Ретроспекция

Благодаря ви, че сте с Неуютен блог и във Facebook:

Благодаря ви, че не ме следите, а ме следвате:

Благодаря ви, че сте моето отбрано общество:

20.02.2009 г.

Синьо!


Не, в този пост не става дума за "дясното политическо пространство" и за "нежните" ми чувства към ЕНП и особено към нейния председател, а за специфичен фотографско-линукски проблем. За да можете да ми помогнете, трябва да разбирате от обработка на изображения под Linux повече от мен.

DigiKam и The Gimp са две програми, без които не мога. Първата използвам за по-прости операции, а втората - за всичко, което първата не може да направи. Преди съм била все с KDE графична среда и съм нямала никакви проблеми. От септември съм на Ubuntu, което по подразбиране е с Gnome (Kubuntu-то ми изглежда нещо като компромис). Гномът ми се услажда засега, ама възникна проблемът, за който иде реч.

Както бях споменала и по-рано, едно от първите неща, които направих, след като инсталирах Ubunto, е да заменя безсмисления F-Spot с DigiKam, следвайки съветите на ето този tutorial. Но какво се получава.

Ако първо обработвам снимка с
DigiKam, а после - с The Gimp, като я отворя в The Gimp, тя... синее. За да разберете какво искам да кажа, вижте снимките по-горе. Първата е от "синеещите", втората - нормална. Дори черно-бели снимки започват да синеят! При опит да запазя снимката в The Gimp, се появява предупреждение, че тя е в sRGB и въпрос дали искам да я конвертирам в RGB. Като я конвертирам, синьото си остава. Ако не я конвертирам, всичко е наред. Направих The Gimp да не променя снимките в RGB и се успокоих, че съм си решила проблема.

Да, ама не, както казваше Петко Бочаров. Ако дам снимка в някое фото за печат или я пратя на някой, който по една или друга причина се налага да я обработва във Photoshop или CorelDraw, пустото му синьо отново се появява.

Вероятно става въпрос за настройка на DigiKam за запазване в RGB, но досега не съм успяла да намеря такава. Може пък да трябва да се "бръкне" по-дълбоко в Ubuntu-то, знам ли.

Много ще съм благодарна на всеки, който се отзове с релевантен коментар.




Creative Commons License Правила и съвети за препечатване от Неуютния блог


18 коментара :

  1. опира до color management, цветни профили, доколко дадения софтуер ги 'чува', и доколко е настроен да се съобразява с тях.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_color_management

    ОтговорИзтриване
  2. Много благодаря, аз color management-а още не го бях проучила, понеже предишните версии на digiKam ми бяха без него, сега обаче ще трябва да го разуча :-).

    ОтговорИзтриване
  3. Color Management е, точно. По принцип, снимките в дигиталните фотоапарати са RGB, ако се печатат, трябва да са CMYK, вероятно има софтуер, който правилно "разчита" цветовете и превръща RGB -> CMYK без да променя цветове почти, иначе Photoshop е много "могъщ" за разни цветови схеми, но пък това с цветовете никога не съм го разбирал... Трябва някой професионалист да ти помогне:)

    ОтговорИзтриване
  4. Благодаря ти! Пусто, гледам го color management-a в digikam и се дзверя, щото идея нямам как се създава нов профил там, пък и опция за създаване не виждам... Но да го погледнем от позитивната страна - ще се поблъскам, ще науча нещо ново... Преди малко прочетох в нета един акъл за същия "син" проблем - първо снимката да се запазвала във photoshop или krita в tiff и т.н., ама да го правя за всяка снимка, не ми се занимава! В краен случай обаче и това е вариант.

    ОтговорИзтриване
  5. мисли си на тема "workflow". принтерите вече печатат безгрижно от RGB, но искаш следните неща:

    1. Екранът на който гледаш снимките си има специфичен профил на възпроизвеждане на цветовете. Ако няма, трябва да го настроиш и да има.
    2. За да се възпроизведат "твоите" цветове акуратно на друг екран или принтер, твоят цветен профил (от т.1) бива да е вграден в изображенията.
    3. Веднъж вграден в изображенията, цветният профил трябва да бъде взет под внимание, за което софтуера има настройки. Традиционно Windows (поне до XP) игнорира цветни профили, докато някой не качи Adobe софтуер на него. Например IE и Firefox (до 3) нямат Color Management.

