За друго планирах да пиша днес, но докато попреглеждах съдържанието на Google Reader тази сутрин, усетих, че ако не си кажа по "темата на деня", ще ме е срам, че съм блогър. Защото из други блогове прочетох такива неща, че се втрещих - възхвала на футболни агитки, на опожаряването на къщи, призиви за вкарване в затвора без съд и присъда, за изселване и т.н. Ето защо се чувствам длъжна да припомня няколко много елементарни неща:
1. За "феномена Цар Киро":
Проблемът с Цар Киро не е, че е ром, а че е мафиот. В България има мафиоти и те безнаказано тероризират хора, цели населени места и т.н. И да ги осъдят, е за кратко и скоро пак са на свобода. Има мафиоти не само на регионално, а и на национално равнище. Доста от тях ги поубиха.
Не само мафиотите се радват на безнаказаност у нас. Голяма е вероятността наказанието да се размине и на известни личности в публичния живот - спорта, културата и т.н. Достатъчно е да споменем Максим Стависки, но и тук - примери много.
На безнаказаност се радват и много политици. Примерите са излишни.
На безнаказаност се радва и полицейското насилие. Тук вече примерите са толкова много, че не знам откъде да започна - дали с убийството на Чората или с потулването на случая, когато полицаи дни наред се гавриха с непълнолетно момиче, помолило ги за помощ, в бунгалото си, или с прекомерното използване на насилие при арести, биенето (понякога - убиването) на арестанти... Винаги ще има и още крещящи примери.
На безнаказаност се радват и много други хора - било поради пари, било поради връзки, било поради професионален статус.
По същия начин, в близкото ни минало на безнаказаност са се радвали партийни величия, техните синчета, близките на техни служители и пр. Христо Сираков, който дори не отрича твърденията на Милена Фучеджиева, че е виновен за смъртта на мъжа й (а според актрисата Ваня Цветкова му се случвало и да блъсне жена с бебешка количка) се подвизава като "светски лъв" и плейбой и си е много добре. Понеже навремето е имал зад гърба си пилот на Тодор Живков и връзки в Политбюро.
На този фон, да се търси като причина за феномена "Цар Киро" някаква "ромска престъпност" е, меко казано, лицемерно и проява на двоен стандарт.
2. За правото и правата:
2.1. Изселване:
В Българското законодателство понятие като "изселване" не съществува. Защото, при всичките си кусури, България е демократична страна. Изселване е имало през най-мрачните години на тоталитаризма. В началото на 50-те години семейството на тогава невръстната ми майка е било изселено в Лъгът (горско стопанство между Габрово и Севлиево). Дошли и им казали, че имат 24 часа да си съберат багажа. Защото дядо ми Стефко имал магазин. Прекарали в Лъгът четири години, покойният ми вуйчо Сашо се родил в Севлиево.
А днес тези, които настояват да се изсели една или друга ромска фамилия, или цяло гето и т.н., разсъждават повече от примитивно. Разсъждават егоистично - тях не ги интересува къде ще се пренесе проблемът, стига да не е при тях. Или може би смятат, че ромите трябва да се изолират на острови, в лагери или на Луната.
2.2. Арестуване, съд, затвор, вина, мотиви:
В правото на демократичните страни, включително и в българското, няма колективна вина. Вината може да бъде само лична. Затова Цар Киро не може просто ей така да бъде арестуван или вкаран в затвора заради инцидента с убитото момче. Освен в случай, че се докаже, че момчето е нарочно убито и че той е поръчал убийството му. Трябва да бъде арестуван и съден причинителят на смъртта. На никого дори не хрумва да бъдат съдени родителите на Максим Стависки, родителите на убиеца на сестрите Белнейски или на Яна, нали? Защото е абсурдно.
Ако Цар Киро трябва да бъде съден за нещо, то е за неща, които е извършил. И ако не е в затвора, то не е, защото е ром, а поради причините, описани в точка 1.
Вината и мотивите подлежат на доказване. За пореден път медиите тиражираха като очевиден факт непотвърдена информация - че момчето е убито, понеже било в конфликт с рода на Цар Киро. Тепърва трябва да се установи дали това е действителната причина, или става въпрос за нелеп инцидент. За тази цел си има разследване и съд.
