаляваме много, изчерпан. Обаче нали сме Ви приели поръчката, ще я изпълним! Ще го докараме от Япония, където ще ни излезе 20 евро, обаче ще Ви го пратим на обещаната цена! И го направиха. И се извиниха отново за закъснението! Абе, Германия .... За тук да казвал ли .... какво е? :-)))
Не се учудвам на упоритостта на Светла, щото знам, че тя иска да въвежда световната практика и т.н. Ама не виждам защо трябва, Светла, това да става за твоя сметка.
Да кажа какво стана вчера. Забелязах в Техномаркета един 24-инчов монитор Самсунг за 479 лв. Смешно като цена. Има портретен режим. Само устройството отделно струва над 100 лв. Отидох, огледах монитора внимателно, няколко пъти проверих за лоши пиксели, нямаше. Надявам се да не развие следващите дни. Но какво ми направи впечатление? Ако го купиш през Интернет, ще ти излезе 465.05 лв., а на място е 479. Разлика под 14 лв. Обаче за сметка на това тестваш, оглеждаш за всякакви дефекти, виждаш какво точно получаваш и т.н.
Е, то всяко нещо си е въпрос на късмет, но все пак ... добре е, като купуваш, да го видиш нещото.
Светла, ауууу, тоя 24-инчовия само как показва снимките от Тасос! Направих 3 DVD диска, за да ги видиш, ти трябва отпуска :-))). Жена ми, като видя снощи монитора, първо се размърмора (естествено). Обаче като седна да гледа снимките, не мога после да я изгоня оттам ... :-). Светла, препоръчвам ти такъв монитор, а за другото ти препоръчах вече в писмо, ама ти не ми отговори. Нищо де, няма значение.
Айде стига, че трябва да вървя да печеля пари ... За пазаруване от Нета ...
Анонимен, благодаря. Всякаква информация за пазаруване в интернет е полезна. Ще го имам предвид, този сайт.
ОтговорИзтриванеКрасимир, в редица отношения пазаруването по интернет в България си работи. И тъй като тепърва ще се развива, смятам да го подкрепям. Също така съм и фен на плащането на сметки в интернет - плащам всички сметки по epay с изключение на самия интернет, който е квартален лан и няма как. Тези дни с Крис възнамеряваме да се откажем и от хартиените фактури на Мтел.
Иначе си прав, че е добре да се тества продуктът. Ние с Крис затова отидохме до един Техномаркет да видим въпросния хладилник предварително. Нямаше точно този модел, а един малко по-малък, но все пак успяхме да се ориентираме за какво става дума (но ако става дума за конкретен екземпляр, както в твоя случай - монитор, си прав. Обувки по интернет също не бих си купила...). Пък нашия хладилник ни го доставиха от Варна, явно в София го нямат на склад. Още едно предимство на пазаруването по интернет :-).
П.п. На писмото забравих да ти отговоря, ама то е, защото купуването на фотографска техника не ми е приоритет сега.
Пазаруването по интернет има някои предимства (видни в това кучо време), но мен лично ме лишава от огромното удоволствие да се шеткам по магазините и да ровя. С особена сила важи за книгите. О, мили рафтове, о мирис незабравим!
ОтговорИзтриванеМотането и ровенето и аз го обичам, но не е задължително да е свързано с купуване накрая. А човек може да рови и да си хареса нещо, а после да го купи онлайн, особено ако нещото е обемисто и/или тежко, или пък има големи отстъпки за купуване онлайн, или пък нещото трудно се намира по магазините. Като купих онлайн например "Комуналният капитализъм" на Румен Аврамов, спестих 13,15, което са си пари за още една-две книжки. Освен това тритомникът се оказа физически доста тежък, а аз съм кекавичка, така че бях много щастлива да ми го докарат направо вкъщи.
