Ретроспекция

Благодаря ви, че сте с Неуютен блог и във Facebook:

Благодаря ви, че не ме следите, а ме следвате:

Благодаря ви, че сте моето отбрано общество:

11.04.2011 г.

Английският и аз


Много хора смятат, че език се учи, когато си дете, но за мен образованието през целия живот не е лишен от смисъл лозунг.

До 9 април 2011 г. не бях учила формално английски език. Като изключим кратък период, когато бях в шести клас и вкъщи идваше частна учителка. Тя дойде няколко пъти, след което изчезна вдън земя с парите на родителите ми, тъкмо след като бяхме стигнали до "look the apple trees on the page 45".

Основната причина да се размина така с изучаването на езика на Шекспир се крие в почти клиничния ми неконформизъм. В пети клас трябваше да започнем да изучаваме чужд език. Понеже тъкмо беше станало модерно да се учи английски език, аз напук реших, че искам да уча френски. Бях в най-зубърската паралелка в училището, но в нея се чувствах като цяло зле. И когато се оказа, че в нашия клас ще се учат английски и немски, заявих, че аз пък искам френски. Класната рече заплашително: "Тогава ще трябва да се преместиш в друга паралелка". Моя милост примига и измънка: "Добре, ще се преместя." Класната направо побесня, хвана ме и ме замъкна при зам.-директорката (една такава страшна жена, с коса на кок). И се развика: "Представяш ли си, тя иска да се мести!" Аз вече треперех от ужас, но зам.-директорката отговори хладнокръвно: "Ми да се мести, бе!". И така, без никакво участие от страна на родителите ми, се озовах в класа на любимата ми по онова време учителка по биология.

С френския бях повече от добре в училище (говорех с много прилично произношение, четях си самостоятелно и в оригинал поезия, романи на Борис Виан и дори Франсоа Вийон в оригинал), но, за съжаление, откакто завърших училище, прогресивно забравих езика. Междувременно два пъти почвах да уча и немски, но поради липсата на практика позабравих и него.

С английския преживях челен сблъсък, когато започнах да посещавам докторантски семинар по социология в СУ преди десетина години. Семинарът беше върху книгата на Robert Friedrichs "A Sociology of Sociology". Всеки път един от участниците в семинара представяше по една глава в писмен вид, изпращаше предварително интерпретацията на останалите, които пък трябваше да правят анализ на интерпретацията, следователно се очакваше да са прочели съответната глава. Към началото на курса не можех да различа предлог от съюз в текст на английски, а книгата се оказа на супер висок, засукан и лексикално богат език, а едно изречение беше дълго средно между една трета страница и половин страница. Помолих моя приятелка и състудентка, която е живяла две години в Лондон, да ми помогне с главата, която трябваше да представя аз, но и на нея й се видя много трудно. И така, с много сълзи и още повече инат, започнах да навлизам в текста. Последната, дванадесета, глава, успях да прочета за една сутрин.

След това "гмуркане в дълбокото" вече можех да чета академични текстове на английски в областта на философията и социологията. И когато, няколко години по-късно, започнах да общувам на английски по интернет чрез форуми, мейли и чатове, използвах такива думи и фрази, каквито хората, с които говорех и на част от които английският беше роден език, не знаеха. Затова пък граматиката ми беше трагична. С течение на времето усвоих по-разговорен език и граматиката ми стана по-поносима, но все пак със сериозни дефекти.

Когато през 2005 отидох на световна конференция по социология на религията, изненадващо установих, че освен да пиша на английски, мога и да говоря - вярно, не съвсем без грешки, но не и по-зле от много от участниците в конференцията. Следващата година отидох на двуседмичен англоезичен социологически курс в Испания, по-следващата - пак на конференция по социология на религията.

В този период от живота си (от есента на 2004 до края на 2007 г.) преобладаващо пребивавах в България тялом, а духом се радвах на къде повече, къде по-малко анонимно съществувание в Интернет сред англоезични същества. От началото на 2008 г. ми се наложи да се върна духом тук и да се боря, от което постепенно пострада интензивността на англоезичната ми комуникация, а оттам - и нивото на общуване на английски, до което бях стигнала.

В настоящата ми работа обаче е необходимо много високо равнище на владеене на английски език - както за писане на проекти и аналитични текстове, така и за комуникация. Повечето ми колеги са учили някъде в чужбина и владеят английски по-добре от български. Затова, след като от началото на годината ми повишиха заплатата, реших, че е крайно време да инвестирам в това, да си приведа познанията по английски в приличен вид.