    Виж тук: http://www.color.org/version4html.xalter

    Алтернативно можеш да опиташ да настроиш екрана си, така че да цветопредава (!) по-умерено (например с повече синьо, за да ти синее и на теб, както на принтерите), така че проблемите ти да са по-малки. Това е кофти подход, но понякога работи.

    ОтговорИзтриване
  6. Мерси, но други неща искам. С моя компютър проблеми нямам, откакто настроих Gimp да не запазва в RGB. Изобщо не трябва да си настройвам екрана, защото само определени снимки излизат в синьо, не всичко. Проблемите се появяват при други хора и други компютри, като идеите на хората се оплескват от това, че снимките ми се оказват сини на техните компютри. Та затова трябва да се науча как се правят профили, но още ми е тъмна Индия.

    ОтговорИзтриване
  7. здравей.

    можеш ли да разкажеш накратко с какъв апарат снимаш и в какъв формат запазваш снимките? това с посиняването на снимките може да се дължи на избрана по-ниска температура в баланса на бялото на съответния софтуер. и защо използваш digikam (който е an advanced digital photo management application for KDE).

    ако снимашш в RAW формат и използваш digikam за конвертиране от RAW към JPEG (примерно), моят настоятелен съвет е да започнеш да изполваш ufraw като конвертор на RAW файлове. ufraw има направена добавка за GIMP (ufraw-gimp мисля, че се казва), която позволява директно отваряне на RAW формата в програмата.

    а ufraw има доста богати възможности за colour management на суровите файлове.

    но е важно да кажеш с какво и как правиш твоите снимки. освен това може да споменеш и какъв е монитора на компютъра, който ползваш. той също е от значение -- има създадени цветови профили (*.icm) за различните монитори (CRT or LCD), които също са от значение. също така има и цветови профили (*.icc) за някои цифрови фотоапарати.

    затова сподели малко повече какъв хардуер ползваш, за да може да се опитаме да дадем по-адекватен съвет, а не общи приказки (включително и моите), които в повечето случаи не вършат достатъчно добра работа.

    ОтговорИзтриване
  8. Привет и благодаря за коментара,

    Фотоапаратът ми е Panasonic FZ7, не поддържа RAW, а само TIFF, аз съм простичко момиче и снимам директно в JPEG. Оригиналните снимки са си в RGB. DigiKam ползвам, понеже от години обработвам снимки с тази програма и по-удобна за целите, които ми трябват, не съм виждала (Gimp ползвам също, но за "фина настройка".) Мониторът ми е течнокристален, компютърът ми е лаптоп Acer TravelMate 2410 (старичък).

    Надявам се да съм дала достатъчно информация. Доколкото четох в интернет, новите версии на DigiKam запазват снимките в sRGB и има мурафет да се създаде профил за RGB, но още си блъскам главата как става тази работа.

    ОтговорИзтриване
  9. Здравей, Светла!

    Стана ми интересно, още повече съм на вълна colour management, и ровейки се в мрежата попаднах на един bug report точно за DigiKam:
    Bug 165650 – digikam appears to add a color profil...

    https://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=165650

    Както ще видиш, и други потвърждават, че програмата (по-точно нейния color management) наслагва допълнителен цветен профил върху jpeg-файловете, с което обърква gimp-a и се стига до това "посиняване". Не знам коя версия на DigiKam ползваш, може пък и в 0.95 да са оправили нещата.

    Знам какво означава да си свикнал с една програмка и да си я обичаш, особено пък за такива неша, които ни доставят удоволствие като снимането :D И въпреки това, докато оправят този бъг, бих те посъветвала да ползваш само GIMP, а също така може да пробваш и Cinepaint, той също работи с 16-битово изображение (а gimp-a засега само в 8-битово).

    Поздрави!

    Гери

    ОтговорИзтриване
  10. Гери, много ти благодаря за коментара. Ще видя Cinepaint, ама никак не ми се разделя с digiKam-чето, наистина е идея да пробвам да си инсталирам по-нова версия, сега съм на 0.9.3, ако се не лъжа.

    ОтговорИзтриване
  11. Е, да, знам че не ти се разделя, но го препоръчват по форумите. Още повече, ето още един bug report, който потвърждава, че проблемът не е разрешен и в по-късна версия (0.10).

    https://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=182272

    Пък може и cinepaint да ти хареса ;) Макар, че аз си ползвам само GIMP, нещо cinepaint не можа да ме спечели :D

    Успех! ;)

    ОтговорИзтриване
  12. Ух, ами ако наистина няма начин програмата да се научи да запазва в RGB, ще ми се наложи да се разделя с нея :,-(... поне докато си оправят бъга!