ОтговорИзтриванеКрасимир, малко прекалявате с хвалбите по адрес на Германия. И тук има нередности със съпорта. В моя блог съм описал няколко случая: http://weboholic.de/tag/етърговия
ОтговорИзтриванеНо за едно си прав: като се вдигне малко пара, то клиента наистина (почти) винаги е прав.
Иначе преди 8 (!) години по интернет си купих и плосък монитор. Имаше проблемен пиксел. Свързах се не с продавача, ами с производителя, все пак той издава гаранцията. За две седмици ми доставиха новия, като забравиха да вземат стария. :)
То е много хубаво така - да забравят да вземат стария монитор :-).
ОтговорИзтриванеКато стана дума за рекламации, в скоро време смятам специално да си похваля оптиката, която ми направи новите очила.
Не хваля несправедливо Германия. Синът ми е там вече 9 години, не е видял нищо лошо! Точно обратното! (Чукам на дърво!)
ОтговорИзтриванеСравнение с тук? Няма!
Е, разбира се, мошеници има навсякъде. Лошото е, че тук са пълчища! На всеки километър! Не, ами даже не всеки метър!
И тук се случи нещо интересно на един приятел, търговец. Оплака се на производителя за дефект в уред (струващ четири хиляди евро, крайна цена) и го помоли за смяна. Онзи изпрати нов уред и не си взе стария. Съседна на Германия страна. От другата страна, по-северозападната ...
А тук гледат да те прекарат - ако може с пет стотинки, ама да те прекарат!
Един приятел, който 40 години живя в Швеция, дойде да живее тук. Ядосва се с продавачите на местния пазар. Удрят го в грамажа. Той им се кара, те му се зъбят насреща. Казва: "В Швеция, ако стане такова нещо, отивам при контрольора на пазара, оплаквам се, онзи търговец повече бял ден няма да види! Ама то такова нещо и не може да стане! Те ти дават обикновено повече, усмихват се и т.н.."
Аз през 1990 г. купих от един швед в Швеция една кола и си я докарах тук. Този мой приятел направи пазарлък - и онзи ми смъкна една трета от цената. И не само това, ами, след като финализирахме сделката, каза "Я елате!" Измъкна четири нови зимни гуми и един страхотен (тогава) касетофон и ми ги подари.
А тук? Дрипльовци - и в материален, и в морален смисъл! Ама хайде дотук, да не си разваляме настроението!
днес отидох на място в магазина в бургас за да си купя печка и не можах камо ли по интернет повече в този магазин няма да вляза въпреки че съм си купувала много неща от там даже преди една седмица си закупих кафе машина Обслужването е под всяка критика Харесах си печка но половин час нямаше кои да ми обясни тръгнах да търся консултант 5 момчета бяха се събрали на едно място на лафче даже незнаеха сайта на магазина
ОтговорИзтриванеИ на мен ми се е случвало много дълго да чакам в Техномаркет, без да има кой да ми обърне внимание.
ОтговорИзтриванеОт автора на бъгавия сайт на Зора:
ОтговорИзтриванеЧудя се дали имате акаунти в PayPal или MoneyBookers. Или пък в други международни сайтове, дали имате нещо поне от сорта на Виза Класик, с която да си пазарувате навсякъде по света... Те тогава щяхте да разберете какво означава одобравяне и верифициране на регистрация.
Регистрацията в сайта на Зора е повече от либерална и няма да доведе до нищо друго, освен до увеличаване на фиктивните поръчки, но за това не мислите, на мен също не ми дреме, нека да му мислят от Зора.
А това вашето е БайГаньовщина от чиста проба.
ЕГН-то ли не искате да си давате?
Ами ЗЗД, ами ЗЗППТ, ами Закона за електронната търговия, ами ЗДДС, ами това, че стока от склад не може да се изкара без да има съпътстващи документи, вкл. фактура... Ами задължителните атрибути на фактурата? Да ги знаете случайно? Или неслучайно?
Защото има и Закон за защита на личните данни... Да се прочела случайно Условията за ползване на сайта? Или неслучайно?