3. Действията на полицията
Против безконтролното и ненаказуемо полицейско насилие съм. От друга страна, полицията по дефиниция е репресивен апарат. Нейна основна задача е да опазва обществения ред, като по този начин гарантира сигурността на всички граждани. При това - като се съобразява със закона, а не с обществените нагласи. Защото обществените нагласи често биват ситуативни, дискриминационни и т.н.
Давам си сметка, че полицията е била изправена пред много трудна ситуация снощи. Но оправданията й, че е оставила тъплата безнаказано да пали къщи, за да се успокои и защото хората имали "свобода на придвижване", са абсурдни. Саморазправа не бива да се допуска, независимо какво иска тълпата. Ако аз тръгна да паля някоя сграда пред очите на полицията, тя едва ли ще ми остави "свободата на придвижване". Днес вече изявленията на Калин Георгиев са далеч по-адекватни, но за мен е притеснително допускането на рокерите в Катуница. Дано не се стигне до нови екцесии.
Обобщение
Причините за конфликта в Катуница не са етнически. Те се наричат "корупция" и "организирана престъпност". Това, заради което не ни приеха в Шенген.
Предполагам, че, както и при вчерашната ми публикация, ще се намерят читатели, според които аргументите ми няма да са убедителни. Ала ще повторя онова, което казах в коментар към един от тях: това, кое смятаме или не смятаме за аргумент, зависи, не на последно място, от ценностите ни. Що се отнася до моите ценности - ако не бях написала настоящата публикация, щях да си изтрия блога.
п.п. Тъкмо публикувах поста си и видях позицията по темата на ХоРа срещу расизма. Обезателно я прочетете!
1. За "феномена Цар Киро":
Проблемът с Цар Киро не е, че е ром, а че е мафиот. В България има мафиоти и те безнаказано тероризират хора, цели населени места и т.н. И да ги осъдят, е за кратко и скоро пак са на свобода. Има мафиоти не само на регионално, а и на национално равнище. Доста от тях ги поубиха.
Не само мафиотите се радват на безнаказаност у нас. Голяма е вероятността наказанието да се размине и на известни личности в публичния живот - спорта, културата и т.н. Достатъчно е да споменем Максим Стависки, но и тук - примери много.
На безнаказаност се радват и много политици. Примерите са излишни.
На безнаказаност се радва и полицейското насилие. Тук вече примерите са толкова много, че не знам откъде да започна - дали с убийството на Чората или с потулването на случая, когато полицаи дни наред се гавриха с непълнолетно момиче, помолило ги за помощ, в бунгалото си, или с прекомерното използване на насилие при арести, биенето (понякога - убиването) на арестанти... Винаги ще има и още крещящи примери.
На безнаказаност се радват и много други хора - било поради пари, било поради връзки, било поради професионален статус.
По същия начин, в близкото ни минало на безнаказаност са се радвали партийни величия, техните синчета, близките на техни служители и пр. Христо Сираков, който дори не отрича твърденията на Милена Фучеджиева, че е виновен за смъртта на мъжа й (а според актрисата Ваня Цветкова му се случвало и да блъсне жена с бебешка количка) се подвизава като "светски лъв" и плейбой и си е много добре. Понеже навремето е имал зад гърба си пилот на Тодор Живков и връзки в Политбюро.
На този фон, да се търси като причина за феномена "Цар Киро" някаква "ромска престъпност" е, меко казано, лицемерно и проява на двоен стандарт.
2. За правото и правата:
2.1. Изселване:
В Българското законодателство понятие като "изселване" не съществува. Защото, при всичките си кусури, България е демократична страна. Изселване е имало през най-мрачните години на тоталитаризма. В началото на 50-те години семейството на тогава невръстната ми майка е било изселено в Лъгът (горско стопанство между Габрово и Севлиево). Дошли и им казали, че имат 24 часа да си съберат багажа. Защото дядо ми Стефко имал магазин. Прекарали в Лъгът четири години, покойният ми вуйчо Сашо се родил в Севлиево.
А днес тези, които настояват да се изсели една или друга ромска фамилия, или цяло гето и т.н., разсъждават повече от примитивно. Разсъждават егоистично - тях не ги интересува къде ще се пренесе проблемът, стига да не е при тях. Или може би смятат, че ромите трябва да се изолират на острови, в лагери или на Луната.
