Ретроспекция

Благодаря ви, че сте с Неуютен блог и във Facebook:

Благодаря ви, че не ме следите, а ме следвате:

Благодаря ви, че сте моето отбрано общество:

7.03.2012 г.

Гласувай срещу лични данни: неочаквано добра комбинация

Преди малко моя бивша студентка ме помоли да гласувам за нейно клипче, което участва в рекламна кампания на NESCAFE 3 в 1. Зарадвах се, че момичето се занимава с творчество, и реших да го подкрепя. (Предполагах, че конкурсът е за авторски клипове, оказа се, че става въпрос за комбинации от предварително приготвени парчета... доста разочароващо, впрочем.)

По принцип е хубаво, когато има някаква класация, да се предвиждат начини за спиране на многократното гласуване от едни и същи "помагачи". Най-елементарният начин е невъзможност да се гласува от едно и също IP (което обаче би било пречка за други хора, които го използват). Може да се изпращат и писма с код за потвърждение и т.н. В кампанията на Нескафе искат да се регистрираш, но може да влезнеш и чрез фейсбук профила си.

Дотук - добре. Обаче като влязох през фейсбук, отново трябваше да се регистрирам. В процеса на регистрация имаше опция да оставя сайта да публикува на фейсбук профила ми каквото намери за добре. Махнах я. Бяха ми поискани данни за:

- име и фамилия
- град
- адрес
- телефон
- възрастова група

Всички полета бяха задължителни за попълване. Дадох непълни фамилия и адрес и грешен телефон, докато ругаех себе си, че съм се навила да подкрепя другарчето. Ама момичето е слънце ненагледно, как да му откажа.

Въпреки всичко не можах да гласувам - звездичките, върху които трябваше да кликна, не бяха активни и туйто. Тогава момичето предположи, че, за да гласувам, трябва да първо да харесам страницата на Нескафе във Facebook. Изругах се още веднъж и я харесах. Този път успях да гласувам. После моментално отхаресах страницата.

Та се питам: защо NESCAFE има нужда от името ми, точния ми адрес, телефон и възрастта ми, за да гласувам за едно клипче? Защо трябва да им харесвам страницата? Няма ли по-интелигентни начини една марка да достига до потребителите от това да им събира личните данни, та после да може да ги спамва и вкъщи, и по телефона? Трябва ли харесването на една страница във Facebook да бъде условие за гласуване (което не се извършва във Facebook, при това) или страниците следва да бъдат харесвани заради доброто съдържание, което предлагат, и общуването с аудиторията си?

А кафе не пия.


Creative Commons License Правила и съвети за препечатване от Неуютния блог


4 коментара :

  1. Интересно....Всъщност, точно от това се нуждае компанията. От личните ти данни срещу имагинерната възможност да спечелиш нещо. Примерно отстъпка от 10 % при закупуванет она рибарски принадлежности. Но ти пък не ловиш риба...

    ОтговорИзтриване
  2. Ами да, затова в гласуването трябва да участват само такива, които ловят риба. И трябва да накараш приятелите си да ловят риба, за да гласуват и да спечелиш...

    ОтговорИзтриване
  3. Този път попаднах на когото трябва! И аз не пия кафе. А Фейсбук не ми е първа грижа, дори на няколко месеца по веднъж се случва да „вляза“. Обаче и аз веднъж обещах да гласувам. И ме просветлиха, че първо трябва да се хареса страницата във Фейсбук. А още не се опитвам да разбера как става „отхаресването“. Че и толкова пъти вече променят „интерфейса“ си, колкото и интуитивно да си въобразяват, че правят бутоните, ръчичките и т.н. Светла, мисля, че профилът ти във Фейсбук им е достатъчен на онези от кампанията. Рекламата с хилядите, харесали, гласували и, следователно, одобрили нескафето на Нескафе, е именно това :).
    Имаш старо писмо от мене с два въпроса, поне за книгата се надявам да пратиш нещичко като отговор. Дори да нямаш информация, пак е информация.
    Поздрави в зелено!

    ОтговорИзтриване