    Всичко добро и на теб!

    ОтговорИзтриване
  13. Update. И тъй, имам една добра и две лоши новини. Добрата е, че случайно открих как се инстарилат цветови профили. Първата лоша новина е, че като направих профила на digiKam RGB, всички снимки посиняха. При отваряне на снимка ми казва, че снимката е в sRGB и искам ли да я конвертира в RGB. Конвертирането обаче само увековечава синьото. Очевидно не е възможно човек да пребори въпросния бъг по този начин. Втората (далеч по-несъществена) новина е, че към този момент cinepaint не може да се инсталира на ubuntu. Така че ще разчитам, освен на Gimp, и на "презряната" Picasa (за по-прости действия), с която поне мога да кропвам в определени пропорции, както и да прилагам любимия червен филтър. Пък да видим ще мога ли да докарам нещо като това...

    ОтговорИзтриване
  14. Мда, Cinepaint влиза май в последата версия на ubuntu (8.10), а ти си с hardy. Мисля, че скоро се появи новина, че е излязъл един ъпдейт на дългоподдържаната версия (8.04.2), може да го пробваш. Или да почакаш мъничко и да си сложиш 9.04 ;)

    А това, което показваш като пример...с червената обичка, с какво го правиш? Нима с picasa?! Може да погледнеш едно RTFM как се прави избирателно оцветяване с GIMP:

    http://www.gimp.org/tutorials/Selective_Color/

    С негова помощ е направена тази снимка

    ОтговорИзтриване
  15. Обичката я направих, разбира се, с Gimp! Но имах предвид, че чернобялото с червен филтър съм го направила с digikam. Видях, че може да се добавя цветен филтър към чернобели снимки и в Picasa, макар и не толкова прецизен като в digikam, където дори имах пет степени за интензивност на филтъра. Има нещо неподражаемо в начина, по който червеният филтър кара човешката кожа да сияe. Е, друго си е с истински, а не софтуерен, и то инфрачервен филтър, но за това си трябват определени условия... Един приятел американец фотограф си купил доста скъп огледално-рефлексен Nikon и го дал тук да му махнат вградения анти-инфрачеврен сензор. Самата операция струва поне толкова пари, за колкото съм купила моя фотоапарат. След това апаратът, съответно, може да снима само в инфрачервено. Та човекът си купил още един брой на същия модел Nikon, този път за нормални снимки. Същият преди години се беше запалил да ми подарява стария си инфрачервен филтър, че вече не му трябвал, ама аз се направих на скромна, та сега ме е яд. От друга страна си мисля, че това, за което искам да използвам такъв филтър - портретни снимки (пейзажните инфрачервени не са ми в стила), изисква обектът да стои неподвижно между 4 и 6 секунди, пък аз не обичам да карам хората да позират, още по-малко пък да се опитват да не мръднат толкова време. Та си карам със софтуерен червен филтър...

    ОтговорИзтриване
  16. георги иванов беше писал нещо интересно по тази тема -- погледни на неговия блог www.ambientdefocus.com. аз никога не съм го ползвал, но само защото в търсенията си все още не съм стигнал дотам :)

    ОтговорИзтриване
  17. Много интересна информация, мерси! За мойто апаратче FZ7, което не поддържа RAW, като се има предвид, че инфрачеврения филтър ми харесва специално за портретна фотография, по-лесно би било да си намеря истински филтър и да накарам обекта (който най-вероятно бих била аз, понеже не обичам да карам хората да позират) да седи неподвижно за 6 секунди. Та затова не се отказвам лесно от софтуерните филтри.

    Но линкът ти наистина е полезен, благодаря ти!

    ОтговорИзтриване
  18. Светла, исках да те питам (заедно с четящите тук) какво мислиш за вчерашното решение СДС да възкресява политическия труп Иван Костов (във въпроса ми се съдържа мнението ми). Аз мисля, че СДС си вкараха жесток автогол - вчера се пених яко за това из Нет-полит-пространството. И даже формулирах някои костозакони (и костоподзакони) - могат да се прочетат при Дошков (съобщ. 222). Видях, че си била там скоро.
    Реших, че тази публикация в блога ти е най-подходящата да пусна въпроса си - със сигурност е изключително подходяща със заглавието си.
    Благодаря предварително.

    ОтговорИзтриване