2.2. Арестуване, съд, затвор, вина, мотиви:
В правото на демократичните страни, включително и в българското, няма колективна вина. Вината може да бъде само лична. Затова Цар Киро не може просто ей така да бъде арестуван или вкаран в затвора заради инцидента с убитото момче. Освен в случай, че се докаже, че момчето е нарочно убито и че той е поръчал убийството му. Трябва да бъде арестуван и съден причинителят на смъртта. На никого дори не хрумва да бъдат съдени родителите на Максим Стависки, родителите на убиеца на сестрите Белнейски или на Яна, нали? Защото е абсурдно.
Ако Цар Киро трябва да бъде съден за нещо, то е за неща, които е извършил. И ако не е в затвора, то не е, защото е ром, а поради причините, описани в точка 1.
Вината и мотивите подлежат на доказване. За пореден път медиите тиражираха като очевиден факт непотвърдена информация - че момчето е убито, понеже било в конфликт с рода на Цар Киро. Тепърва трябва да се установи дали това е действителната причина, или става въпрос за нелеп инцидент. За тази цел си има разследване и съд.
3. Действията на полицията
Против безконтролното и ненаказуемо полицейско насилие съм. От друга страна, полицията по дефиниция е репресивен апарат. Нейна основна задача е да опазва обществения ред, като по този начин гарантира сигурността на всички граждани. При това - като се съобразява със закона, а не с обществените нагласи. Защото обществените нагласи често биват ситуативни, дискриминационни и т.н.
Давам си сметка, че полицията е била изправена пред много трудна ситуация снощи. Но оправданията й, че е оставила тъплата безнаказано да пали къщи, за да се успокои и защото хората имали "свобода на придвижване", са абсурдни. Саморазправа не бива да се допуска, независимо какво иска тълпата. Ако аз тръгна да паля някоя сграда пред очите на полицията, тя едва ли ще ми остави "свободата на придвижване". Днес вече изявленията на Калин Георгиев са далеч по-адекватни, но за мен е притеснително допускането на рокерите в Катуница. Дано не се стигне до нови екцесии.
Обобщение
Причините за конфликта в Катуница не са етнически. Те се наричат "корупция" и "организирана престъпност". Това, заради което не ни приеха в Шенген.
Предполагам, че, както и при вчерашната ми публикация, ще се намерят читатели, според които аргументите ми няма да са убедителни. Ала ще повторя онова, което казах в коментар към един от тях: това, кое смятаме или не смятаме за аргумент, зависи, не на последно място, от ценностите ни. Що се отнася до моите ценности - ако не бях написала настоящата публикация, щях да си изтрия блога.
п.п. Тъкмо публикувах поста си и видях позицията по темата на ХоРа срещу расизма. Обезателно я прочетете!
Правила и съвети за препечатване от Неуютния блог
Радвам се, че в цялата истерия около ситуацията, в която неутралната позиция по проблема изглеждаше невъзможна, прочетох това.
ОтговорИзтриванеРадвам се, че има кой да се радва :-).
ОтговорИзтриванеДокато Ролан Барт дава смисъл на термина "предизборна фотогеничност", то случаят в с. Катуница дава смисъл на термина "предизборен патриотизъм".
ОтговорИзтриванеНачетох се на какво ли не. Някакви безумни изказвания от страна на някакви журналистчета, които са такива, поради хаотичните събития във вселената и високото барометрично налягане...примерно.
Тези размирици, ще ме прощават всички, са предизборни. Проблемът, според мен, не е престъпната дейност на цар Киро. Проблемът е, че бледоликите се вбесяват, че нямат пай от баницата, която цар Киро е налапал.
А и в Столипиново нещо явно става, защото за интервал от 5 мин минаха 6 пожарни коли и се шмугнаха вътре
ОтговорИзтриванеАу, някоя тълпа да не е подпалила Столипиново?
ОтговорИзтриванеЗдравей, Светлана! Заставам изцяло зад текста ти. Това че има хора като теб, които да защитават тези позиции е едно от малкото неща, които ме задържат в България. Благодаря ти за лъча надежда.
ОтговорИзтриванеНо има нещо, с което не съм съгласен - и в този текст, и в декларацията на ХоРА - изречението "Причините за конфликта в Катуница не са етнически". Разбирам какво искате да кажете, но това изказване отговаря на истината само наполовина. Да, Кирил Рашков не е престъпник, защото е циганин (и всички тези, свързани с това, които подкрепям). Но, вандалите в Катуница бяха мотивирани именно от омразата си към един етнос. В този смисъл конфликтът от самото начало е етнически и е огромна грешка да са затваряме очите пред това.
