Ретроспекция

Благодаря ви, че сте с Неуютен блог и във Facebook:

Благодаря ви, че не ме следите, а ме следвате:

Благодаря ви, че сте моето отбрано общество:

21.03.2011 г.

За "некомерсиалното кино" и страха



"Баклава", трейлър 1


"Баклава", трейлър 2

Вчера някои медии и информационни агенции отразиха по между другото пресконференцията на създателите на станалия известен като "скандален" филм "Баклава". Не видях репортаж по телевизията (но и не съм гледала всички централни новинарски емисии - поне по НТВ и БНТ нямаше). Не беше така обаче, когато се заговори за филма преди три години и нещо.

Помните ли истерията около филма "Баклава"? За тези от вас, които са забравили, припомням писаното от мен преди три години:

Детско порно в "Баклава" или?
Различни "цветове", все същото "животно" - нещо като равносметка

Вчера създателите на филма и адвоката на Алексо Петров дадоха пресконференция в БТА. Интересът към нея беше слаб (така де - ако няма порно, няма и новина). След като в продължение на три години беше обявен за международно издирване (въпреки че и кокошкте знаеха къде е), Алексо Петров се прибра в България. Заповедите за издирване тихомълком са били отменени. Очаква се в най-скоро време и делото срещу него да бъде прекратено поради липса на престъпление.

Междувременно "Баклава" е пожънал успехи в Холандия, Англия, Щатите.  След прожекциите е имало дискусии, дълги по час и половина. Тук обаче досега нито една киноразпространителска компания не се наема да го пусне по кината, понеже бил... некомерсиален. Може би всички останали български филми, които се прожектират на голям екран, са комерсиални? Или фирмите за киноразпространение искат да се подсигурят в случай, че все пак някой реши, че филмът е порнографски? Въпреки че създателите му дори са подготвили цензурирана версия - смятат, че посланието им не се губи, ако се махнат "скандалните" кадри.

Според мен трябва да имаме възможност да видим този филм. И е цинично да се обсъждат "естетическите му качества", ако широката публика няма достъп до него. Създателите му, като всички кинаджии, смятат, че "Баклава" се възприема най-добре на голям екран. Попитах ги, ако никоя разпространителска компания не се навие, биха ли го пуснали в Интернет срещу заплащане. Според тях в България никой не би си купил филм от Интернет, но аз все пак реших да ви попитам. 

Моля да се включите в анкетата, като отговорите на двата въпроса горе в дясното поле на блога. Анкетата ще е активна до края на седмицата.

А ето и два други филма на Алексо Петров, за които писах преди време - за информация.

Heavenly Grey
Свирки



Creative Commons License Правила и съвети за препечатване от Неуютния блог


Ако написаното/видяното ви харесва, защо не цъкнете на сърчицето?

21 коментара :

  1. Да, защото прочетох този пост. Ако просто знаех, че български филм се продава в интернет, защото никой не се наема да го разпространи, бих се замислила сериозно. И бих почнала да ровя за инфо - хрумва ми, че такава система, ако работи, би върнала ролята на медиите (и всичко покрай този термин) в ориентирането на потребителя.
    Възползвам се от възможността за една забележка, че ужасно ме дразни широката употреба - надникнах случайно в туиръра ти - жената не е успешна, а успяла :)

    ОтговорИзтриване
  2. Ех, ако медиите осъзнаваха, че понякога ролята им не се свежда само до генериране на сензации и копиране на прессъобщения, светът щеше да е по-добро място за живеене...

    Що се отнася до филологическата забележка, първо, надявам се, че си забелязала, че съм използвала думата "успешна" в диалог и си проследила контекста. Второ, нерядко думи и изрази, които от стерилно-филологическа гледна точка са "неправилни", притежават конотации, които "правилните" им аналози не притежават. Поради което и се използват Така е и с израза "успешен бизнесмен". "Успял бизнесмен" включва конотацията за темпорална приключеност (един вид, някой е успял и "спи на лаврите си"), докато "успешен" по-скоро препраща към процесуалността на успешността извън даден конкретен момент.