Първо започнах с попълване на онлайн тестове за определяне на нивото, за да имам някаква представа какво ме чака, когато се явя на тест за входно ниво. На първите тестове излизах "upper intermediate", което ми се видя достойно за душата. След като на един тест излязох "advanced", престанах с тестовете. Смятам, че един от проблемите на тестовете по принцип е, че с повече практика човек може да се научи да става по-добър в тях, без да подобрява нивото си в областта, за която се отнасят те. Просто свикваш. Така е и с тестовете за интелигентност - уж интелигентността трябва да е някаква общо взето константна величина, но ако човек попълва повече тестове за интелигентност, започва да дава по-добри резултати, което не означава, че е станал по-интелигентен.

Междувременно проучвах сайтове на курсове за езиково обучение. Повечето от тях са трагични. Липсва основна информация - за видове и дати на курсовете, за цени и т.н. В някои от сайтовете има стари данни, грешки, неразработени части. Като видях в сайта на ИЧС дати и цени, реших да пробвам там. ИЧС е близо до работното ми място, така че можех лесно да прескоча дотам за един тест за определяне на входно ниво (затова пък е далече от къщи). Обадих им се по телефона, казаха ми "дай парите и ще ти направим тест". Речено-сторено. Втрещи ме ретро-соц обстановката и обслужване там, но си викам - нищо, важното е английският да е на ниво. Затвориха ме в една стая да попълвам тест и после рекоха, че ще си науча резултата в деня на започване на курса. Заявих съботно-неделен курс, защото вечерите не са ми най-работоспособното време от денонощието.

На 9 април в 8 без нещо сутринта с трепет пристъпих пред залепените листата в коридора на ИЧС, на които се обявява разпределението по групи. Спомних си за "стената на плача" при Химическия факултет на СУ. Не без изненада установих, че съм сложена в ниво "advanced". Оказа се, че това е най-високото ниво, за което е сформирана съботно-неделна група.

Разочарованието ми от курса обаче е тотално - учителят говори предимно на български, бърка думи и все си гледа в един електронен речник, кара ни да учим правила, които после сам разбира, че са грешни и си признава, че си ги е измислил, кара ни по няколко пъти да четем условията на задачите и да ги превеждаме, вместо да комуникираме и да пишем на английски. Повечето от останалите курсисти също са разочаровани. За ниво "advanced" би трябвало да се осигури виртуозен в английския преподавател, но явно ИЧС плаща данък на нещата, от които страдат държавните образователни институции - поставянето на сигурността на работното място над качеството, интриги и т.н. (не че и в някои частни школи няма проблеми с нивото - зависи от много неща). Някои от курсистите не са по-добре с английския от мен (а аз все пак смятам, че имам сериозни дупки във владеенето на езика), въпреки че са карали предишни нива в същото ИЧС. Други пък са по-добре, очевидно зависи на какъв преподавател ще попаднеш. Което е тъпо.

Смятам да си довърша курса - платила съм 450 лева (400 за курса и 50 за учебник и учебна тетрадка), със съкурсниците ще се опитваме да изискваме повече от преподавателя. Вчера се преборихме да ни даде есе за домашно. Жалко, че всяка събота и неделя (без Великден) до към средата на юли ще ставам сутрин в пет, изпълнена не с нетърпение, а по-скоро с отегчение. Но все нещо ще науча, по-добре е от без хич. Поне ще си правя де що има упражнения в свободното време.

Междувременно вече активно проучвам за други места за чуждоезиково обучение, в които качеството е по-високо. Досега ми препоръчаха Berlitz и Avo-Bell, повече клоня към Avo-Bell (а видях, че имат и някакви ранно сутрешни делнични курсове, което е по-приятен вариант от съботно-неделните - дано продължават да ги имат, а не е само стара информация). Но за няколко месеца имам време да си изградя мнение и след лятната отпуска ще му мисля.

Вие какъв курс по английски за напреднали бихте ми препоръчали и защо?


UPDATE: За оправдание на ИЧС ще кажа, че в резултат на писмен протест от групата ни учителят беше сменен с много по-добър. Повече съм разказала тук.