Ако конфликтът не беше етнически днес тълпите щяха да викат "Долу мутрите", а не "Циганите вън" (по Борислав Георгиев) и щяха да се събират не пред циганските махали, а пред палатите на престъпниците.
Конфликтът е етнически и е плод на дълго насажданата омраза срещу циганите и срещу всички различни. Трябва да го кажем ясно и ясно да застанем срещу това.
Юрий, съгласна съм с уточнението ти. Смея да предположа, че от ХоРа са искали да кажат това, което и ти.
ОтговорИзтриванеп.п. Не че има някакво значение, но се казвам Светла :-).
Работата въобще не е добре, преди малко забелязах огромна тълпа от въоръжени със сопи и брадви роми да се изстрелват в посока към града, а точно на улицата към която се струпваха нямаше полиция.
ОтговорИзтриванеДотук прочетох за два палежа в ромски махали в Пловдив - http://www.dnes.bg/obshtestvo/2011/09/25/nov-bunt-tozi-pyt-v-adjisan-mahala.129562 Страшно става...
ОтговорИзтриванеСветла, много извинявай за грешката с името ти, механична е. Тези дни ми е много криво, срамно и отчаяно от всичко, което се случва и съм писал без да внимавам. Няма да се повтори :-)
ОтговорИзтриванеНяма проблем, аз само уточних :-).
ОтговорИзтриване"На този фон, да се търси като причина за феномена "Цар Киро" някаква "ромска престъпност" е, меко казано, лицемерно и проява на двоен стандарт...""....Причините за конфликта в Катуница не са етнически. Те се наричат "корупция" и "организирана престъпност"."
ОтговорИзтриванеСветле, не е много убедително това, което твърдиш. Много сухо ми се струва. Нека да помислим дали все пак проблема не е и етнически? Няколко аргумента, по-долу:
Най-същественият от тях е, че "феномена Цар Киро" бе подгонен от тъй наречените агидки или футболни хулигани, за които не е без известен афенитета им към фашизма, хитлеризма и нацизма, както и омразата им към цигани, роми, негри и пр. Повечето от тях са от гилдията на т.нар. "скинари" или още "скин хедс". Именно те "подпалиха" Катуница и създадоха размириците след убийството на момчето. Тъй, че да се твърди че няма конфликт от части и на етническа основа изглежда малко като на слабо вникване в дълбочината на проблема, защото ако бе обратното ако бе сгазено ромче, едва ли щяха да горят къщи.(пак не е сигурно де....ама можеше и да не намесим толкова термина "етнически"), А защо във всички ромски махали в страната се страхуват и отричат от Цар Киро? От кого се страхуват, ако не от своите "етнически врагове"?
Аз когато бях на 15 години видях с очите си как танкове и хеликоптери обградиха цигански квартал в Червен бряг.(...като танковете разрушиха асфалта на пътя с веригите си на самоход...), поради факта, че роми бяха стреляли в дискотека срещу военослужещ, защото полицията там бездействаше по случая именно военните заловиха виновниците а самите роми ги предадоха. Тогава имаше цензура и нямаше широка гласност по случая, а и медиите не бяха чак толкова много и служеха на държавните интереси под патронажа на Желю.
Проблема е етнически, защото ако 15 годишна ромка забременее от по-възрастен ром държавата й изплаща помощи, а българският работещ народ плаща данъци и удръжки за това. Докато ако 19 годишен или по-възрастен "българин" си легне с 15 годишна ще бъде осъден за блудство с малолетна. Това е същината на проблема, няма смисъл да го размиваме с думите мафиотство, шенген корупция... да те са част от проблема, но не и същината на феномена "Катуница". Защото тези неща, които изредих за част от същината на проблема, си существуват от край време, както при "ромите" така и при "българите" . Да съществуват и думите "цигагнин" и "българин", макар и двете да означават български граждани и двете групи са съгласни с това самоопределение. за "себе си" и за "другия"
.А сега за позицията шенген малко думи - Франция, а и други държави ни хокаха, че не можем да се справим с ромския проблем,а самите те се оказа, че не могат да се справят и ни платиха да си ги приберем, а доколкото чувам сега плащат и да си ги "гледаме" и отглеждаме далеч от тяхните граници. Тогава проблема шенген дали не е на етническа основа ? Ако все пак шенген отпадне колко ли ще са ромите извън нашите "фиктивни" граници?
