Ретроспекция

Благодаря ви, че сте с Неуютен блог и във Facebook:

Благодаря ви, че не ме следите, а ме следвате:

Благодаря ви, че сте моето отбрано общество:

11.02.2011 г.

Маршът на луковите глави

Изображение: Индимедия България
Наскоро един мой млад приятел попита във Фейсбук: по какво заклеймяването на "Луков марш" се различава от заклеймяването на гей парада? И едните викат "това е лошо и опасно", и другите. Държа да отбележа, че въпросният приятел съвсем не е наци, нещо повече - той е гей. Задава подобни въпроси поради вътрешноприсъщата си саморефлексивност.

Иска ми се да му отговоря сериозно. При провеждането на един гей парад хора с различна сексуалност отстояват правото да бъдат себе си. При провеждането на нацистки публични събития едни хора не признават правото на други хора да бъдат себе си. И то не става дума за неща, свързани с убежденията на другите, а за непризнаване на това, че си се родил с различен етнос, раса, националност или че си се оказал с различна сексуалност. Не просто не признават, а се опитват и да унищожат. Понякога - физически.

В началото на декември в автобус беше пребит мой приятел от Африка - само защото е чернокож. Когато видял петима подстригани младежи да се приближават към него, първата му реакция била да хвърли очилата си по-далеч на пода на автобуса, защото е разбрал какво ще последва. А е без постоянна работа и не може да си позволи нови очила. За убийството на младеж, само защото заприличал някому на гей и за пребиването на хора, отиващи на митинг за защита на чужденците, няма смисъл да споменавам - случаите са добре известни.

Ето защо за поредното провеждане на т.нар. "Луков марш" трябва да се говори.

Преди няколко седмици по друг повод аргументирах защо е важно да има позиция по отношение на (нео?)нацистките нагласи у нас. Няма да се повтарям, вместо това ще насоча вниманието ви към три текста по повод на "Луков марш":

- Декларацията на ХОра срещу РАсизма
- Отвореното писмо на Български активистки алианс и София Прайд
- и любимото ми (защото хуморът, както и изкуството, може да бъде по-ефикасен от всяка аргументация): Ежегоден панаир за генномодифицирани семена за арпаджик, праз, кромид и чесън "Луков Марш 2011"

Изображение: Индимедия България
 

Creative Commons License Правила и съвети за препечатване от Неуютния блог


18 коментара :

  1. Реално погледнато, проблемът е съвсем друг - защо се позволява на хора, извършвали престъпленията, които посочваш, са на свобода и могат да маршируват по улиците, вместо да излежават съответните присъди; ако имахме необходимото строго законодатлество против престъпленията, продиктувани от расова омраза и дискриминацията, те щяха да случват доста по-рядко.
    Иначе, формално погледнато, тези хора са в пълното си право да шестват, и да заявяват своята позиция, независимо от нейното съдържание. В този смисъл, гражданският натиск не би трябвало да е насочен против конкретната проява, а по-скоро за въвеждане на законодателство, което забранява т.нар hate speech и насаждането на расова омраза, което ще направи провеждането им невъзможно въобще, или поне ще ги изпразни от съдържанието, което имат в момента.

    ОтговорИзтриване
  2. Виж чл. 162 от Наказателния кодекс :-). По закон не би трябвало да се провеждат такива шествия. Проблемът е, защо все пак те се случват.

    ОтговорИзтриване
  3. Струва ми се че през годините на прехода се стигна до негласна обществена нагласа за оневиняване на българския фашизъм доколкото и да го е имало.

    ОтговорИзтриване
  4. Отделен въпрос, че националистическите и ксенофобските прояви преди "прехода" не се наричаха с това име, но си бяха такива - отношението към ромите, турците и помаците, например.