    ОтговорИзтриване
  3. БТА за пореден път доказа, че в България има цензура.

    Информацията за пресконференцията на създателите на филма „Баклава” беше цензурирана.

    Подаденото съобщение от редакция „Вътрешна информация” на БТА до медиите не съдържаше обявената в сайта в „Пресклуб” пресконференция на Баклава.

    Не знаем дали това е личен избор /авто-цензура / на редактор на БТА или е заповед от страна на директора, но факта е че заплатихме 288 лева за услугата, която не бе изпълнена коректно от страна на „Вътрешна редакция”.

    http://b-a-k-l-a-v-a.blogspot.com/2011/03/blog-post.html?spref=fb

    ОтговорИзтриване
  4. А информацията за пресконференцията присъстваше ли в оригиналното прессъобщение?

    ОтговорИзтриване
  5. В уебсайта присъстваше, но в разпространената до медиите програма за деня пресконференцията на Баклава беше "изрязана"...

    ОтговорИзтриване
  6. Хм... ето защо е желателно да се правят предварително прессъобщения и да не се разчита на пресклубове и информационни агенции за това - вероятността нищо да не се оплеска, ако се разчита само на тях, е много малка.

    ОтговорИзтриване
  7. Според мен втората анкета въпроса не е зададен правилно. Ако е за чужд филм и да се сваля от чужбина всеки би се бръкнал за 2.50 евро. Но в Бг 5 лв са много, особено за бг филм и за цена, която горе долу е цената за гледане на голям екран.

    ОтговорИзтриване
  8. Мога да се съглася до някъде с примера с бизнесмена, но не и с "жена" :) Ако бизнесменът може да е неуспешен, то каква е неуспешната жена?

    ОтговорИзтриване
  9. Цената е произволно зададена от мен. Тук няма "правилно" и "неправилно" - проверявам определен праг.

    ОтговорИзтриване
  10. @nousha: Първо, не говорим просто за жена, а за бизнес дама. Както и при бизнесмените, не всички от тях са успешни. Второ и по-важно, невинаги се образуват антоними на дадена дума с представката "не-". Когато бях малка, ми се скараха, че съм небрежна, на което аз отговорих: "брежна съм, брежна". Вярно, че "неуспешен" съществува като дума, но модификациите на една дума понякога не са приложими за всичките й контексти.

    ОтговорИзтриване
  11. Здравейте.

    Разделям коментара на две части заради ограничението от 4096 знака за коментар.

    (1/2)

    Предварително се извинявам за предългия коментар, който ще се наложи да прочетете, ако проявите добра воля. Надявам се, че човекът, който е застанал с псевдоним alexo е същия Алексо Петров, режисьорът на "Баклава".

    Ще започна с това, че смея да твърдя, че съм любител на киното. Безумно обожавам красивите филми. Онези, които се вписват в естетическите норми...и онези, които ги нарушават. Плакал съм като бебе на "Фани и Александър", плакал съм и на сцена с умиращ слон от филм на Алехандро Ходоровски. Заставала ми е буца в гърлото когато съм гледал "Андрей Рубльов", заставала ми е буца и когато съм гледал Чаплин. Възхищавал съм се на великолепните актриси, които Бергман избира за филмите си, възхищавал съм се и на безръките и безкраки, деформирани джуджета във филмите на Ходоровски. По-набързо казано: нямам проблем с естетическата стойност на филма. Филмите на Бунюел и Кубрик считам за такива, които преобръщат наопаки съзнанието на зрителя, който е свикнал на масовата естетика, ако мога да я нарека така.

    За жалост, не съм гледал "Баклава". От всички материали, които съм чел за филма, смятам, че е малко суров. С оглед на това, че харесвам материалите на Мартин Карбовски -- суровостта не ми пречи. Вулгарност и циничност са основните похвати, които днес се използват масово...та, колкото и да не са ми приятни, не ми пречат.