Ай си коментирайте на маса и на ракийка неволите и не правете глупостта си обществено достяние, че невъзможността да поръчате е била поради изчерпване на наличностите, а не поради бъг в сайта! Ама кой да види?!
Брей, че ядосан автор на сайт. Пролет иде, не така!
ОтговорИзтриванеОтговора Ви мога да разделя на две части. Първата част се отнася към политиката на магазини "Зора", за която Вие не сте отговорен, но като работещ за тях, естествено, я прилагате. Втората част се отнася до самия сайт - това, което, както разбирам от думите Ви, е Ваше дело.
Условията за ползване на сайта, разбира се, съм прочела. Имам понятие и от цитираните от Вас закони, отделен въпрос, че смятам, че в България се искат лични данни под път и над път (което се поощрява и от съответното законодателство). Няма абсолютно никакъв смисъл, ако някой иска да си купи нещо, да му се иска ЕГН. Освен това, мога да искам да купя нещо, без да ми трябва фактура, а само касова бележка. Така че не виждам нищо лошо в това, че избягвам да си давам егенето под път и над път. С егенета се злоупотребява, и то масово.
На мен основната ми критика обаче беше към служителката на "Зора", която ей така, без никакво колебание, ми предложи да й изпратя личните си данни в email. Защото Вие може да сте се погрижили за сигурността на сайта (надявам се), но нито Вие, нито "Зора", имате нещо общо със сигурността на пощенските услуги. И след като посредством конкурентния сайт (извинявам се) имах възможността да поръчам, без да си пращам егенето в писмо, предпочетох конкуренцията и се лиших от намалението. Личен избор.
Както и да е, това са общи размисли. Сега конкретно за сайта. Ако една стока не е налична, това все някъде трябва да се види дори от такива астигматици като мен :-). Когато кликам ли, кликам, и нищо не се случва, работата ми прилича на нарушена функционалност. Не се сърдете, случва се.
Що се отнася до ракийката, аз не пия, но на Вас може да Ви се отрази добре да обърнете едно, да се поуспокоите. Нека допуснем, че не съм права. Но ако от всяка критика излизате от кожа, къде ще му излезе краят. Знаете ли аз колко несправедлива критика съм отнесла, пък не съм се разлютявала така и не съм се нахвърляла с обиди към критикуващия.
Абсолютно съм солидарна с автора на статията. Два месеца чакам липсваща част на кукненски робот. Пазарувах от Зора. Загубили я куриерите и какви ли не неуредици. За поръчките съм платила 30 лева транспорт, а колко телефонни разговори проведох...отстъпките уж от Зора ми излязоха солени.За Бога,не пазарувайте от Зора! Моля Ви!
ОтговорИзтриванеЕ, аз досега не съм купувала нищо от "Зора" и не знам как е, но 30 лева за транспорт си е бая, особено за кухненски робот, който може да се носи и на ръка. Странна работа.
ОтговорИзтриванеЗдравейте.Истинна е,че онлайн пааруването в БГ сега прохожда,затова ви давам моето предложение за онлайн пазаруване,а именно от САЩ:
ОтговорИзтриванеViaddress.Когато се регистрираш там ти се прави виртуален адрес във щатите,благодарение на който можеш да пазаруваш сайтове,предлагащи продукти само за US граждани.Един голям + е,4е ако оставите Viaddress да ви плати поръчката и търговецът не приема международни карти-не ви се начислява такса.
Опитайте,аз съм много доволен.Ето го и сайта:
http://www.viaddress.com
Ама за хладилник доставката ще е соленка...
ОтговорИзтриванеОпитът ми с куриери от САЩ е минимален (10-тина поръчки), но почти всеки път избирам различна фирма. Лично моето мнение е, че http://www.viaddress.com си остава лидер в областта. Цените са непоклатими и доста под тези на конкуренцията. Пратката ми дойде в приемлив срок без да минава митници и тн.
ОтговорИзтриване