Ретроспекция

Благодаря ви, че сте с Неуютен блог и във Facebook:

Благодаря ви, че не ме следите, а ме следвате:

Благодаря ви, че сте моето отбрано общество:

18.04.2009 г.

Последствия от Dolce far niente


Ако перифразираме Питър Бъргър, в период на социални сътресения "фасадата" на обществото пада и ние можем да го разберем по-добре - по същия начин, по който виждаме какво има в къща, полуразрушена от бомбардировка. Така е и с отделните социални образувания, например - университетите.

Наскоро писах за уволнението на Дошков, гласувано на Академичен съвет (по последна информация, засега то не е разписано от ректора, а без неговия подпис уволнение няма). Начинът на извършването му разкрива грозна реалност зад лъскавата фасада на Югозападен университет (а и на образованието в България изобщо). Не споменах обаче за друг брилянтен пример в тази връзка, защото исках първо да представя официалното си становище.

И така, денят е сряда. Седим си с Крис вкъщи и изведнъж звънецът почва да звъни като на пожар. Крис отива да отвори и ми казва, че има писмо за мен от ЮЗУ. Отивам, гледам - писмото го носи пощенски куриер и е в някакъв много засукан найлонов плик (който се оказа особено труден за отваряне). Подписвам аз, че съм получила писмото, след доста мъки го отварям. В найлоновия плик - хартиен, незапечатан. Вадя от него лист и що да видя - писмо от ректора с изх. № 88 от 14.04.2009 г. В него пише следното:

Главен асистент Енчева,

На основание чл. 49, ал. 4, т. 2 от Правилника за устройството и дейността на университета сте длъжна да присъствате на катедрени заседания. Във връзка с неявяването Ви на катедрено заседание на 03.04.2009 г., в тридневен срок от получаване на писмото представете в отдел "Университетски кадри" писмено обяснение за неявяването Ви на катедрен съвет.

Уведомяваме Ви, че неостователното Ви отсъствие е нарушение на трудовата дисциплина, за което се предвиждат дисциплинарни наказания.

(следва подпис)


Ако следите блога ми, вероятно знаете, че отказах да присъствам на едно катедрено заседание и написах на колегите писмо, в което им обясних защо го правя.
Изпаднах направо във възторг от писмото на ректора. Веднага намерих въпросния Правилник за устройството и дейността на университета и след малко отговорът ми беше готов:

До

Ректора на ЮЗУ “Неофит Рилски”,

Благоевград



Писмено обяснение

от гл. ас. Светла Пантелеева Енчева

относно: Ваше писмо с изх. № 88 от 14.04.2009 г.



Уважаеми г-н Ректор,

Във връзка с потърсените ми обяснения относно неявяването ми на кадедрено заседание на 03.04.2009 г. Ви уведомявам, че:

1. Чл. 49, ал. 4, т. 2 от Правилника за устройството и дейността на Университета не съдържа текст, че присъствието на катедрени заседания е задължително. Същата точка се отнася единствено и само до дефинирането на участията в “заседания на катедрени, факултетни заседания на катедрени, факултетни съвети, учебно-научни семинари, колегиуми и други” като част от допълнителната “учебнопреподавателска и друга заетост”.

2. Отсъствието ми от заседанието беше форма призив към катедра “Социология” да изпълнява задължението си да спазва решенията на Факултетния съвет относно академичната натовареност на преподавателите. В тази връзка, ден преди заседанието изпратих до Катедрата писмо с мотивите ми за отсъствие, което прилагам към настоящото обяснение. Смятам, че ръководните органи в университета трябва да вземат отношение по този въпрос и вече съм информирала Декана и Факултетния съвет на ПИФ.

3. Както е видно от приложеното писмо, в катедра “Социология” има драстични примери за неспазването академичната и професионална етика, което представлява нарушение на чл. 48, ал. 2, т. 3 от Правилника за устройството и дейността на Университета. Смятам, че ръководството на университета трябва да вземе отношение и по този въпрос.

Особено искане: Уважаеми господин Ректор, за втори път си позволявам да Ви помоля за в бъдеще да не получавам писма от Вас на домашния си адрес, понеже пощенската ми кутия не е защитена от недобросъвестни посещения.


С уважение,

гл. ас. Светла Енчева

(следват дата и подпис)

Към обяснението приложих и писмото до катедрата.

(Всъщност, че заседанията на катедрите и органите на управление на университета са задължителни, пише в чл.48, ал. 2, т.2, но нали не е моя работа да поправям ректора ;-)?)

Да пропусна едно (!) заседание за 11 години по неуважителни причини и да ме предложат за наказание за това, звучи абсурдно и комично. Разказах за това писмо на доста преподаватели в университета, които нямат нищо общо с нашите борби, а някои от тях дори са против каузата ни (но все пак са достатъчно хора и достатъчно културни, че да разговарят с мен) и всички изпадат в потрес. Как, казват, да получиш писмо за едно заседание, това е невъзможно. Един от тях мъдро се досети: "сигурно шефът на катедрата ви ти има зъб и е човек на ректора".