    Гледах пресконференцията. Има ли нужда да я коментирам изобщо. Особено "интелигентните"въпроси на журналистката от "скат"? Няма, нали.

    От всичко прочетено, в главата ми се породиха няколко въпроса. Дори спорих с Мина (приятелката ми) за "Баклава".

    Но...какво казват медиите и хората -- "Баклава" е недомислица, дадаизъм, авангард, абстракция, която сънародниците ни няма да понесат...и тъй нататък. Като оставим настрана тези определения, идващи от хора, които не са гледали филма (като мен), от сюжета, който малко или много е разкрит, идват няколкото въпроса, за които говорех.

    На първо място -- защо се налага точно този тип на изразяване да бъде актуален? Имам предвид онези т.нар. "порнографски" сцени с децата. От естетическа гледна точка, те са меко казано не на място. Там се вижда разнобой между форма и съдържание, като формата взима сериозен превес. Бих могъл да дам примери как в киното подобни сцени остават на заден план. Не се снимат директно, понеже това би лишило от удоволствие хората с вкус. Все пак, аз приемам позицията на Алексо Петров, че това трябва да се покаже. Макар и с резерви -- приемам я. Обаче едни такива сцени предполагат ясната мисъл на автора, че филмът му ще бъде "ъндърграунд", извинете за чуждицата. Приемам, че в днешно време всеки се стреми да покаже някаква истина, да я забие на кол и да я размаха пред обществото. Всеки е свободен да направи подобно нещо. Обаче, като човек на киното, като режисьор, Алексо, не смяташ ли, че повествователният характер на тези сцени преекспонира идеята, която си имал за "Баклава"?

    ОтговорИзтриване
  12. Вторият въпрос, той не е напълно мой. Мина успя да ми придаде правилната форма. Уважаеми дами и господа, както казваше един водещ, не смятате ли, че е малко грубо и неетично да карате децата да участват в по-пикантните (така да ги приемем) сцени? Тоест, това е въпрос, чийто отговор ми е известен. Вероятно авторът на филма ще каже, че те доброволно са го направили. Както се каза на конференцията в БТА -- никой не е получил заплащане (цитирам по памет). Обаче, Алексо, това са деца, които са хвърлени на вятъра. Кетърингът, манджата, ще им предложи това, което може би не са вкусвали от години. А, нека си говорим направо, децата са податливи. Тоест, те лесно биха могли да станат обект за реализиране на всякакви творчески идеи на режисьора. Обаче това не е етично. Не е и морално. Защо не е етично -- споделих. Защо не е морално, сега ще споделя. Не е морално, тъй като тези деца са преживявали ужаса, който са пресъздали в онези "порнографски" сцени. За кого се мислиш, Алексо, че да им припомняш този отвратителен момент? Съжалявам за грубия тон и формата на обръщение, с оглед на това, че не те познавам. Не съм настроен агресивно, а съм възмутен. Сам знаеш, Алексо, че един момент от филма, в който моралът и етиката остават на заден план, могат да съсипят целия филм. Щото, едно е да представяш войната в очите на малкия Иван (Иваново Детство), друго е да покажеш как едно невръстно момче симулира полов акт с момиче. Тук, не ме разбирай погрешно, освен писменото информирано съгласие, което вярвам си получил, ти трябва и съгласието на психолог. Понеже децата са крехки. Нищо, че точно тези, които си снимал, са пораснали твърде бързо.

    Наистина се смущавам от самата мисъл за тези кадри.

    И все пак, ако "Баклава" се появи по кината -- ще отида да го гледам. Ако се появи в Интернет -- ще платя колкото е нужно, за да го гледам. Вероятно и ще напиша моя си, любителска рецензия в блога, който списвам. Ще дам шанс на "Баклава" не само в моето съзнание. Ще го препоръчам на други хора. Държа си на думата.

    Но въпросите си стоят. Ако Алексо отговори, дори на личен имейл, ще му бъда още по-признателен.