Creative Commons License Правила и съвети за препечатване от Неуютния блог


29 коментара :

  1. British Council. Защото е инвестиция, която си струва. Защото остава. Защото имаш нейтив.

    ОтговорИзтриване
  2. Препоръчвам ти English Grammar in Use на Raymond Murphy. Това е най-добрата граматика, на която някога съм попадал. По времето, когато си я купувах като ученик (1994) ми струваше цяло състояние, днес сигурно не би било така. Мога и да ти завещая моята, но упражненията в нея са попълнени с молив

    ОтговорИзтриване
  3. Аз научих езика благодарение на една частна учителка.
    Ако искаш, мога да ти дам координати.
    Иначе всичко останало е много, много, много литература, много превеждане на текстове и писане на чужд език, слушане на филми и това.

    За курсове... ходила съм във Фарос и на още пет, шест места и не съм във възторг. Или бързат с такава скорост, че никой не смогва или следва влачене, което изнервя.

    ОтговорИзтриване
  4. не съм го пробвал този сайт, но ми се струва, че е добър. Можеш да го разгледаш какво предлага (и за advanced е).
    The Linguist
    Книгата, която създателя му е написал я имам. Ако не можеш да я намериш ми пиши и ще ти я пратя. Имейла го пише в блога ми.

    ОтговорИзтриване
  5. Много ви благодаря на всички, трогната съм колко отзивчивост може да намери човек в Интернет :-).

    ОтговорИзтриване
  6. Сега говорих с един приятел, обаче техничар. Минал е за няколко години всичко в Британика. От "курс за начинаещи" до "бизнес английски". Изключително е доволен, понеже от познания, стигащи до минус безкрайност, сега спокойно се оправя с всякакъв вид английски -- художествена литература, научна, техническа, бизнес, педагожка. И е минал през няколко различни групи и учителки. Обаче забележката му е, че в известен смисъл се държат с курсистите като с бавноразвиващи се.

    Впрочем, в контекста на Енея, частните учителки са много добри. Синът на бившата ми хазяйка ходи при една в Драгалевци, която учи и на английски маниери и обноски, освен на език. ;)

    Чакаме да споделиш дали ще успеете да притиснете достатъчно преподавателя!!! :)

    ОтговорИзтриване
  7. Като възпитаник на английска гимназия, мога да се закълна върху граматиката на Мърфи (синята, че има и червена). Също довода на Бени за нейтив спийкър да ти преподава е много решаващ. Плюс четене на книги на английски. Филми много не препоръчвам, че там няма да намериш това, което ти липсва (поне до колкото разбирам от историята ви с английския ;)) Това че ежедневно ти се налага да пишеш и общуваш на английски си е направо половината работа свършена! Така че ако можеш да си върнеш парите от ИЧС-то, го направи, защото моето мнение преподавателят няма да е в състояние да си промени методологията на преподаване.

    ОтговорИзтриване
  8. Не бързай с извода за "държавните образователни институции", ИЧС исторически е бил много добър център за преподаване на чужди езици, вкл. български като чужд и в него са се разработвали и прилагали в материали всички нови за момента методологии за чуждоезиково обучение. Катерин Катеринов, български "невъзвращенец" в Италия отпреди 40 години, полага основите на обучението по италиански за чужденци там на базата на опита на ИЧС в областта на българския като чужд. Нещо извънредно в такава затворена за чуженци интелектуална култура като италианската.

    Дори и в зората на демокрацията ИЧС си остана една от най-добрите места за чужди езици, макар че имаше вече фирми за езикови курсове под път и над път. Преподавателите предпочитаха да останат там, заради институцията, отколкото да им плащат малко повече във фирмите. Учих там немски интензивен курс, който беше чудесен - използваха комуникативния метод, немските учебници, а преподаването не се оставяше на "зависи кой ще ти се падне", а се координираше по департаменти. Сериозно и уважавано място с репутация и резултати.

    Какво е станало междувременно и как, не знам. Но определено става дума за западане, а не структурна черта на една държавна институция.

    Със сигурност не препоръчвам Берлиц. Методологията им се фокусира изключително върху разговора и проговарянето. Граматиката е сведена до абсолютния минимум, не се обяснява и според тях е само това, "което ще ви трябва в реалния език." А нереален език няма - това е просто евфемизъм за разговор на ежедневно ниво. Тоест точно обратното на това, което ти пишеш, че търсиш и ти трябва в работата. Писането и четенето е на елементарно ниво, колкото да помогне за усвояване на слушането и говоренето. Резултатите на Берлиц са добри за извеждане до средно напреднало ниво, но самата методология не позволява по-нататъшен напредък. Не може да даде уменията необходими за една образована роля в работата и обществото. Начинът, който ти си използвала досега е точно обратното на берлицовия и ти препоръчвам да продължиш по този път, с ударение на граматиката :)