Ако действително ме накажат, което не ми се вярва особено, ще е върхът. Направо ще вляза в историята! А университетът съвсем ще стане за смях. Чудя се дали да изровя протоколи от Академичен съвет и да предложа на ректора да напише писма на тези, които отсъстват по неуважителни причини ;-).

Това е второто писмо, което получавам от ректора, първото беше с разпечатка с резултатите от шпионирането ми с университетските камери. Тогава доста хора ме посъветваха да не приемам писма от университета, изпратени на домашния ми адрес. Имам пълното право да откажа да получа писмо и в такъв случай резулатът би бил, все едно писмото изобщо не е пратено. Ама пусто любопитство! Но не съжалявам, купонът си струваше.





Creative Commons License Правила и съвети за препечатване от Неуютния блог


13 коментара :

  1. Стискам ти палци за успех в борбата с бюрокрацията. Аз преди два дена например отказах да изпълня едно височайшо и крайно тъпо нареждане и съм много щастлив, че го направих.

    ОтговорИзтриване
  2. Мерси, но то не е точно бюрокрация. А чувството от това да откажеш да изпълниш тъпо нареждане е тотална еуфория, нали :-)?

    ОтговорИзтриване
  3. То и в моя случай (май ще взема и аз да го опиша, но другата седмица) не е точно бюрокрация в тесния смисъл на думата, но аз разглеждам това понятие по-широко. А иначе - еуфория си е "да се изплезиш" на този, който иска да ти наложи отгоре някаква идоитщина; а и по-спокойно се спи.
    Весели празнични дни!

    ОтговорИзтриване
  4. Мерси, весели празници и на теб, както и на всички читатели на блога!

    ОтговорИзтриване
  5. По-добре е да вземете разпечатка от протоколите на катедрените съвети на математика. Там ще установите, че ректорът, а казват и деканът на факултета не са участвали в нито едно заседание на катедрата от началото на годината!... Леле сега след този слух, какво дописване в протоколите ще падне...

    ОтговорИзтриване
  6. Не знам, анонимний колега, нямам впечатления от математиката. Знам само при нас как е.

    ОтговорИзтриване
  7. Абе, не че ми е работа, ама не е ли редно някой да поиска сметка от ректора за парите заплатени на куриерската фирма? (при положение, че същото писмо е можело да се връчи без абсолютно никакви допълнителни разходи)
    Иначе - отнасям се с разбиране към шефовете в ЮЗУ "Неофит Р." (това съкращение ми се струва по-секси от "Н.Рилски") относно тяхната злоба към групичката на протестиращите - ами - навсякъде по висши училища и научни институти хората си кютат тихичко и мирничко, снишаването е дълготрайна стратегия - и точно там, видите ли, се намерили някакви реформатори - близко до ума е, че те трябва не просто да бъдат разгромени, а да бъдат смачкани и унижени.
    Всеки от нас (работещите в сектора) може да даде много примери за двоен стандарт - когато за едни правилата не важат, а спрямо други се прилагат стриктно - описваното очевидно е такъв типичен случай. Иронията, с която Светла описва случая е точно на място. Дано да няма по-сериозни последствия и да си останем само с благодарността за поредната доза веселба, поднесена ни от научната номенклатура.

    ОтговорИзтриване
  8. Андрей, не знам - трябва да видя дали парите за куриерската фирма не ми се удържат случайно от заплатата ;-). А за веселбата наистина трябва да сме благодарни - животът е труден и суров и следва да оценяваме малкото поводи за добро настроение :-).

    ОтговорИзтриване
  9. Не ми го побира мозъкът това - ректор пише писма на редови преподаватели?! И то за дребни почти безсмислени неща! Само че това не е ректор! А човек който се занимава с дребни и безсмислени неща! Бедна ви е фантазията какво го чака този университет с такова ръководство! Ами неговата свита - хилядите знайни и незнайни гъзолизци...

    А и те самите не обичт да участват в катедрени съвети, щото там не се решава нищо за пари. Парите са единственото нещо, което ги интересува!! А дали и Вие не посещавате тези съвети по същата причина?

    ОтговорИзтриване
  10. Този пост ме подсети за "Люлкоскачането", чела ли си тази публикация?
    Ако не, ще ти пусна линкче. :)

    ОтговорИзтриване
  11. Енея: Чела съм, чела съм. Цял пост имам по въпроса.

    Анонимен: Ако за 11 години сте отсъствали от заседание само ВЕДНЪЖ без извинителна причина, да се твърди, че не пресъствам на "съветИ", е подвеждащо. А причините за отсъствието си съм написала, така че е излишно да търсите други мотиви.

    Що се отнася до университета, това, което твърдите, че го "чака", вече се случва с пълна сила.

    ОтговорИзтриване
  12. Давате ли си сметка какво се очаква от "ректор" като този??!!

    ОтговорИзтриване