    ОтговорИзтриване
  13. Краси, а ти гледал ли си филма и знаеш ли какво съдържат тези "порнографски" сцени? Щото детската порнография е подсъдна, а обвиненията срещу Алексо паднаха, дори в България.

    ОтговорИзтриване
  14. Както казах и по-горе: не, не съм гледал филма. Обаче в трейлъра се виждат меко казано смущаващи сцени. Виждат се и в първото клипче. И ненапразно използвам "симулира полов акт", именно защото не виждам проблем в контекста на порнографията. Имам проблем с това, че точно тези кадри са избрани за трейлъра. Така се създава грешна представа за филма. Щото, сигурен съм, много хора ще очакват с интерес да видят повече подобни кадри. Тогава сюжетът остава на заден план. А аз искам да видя филма заради сюжета.

    Отделно от това, лично мое мнение, без никой да е длъжен да се ангажира с него, е силната неправилност на тези кадри с оглед психологическото състояние на децата. Защото тези деца, а аз познавам такива, че и по-сурови, ще направят всичко за една купа гореща супа и няколко филийки хляб. В този смисъл, това е манипулиране, подвеждане от страна на режисьора, каквото е и манипулирането и подвеждането от страна на експериментатора в експерименталната психология. Вярно, че моите аргументи нямат нищо общо със закона. Обаче така виждам нещата и смятам, че е редно да споделя как ги виждам, понеже може да се породи дискусия.

    Всъщност, не го споменах, но с най-голямо удоволствие бих се запознал с Алексо Петров и бих купил лично от него носител, който да съдържа филма. В никакъв случай не искам да го обидя (надявам се и да не съм го обидил), но искам на живо да му споделя тези аргументи, той да изложи своите...не за друго, а щото неговото мнение е важно не само за мен, а и за обществото.

    П.П. Наистина се надявам да не се изтълкува, че изразявам агресия срещу Алексо Петров. :)

    ОтговорИзтриване
  15. Здравейте, първо за анкетата:

    Бихте ли гледали филма "Баклава" на голям екран?
    - Не искам да лъжа, но няма как да отговоря положително, като знам, че най-близкото широкоекранно кино е на повече от 50 килиметра с влака.
    И надали бих.
    За цената на таксата за сваляне в интернет вече е коментирано в блога. Та, въпросът - дали ще са 5 или под 5 - гарантирано таксата по прехвърлянето е над 20%.
    Днес правих превод на такса от 10 лева, комисионната на банката е 2 лева, така е у нас! Но и това са странични забележки. И все пак, ако заглавието ме е заинтригувало, а отговорът ми на първия въпрос няма как да е да, то по втория въпрос от анкетата наистина гласувах. И държа да ми приемете обяснението за вота, защото иначе ще се тълкува само като приемане на прага от 5лв. за достатъчно приемлива цена. Или пък, че ще платя, защото ако няма да тръгне по кината, ще използвам варианта за гледане през интернет. Този вариант все по-крещящо остава единствен за онези, които желаят да гледат конкретен филм.
    Кажете ми откъде да купя легално "Флашданс", за да го гледам когато пожелая, или някое друго заглавие от класиката, за да знам. Но и това е вън от темата.
    Много възможно е въпросите на Краси да се окажат с изненадващ отговор от режисьора на филма.
    Но мистър СОУ е убеден, че мотивът за липса на комерсиалност на нещо, което не е показвано, е най-очевадната демонстрация на цензурата.
    И това, дали може да се направи показване по монополните екрани на разпространителите, подсказва колко изобщо се съобразяват с някаква пазарна политика тези фирми, щом не подлагат на проверка дори с експериментални прожекции българския филм.
    Какво общество, какви дискусии, пресконференции, свобода на изкуството и Словото, какви 5 лева, какъв жълт цимент?

    ОтговорИзтриване
  16. Ако се плаща например посредством е-pay, може изобщо да няма такса, така че не го разбрах това за таксата за прехвърлянето. Има и други начини освен банков превод.

    А за цензурата съм съгласна. Не приемам да се обявява за порно (или, както прави Краси, за един вид издевателство над децата) нещо, което не сме гледали.