    ОтговорИзтриване
  5. Онзи ден от моята спирка се качиха в автобуса една групичка подобни животни. Докато слязох май свалих кръвното, защото после 2 часа не ми неше добре и ми трепереха краката. Наречи го притеснение, наречи го страх. Нито съм с друг цвят на кожата, нито съм с друга сексуална ориентация. То са идеали, то са цели, то е чудо... "мразим турците", "само ЦСКА" и бръснати глави. Въпрос на време е да почнат да "чистят" просто които им се виждат грозени или неприятени. После как да не ме е страх да изляза на улицата... Наистина, нашата полиция ги пази. :)

    ОтговорИзтриване
  6. Бобо, днес първо с мъжа ми минахме покрай НДК и ги гледаме около билетния център. Аз не знаех от колко часа е марша и че това са те, решихме, че чакат да си купят билет за някакъв концерт, но не ни харесаха никак и направо изтръпнахме, докато минаваме покрай тях. После, на връщане, чухме скандиране и загрях каква е работата. Настоях да минем по Витошка да ги видим, то и без това пътят ни беше оттам. Като ги видях обаче, сериозно се разстроих. Побеснях направо! Защото заради такива като тях много свестни хора не могат да живеят нормално, както казваш и ти. Защото животът ни става все по-опасен, буквално... Вече дори не е нужно да си "различен". Достатъчно е само да не им се хареса някой.

    ОтговорИзтриване
  7. А за "нашата полиция" - сърби ме, но все още съм твърде афектирана, да разкажа как "нашата полиция" "действа", когато наистина трябва да си свърши работата - да намери изчезнал човек. Някой път може и да разкажа.

    ОтговорИзтриване
  8. Луков марш връзва ли се с генерал Луков? Как?

    ОтговорИзтриване
  9. Според мен приятелят ти гей отлично разбира за какво става дума. Покрай поста на Лид за "Луков марш" отскочих до блога на "Хора срещу расизма". Като дъщеря на легионер се отвратих от жлъчта, излята там срещу легионерите и срещу самия генерал Луков - жертва на комунисти-терористи.
    Отдавна се боя от стереотипния образ на "бръснатата глава", който според някои оправдава всякакви ответни действия (справка: Джок Полфрийман). Брат ми рано започна да оплешивява и понеже не се харесваше с коса само на места, взе да се подстригва нула номер. Когато заминаваше за Америка, му казвахме - пусни си поне 1 сантиметър коса, от Европа идваш, ще вземат да си помислят, че си бръсната глава...
    (За протокола - не си помислиха.)

    ОтговорИзтриване
  10. Майя, извинявай, ама какво е било отношението на въпросния ген. Луков към евреите?

    А иначе, всички сме нечии синове и дъщери, но това не отнема отговорността за собствената ни преценка.

    ОтговорИзтриване
  11. Аз не бягам от отговорността за своята преценка. За да отговоря на въпроса ти като хората, са ми нужни допълнителни проучвания. В крачка мога да кажа, че, доколкото знам, ген. Луков е бил настроен срещу евреите - нещо, което не одобрявам, макар да е било общоприето по онова време и да продължава да е общоприето сега.
    Самият ти въпрос обаче ме притеснява. Може да се разбира в смисъл, че понеже Луков е имал неправилни възгледи, убийството му е било правилно.

    ОтговорИзтриване
  12. Не мисля, че днес в цивилизованите страни е "общоприето" да си срещу евреите, нито, че по онова време в България е било толкова "общоприето" - все пак, тук не се е случил геноцид на евреи. Според Луков дори Законът за защита на нацията е бил твърде мек.

    Изобщо не смятам, че убийството на Луков е било правилно. Не смятам, че чието и да е убийство е правилно. Но убийството на някого не го прави герой. В противен случай - ами да почнем да правим факелни шествия за Илия Павлов и т.н. мутри.