    ОтговорИзтриване
  9. Аз съм от "другата страна на барикадата"- доработвам си с'тинките в една от най-реномираните школи за обучение по чужди езици. От елементарна лоялност няма да кажа името и. Но на Вас ще кажа нещо, което мисля, ще Ви е полезно- езиковите школи, особено реномираните са машина за измъкване на парите на клиентите, а не за реалното им обучение. Ще е дълго и досадно да навлизам в подробности как се съкращават часове за нива- за 80 учебни часа се очаква пациентът, сори, клиентът да е овладял ниво ???!!! Истината е, че вероятно има изключение, но аз като работила в няколко такива школи и все още работеща,не бих препоръчала нито една. Особено пък най-адванснатите в момента.

    ОтговорИзтриване
  10. Още веднъж, благодаря ви ужасно. Шашната съм колко много коментари се получиха, дори няколко конкретни предложения за частни уроци.

    Ели, ИЧС, както и други държавни образователни институции (начело със СУ), имат сериозни исторически традиции, с които компенсират липсата на също толкова достойно настояще. А за Berlitz съм съгласна - доколкото разгледах сайта им, и аз останах със същото впечатление. Щеше да ми е полезно, ако смятах примерно да ходя на бригада в Щатите, но в моя случай, недотам.

    Бени, мисля си за курсовете в Британския съвет - защо там едно ниво е 40 и няколко часа? Много малко ми изглежда. На други места е към 150. Може би бих записала друг курс след този и бих "намазала" отгоре за десерт някоя доза от Британския.

    ОтговорИзтриване
  11. Исках да кажа, че ИЧС някога си вършеше работата доста добре, докато СУ и преди си е бил същия като сега. Вероятно промяната е настъпила когато всички преподаватели са напуснали колективно и са отишли в езиковия център на НБУ. А по думите на darkslayer виждам и че фирмите с курсовете са си останали на същия принцип като през 1994 г. Бих заложила на Британския съвет просто защото не е частна фирма, non-profit e, има свой стандарт, който сигурно се контролира. 40 часа за ниво може да не е проблем, зависи какво се очаква да включва всяко ниво и колко са нивата

    ОтговорИзтриване
  12. Да си призная, толкова пари за толкова малко часове, при условие, че Британският съвет не е частна фирма, както казваш, а "non profit", ми се вижда неоправдано. Един вид - ние сме най-добрите, затова ще ни плащате толкова, колкото ние преценим. Вероятно наистина са най-добрите и не че нямам парите, ами усещам някакъв снобизъм и циничност в цялата работа. Може и да греша.

    ОтговорИзтриване
  13. Да, сигурно си права за снобизма :) Не съм имала пряк досег с тях и не знам как се формира цената им - може пък да плащат повече на преподавателите си, може това да са разходи за библиотеката или други. Но пък когато принципът е печалба, в образованието, тя трябва да дойде отнякъде. Съответно нещо да се намали за да се появи тя.

    ОтговорИзтриване
  14. Но ако са нон профит, принципът им по дефиниция не би трябвало да е печалба. Включително и заради библиотеката и т.н.

    ОтговорИзтриване
  15. Именно - нямат печалба. Но имат разходи и приходи/ цени, които трябва да ги покриват. Ако е въпросът защо трябва да имат библиотека, за която да имат разходи, това е друг въпрос на тяхната философия, мисия, etc. Но ако трябва да дам друг пример от образованието, сравни Харвард и Берия - в единият се плаща много, в другия никак, но и двата са еднакво non-profit.

    ОтговорИзтриване
  16. ПС. Това с печалбата по-по-горе се отнасяше за фирмите.