И така да се заключи една тема от този род на базата на това явление, което се случи през последната седмица, с фразата:"....Причините за конфликта в Катуница не са етнически. Те се наричат "корупция" и "организирана престъпност"." е невникване достатъчно в същината и същността на проблема, засегнат в поставената тема, за тъй нареченото "явление - Цар Киро" при опит за неговият анализ, както и търсенето на външни за феномена факти, с примес на политически изложена и приложена аргументация.
Аз пък съм виждала български мутри по родното ни черноморие - окупиращи къмпинги, бичещи музика посред нощ, строящи дворци без разрешение и какво ли още не :-). Продължавам да твърдя, че Цар Киро е това, което е, не защото е ром, а защото в България има безнаказаност. Тя нямаше да съществува, ако хората с власт (преобладаващо - етнически българи) си вършеха работата. Включително и при примерите, които даваш - ако тези, които прилагат закона (отново - етнически българи), имат сметка да го прилагат еднакво за всички, много неща няма да се случват. Отделен въпрос, че забравяме колко българи не си плащат парното, бутат подкупи на катаджии, доктори, университетски преподаватели и т.н. Ама човек трябва малко да помисли и да погледне себе си, пък мисленето не е лесно...
ОтговорИзтриванеЧудесен текст. :)
ОтговорИзтриванеТ'ва за мутрите Светле съм съгласен с теб, защото баща ми е работил за една такава мутра (участваше в строежа на замъка му) и едвам се отърва от него. Но мисля, че ти искаше да дефинираме проблема в Катуница, а не какво представлява Киро. Определено поведението на един човек не се сформира от етноса му, а от характера му. Но нещата, които се случиха в Катуница са на етническа основа и някой бере дивиденти от това. Защото Йоско по-рано през годината през май уби един мой познат и приятел от Разлог с джипа си в Бояна, дрогиран и пиян. Станислав се казваше и още двама с него починаха отивайки на работа в един сутрешен предпразничен ден.Атози Йоско остави син на една годинка и жена без баща. Ама никой не се вдигна срещу Йоско да му пали къщата или нещо подобно. Медиите гръмнаха тогава и си направиха пиар акция също и на Йоско и след това случаят се потули. Ами сгазените деца на Велик ден? Поредният медиен пиар и до там. Тука обаче случаят с Киро е заради неговият произход. Това е биене по-честа българска, не може ром да убива и управлява подземният бизнес. Да българите се хвалят с Маргини, Чори с кьорави и така нататък. Но това е продължение и резултат от развитията от 1944г. на сам и създалият се и вграден, всаден ако щете български манталитет.. А що се отнася до проблема в Катуница че е на етническа основа, аргумент още е и съскането от Европа за нацистки прояви в нашата страна, както и днешната дискусии в парламента след залавянето на Киро и надеждата на народните представители, че "насилието" и ситуацията срещу ромите ще утихне.
ОтговорИзтриванеНе е въпросът, че прегазеният е бял българин, а шофьорът - ром, а че според всички очевидци и според самия Кирил Рашков, ако се вслушаме в наглите му изявления, прегазването е било умишлено.
ОтговорИзтриванеНа 10 януари 1997 бели българи бяха умишлено газени от своите бели министри и пак имаше безредици. Според мен в такива случаи ТРЯБВА да има безредици.
....през 1997 безредиците бяха започнали и тогава бяха газени протестиращите и аз бях там въпреки, яе бях на 17 години добре си спомням тази дата и последвалите събития в следващият един месец. Въобще не може да се прави аналог за двата вида безредици.
ОтговорИзтриванеСашко, извинявай, че се забавих с отговора, но бях по командировки. Нека се прецизирам. Можем да разделим конфликта в Катуница на две части - първата е конкретната случка в Катуница, втората е нейният отзвук. Хората в Катуница, включително и доста роми от тях, са бесни на Цар Киро - не защото е ром, а защото е Цар Киро. И когато стана убийството, те побесняха - не защото е ром, а защото практически цял живот търпят произвола му. Реакциите на убийството обаче вече са свързани с етническо напрежение, което си го има и не бива да се правим, че го няма, все едно как дефинираме причините за него.
ОтговорИзтриванеЩо се отнася до "българския манталитет" (или ромския, или който си помислиш), доста съм набивала в главата на студентите си (явно - недостатъчно), че манталитетът е въпрос на конструирани по определен начин социални отношения, затова, вместо да се вини "народопсихологията", трябва да се анализират тези отношения :-).
Радвам се, че ме намери :-)! Еееееех, какви времена бяха...