    ОтговорИзтриване
  13. Когато преценяваме нечие наследство, слагаме на везната добрите и лошите страни. Например ценим Толстой и Достоевски, макар и те да са били антисемити.
    Луков е имал немалки военни заслуги през Първата световна война. Според това, което знам (но пак казвам, че трябва да се осведомя по-добре), през Втората световна война той е бил за съюз с Германия, защото е мислел, че това отговаря на интересите на България. По това време съюз с Германия по необходимост означава и антиеврейска политика. Приемам, че Луков е поставял политическите интереси над общочовешките ценности. Но не се сещам за много политици, държавници и военни, които са правили обратното. Пак по това време Англия пречи на еврейските бежанци да се заселват в Палестина, а Америка връща натоварени с тях кораби.
    Разбира се, след като са ликвидирали Луков, комунистите гледат да го изкарат по-черен от дявола, също както Полфрийман и Шийлдс очернят жертвите си. Не виждам защо в толкова големи части от общественото пространство твърденията им се приемат на гола вяра.
    Защо казвам, че и днес е общоприето да си срещу евреите - защото току чуваме за изстреляни срещу Израел ракети, отвлечени войници или друг casus belli и всеки път, когато Израел се защити, "цивилизованият" свят го осъжда за "несъразмерния" отговор. Американката Рейчъл Кори, отдала живота си за каузата на терористите-радетели за нов Холокост, е героиня на левичарите от цял свят. "Флотилията на свободата", натоварена със стоки за терористите от "Хамас" и техните поддръжници, включваше кръстен на Рейчъл Кори кораб.
    От страх за Израел не мога да се зарадвам както трябва на египетската революция. Виж коментарите към една статия в Globe and Mail - четох, четох, докато ми омръзна (все пак имам и други дела за вършене) и не видях нито един глас в защита на Израел. Ама нито едничък.
    http://www.theglobeandmail.com/news/opinions/opinion/the-price-of-the-new-american-virtue/article1892202/comments/
    Да вметна, че аз съм ционистка и не приемам довода, че можело било човек да бъде анти-ционист, без да бъде антисемит. Това ми звучи като "нямам нищо против българите, искам само България да бъде изтрита от картата на света". Би било забавно, ако не беше толкова опасно, да видим как се променят твърденията на антисемитите - по времето на генерал Луков са приписвали "зловредността" на евреите на липсата на тяхна национална държава, а сега - на наличието на такава държава.
    Впрочем карикатурата е чудесна (знаеш ли автора й?) и съм съгласна с теб за ролята на хумора. Сещам се за един надпис със спрей близо до паметника с шмайзера:
    Skinheads - more hair than brain.

    ОтговорИзтриване
  14. Ами то много диктатори и главорези са имали военни успехи. Заради такива неща в Германия са забранили военните паради. И правилно са направили, според мен. Вредно е за съвременния свят да се издигат в култ чиито и да било военни успехи.

    Нелепо е да се сравняват Толстой и Достоевски с Луков - при едните става дума за само за отношение, и то много отпреди антисемитизмът да се превърне в практика на геноцид. При Луков е друго - той е искал да се предприемат конкретни действия по отношение на евреите. То е като да сравняваш Луков с Шекспир, понеже Шекспир е написал "Венецианският търговец".

    Както ти е известно, не съм с леви политически убеждения, а и много от тези, които протестират срещу Луков марш, също не са - напр. БХК и Европейската мрежа против расизма. Декларацията на ЕНАР е подписана от Елена Дянкова, която е убеден християндемократ.

    ОтговорИзтриване
  15. Линк към информация за позицията на ЕНАР (информацията я има на още много места в Интернет.)

    ОтговорИзтриване
  16. Да го духате педалозащитници ! Какъв пример дават педерасите на по - малките и какъв националистите ? По - добре родолюбез отколкото х*йолюбец !

    ОтговорИзтриване
  17. Имам въпрос: Твоят приятел от Африка, защо не си седи в Африка, щом тук нещо му пречи? Аз ако влезна в автобус с чернилки в Йоханесбург, предполагам че боя е най-малкото с което ще се измъкна? Ама иначе сме големи защитници и негролюбители?

    ОтговорИзтриване