    Краси, по отношение на твоите аргументи ще се позова на любим пример от Ерих Кестнер - на Шърли Темпъл било забранено да гледа филмите, в които се снима, защото... не били за деца.

    Някой път ми се ще да блогна някои размисли за детството и за това, как Модерността възприема детството, но се боя, че ще се възприме като много скандално.

    ОтговорИзтриване
  17. Светла, отклонява се в малко по-друга насока това, което написах. В този смисъл -- свободата на изразяване (омръзна ми от свободата на слово и т.н.) може да е всякаква. Салвадор Дали е молил приятел да изнасили жена му, а той да гледа от гардероба...търсейки вдъхновение. Нерон е драснал клечката на Рома (така и не разбрах защо казваме Рим), за да търси вдъхновение. Жан Пол Сартр, Алехандро Ходоровски, Карлос Кастанеда, Кен Киси, вероятно и Айнщайн са употребявали мескалин, за да търсят вдъхновение и тъй нататък.

    Обаче, независимо как търсиш и дали намираш вдъхновение, има някои етически и морални принципи, които съсипват творбата, ако бъдат нарушени.

    Още когато гръмна онзи т.нар. "скандал" знаех за Алексо Петров и за сайтът му, сега свален от cult.bg. Още оттогава искам да гледам филма. В google reader съм се абонирал за всички статии в Дневник и Капитал, които съдържат думичката "баклава". Бих платил, колкото е разумно, че и повече, ако се наложи. Ето, сега Алексо чете (вероятно) тези коментари и вижда, че хората искат да гледат "Баклава" (поне в известен процент). Ами, нека се върнем в литературата, а и не само. САМИЗДАТ, поне в частта с разпространението е едно повече от прекрасно решение. Така се отбягва комерсиалността. С едно самосиндикално (и легално, разбира се) разпространение, лично от автора, филмът се превръща в безценен ъндърграунд.

    Обаче се опасявам, че целта на идеята за гледане на филма в кино има задни мисли.

    Впрочем, сигурно няма да се получи така. От НПМГ ме изгониха, понеже търсех дъщерята на Андрей Слабаков, на която да предам писмо с молба до Ернестина или Андрей да ми дадат копие от филма, срещу заплащане, естествено.

    ОтговорИзтриване
  18. Доколкото се каза на пресконференцията, не-задната мисъл за гледането на кино (освен кинаджийската мантра "друго си е на голям екран" е все пак да се съберат някакви средства за следващ филм, понеже "Лост Вулгарос" не разчитат на държавни средства. Каква друга задна мисъл ти хрумва?

    А относно първия ти абзац за изнасилването на жената на Салвадор Дали и пр.... май наистина някой път ще седна да напиша за детството, ама какво ще ми се изсипе на главата, не ми се мисли.

    ОтговорИзтриване
  19. Ще ми се към момента да не казвам нищо относно това какво виждам в опитите за прожекция. Бих могъл да го споделя едва след няколко месеца. Когато видя дали се случва това, което ме притеснява истински.

    Ще ми се да седнеш и да напишеш за детството. Има ли значение дали някой ще му лепне "скандално" или ще ти изсипе гадости на главата? :) Откакто те познавам виртуално, никога не си се страхувала от подобни неща :)

    ОтговорИзтриване
  20. Не знам дали успях да гласувам. Бих гледала филма и така и онака и бих платила и повече лева за да го гледам.

    Предполагам, че на мястото на създателите му щях да вече да съм го пуснала в Интернет. Още преди три години. Тогава Алексо Петров ми писа, че не иска да го пуска просто така, понеже все пак иска да спечели пари от него. Би било хубаво това да се случи, така че да могат да се финансират следващи филми.

    Нямам представа, обаче, колко пари могат да се съберат от българската публика. Предполагам, че няма да са много. В такъв случай дали не е по-добре филмът да се пусне свободно и като набере популярност, създателите му да обявят кампания за набиране на средства за следващ филм и пр.

    ОтговорИзтриване