    ОтговорИзтриване
  17. Аз пък пак искам да се изкажа :) Тоест, да изясня, ако случайно е излязло, че ендорсвам Британския съвет. Съвсем не. Просто сметнах, че при всички други равни условия там има някакъв стандарт, който ще се спазва и който ще гарантира преподаването. Но не смятам, че за успешното научаване на един език е необходимо това да стане с носител на езика, нито че при наличието на интернет и много други ресурси е толкова належащо да има човек достъп до библиотеката, която евентуално предлагат. :)

    ОтговорИзтриване
  18. Щях да се записвам на курс по английски Proficiency във Фондация Кирил и Методий, но не знам дали са добри. (И те като Британския съвет са non-profit :D). Давам го като идея само. Знам че вървят по учебника Upstream - Proficiency. Ако не ти е проблем може да си купиш Advanced версията, който върви с уч. тетрадка. Минал съм и двата учебника в гимназията и са доста добри.
    Мерси, че сподели за СУ курсовете. Мислех да записвам там курс по немски, но щом с английския са зле... Сега ходя на индивидуален курс по немски – ниво А2 в тази школа http://academybg.com/index.htm и съм много доволен – часовете ще ти излезнат по-скъпо на индивидуален, но нещата стават много по-бързо и ефективно. Но не знам качеството на преподаване на английски в школата какво е; трябва да поразпиташ.
    В момента уча Икономика на английски език в УНСС и мога да се похваля с много добро ниво на английски. Съвета, който мога да ти дам е да не се занимаваш с курсове, щом ти е високо нивото и нямаш амбиции за сертификат. Първо, защото може да не попаднеш на правилните хора, и второ, ако имаш достатъчно желание и воля можеш да се справиш и сама в изучаването. Чети специализирана литература, която те интересува, гледай новини, пиши есета, говори по Skype. Плюс това, ако не те притеснява да учиш език от software можеш да потърсиш Tell Me More English – инсталираш го и почваш от някое високо ниво. Аз използвам Tell Me More German и съм много доволен.
    Имам още поне толкова идеи, но трябва да спра, че стана много дълъг коментара. Дано да съм бил полезен. Пиши ми по е-мейл, ако имаш въпроси. Успех!

    ОтговорИзтриване
  19. За немския в ИЧС се чуват добри неща. Все пак на твое място предполагам, че не бих рискувала след това, което се оказа с този преподавател.

    А от курсове осъзнавам, че имам нужда - стигнала съм до нивото, от което насетне вече трудно се справям сама.

    Благодаря ти!

    ОтговорИзтриване
  20. Аз съм минавал B2.1 и B2.2 в Avo-3-общ английски.Общо взето съм доволен, в горните нива,се говори почти изключително на английски(говоренето е силно застъпено)има два теста единия е говорене писане и четене-няма директна връзка с минатия материял докато другия е на базата на минатия матерял- граматика и лексика(language systems)изпита завършва с тест който трябва да покриещ минимум на 60 процента за да ти дадат сертификат в които са вписани резултатите от всеки от модулите(Reading, writing, listening, speaking и language systems)и сумарния резултат.Когато ходих на единия курс посетих и един допълнителен курс към школата,траещ две седмици които е изцяло разговорен и минава в с учители о различни страни,които искат да вземат сертификати за преподаване на Кембридж.При мен учителите в допълнителния курс бяха двама българи двама англичани и един грък.Общо взето ми хареса.има и допълнителни часове само за разговор с англичани.Има и специални бизнес курсове,както и курсове за Cambridge и TOEFL. На мен ми хареса.Е Предолагам че в British council i Britanika е По добре, все пак е по скъпо,но за цената си ми хареса курса в Avo-3

    ОтговорИзтриване
  21. Много благодаря за информацията! Звучи ми обещаващо. Между другото, входящият тест за ИЧС беше само писмен. На други места, включително май че и Avo-3, има устна част на теста. Ако бях карала и устен изпит, едва ли щях да съм advanced :-).

    ОтговорИзтриване
  22. Да,Преди първия курс,който изкарах там трябваще да изкарам компютърен тест а няколко дни по късно и интервю на англииски за да се уверят че ставам за нивото което исках,но може нещата си зависят от резултатите от първоначалния тест,ако човек покрие определе брой точки, мисля че няма интервю

    ОтговорИзтриване
  23. Здравейте Светла,
    Казвам се Слава Върбанова и съм директор на Езиков Център Berlitz - София и тъй като прочетох ваши и на други ваши кибер приятели коментарите за обучение по английски език (очевидно непрофесионални - нямам предвид само написаното за Berlitz) си позволявам да ви поканя в удобно за вас време да посетите нашия център и да си поговорим.

    ОтговорИзтриване
  24. Моля ви, ако намирате предложението ми за уместно - просто ми се обадете един ден предварително на 02/851-70-90
    Желая ви много успехи в усвояването на този прекрасен език:)

    ОтговорИзтриване
  25. Здравейте, госпожо Върбанова!

    Благодаря за коментарите и предложението. Нормално е да сме непрофесионалисти в областта на езиковото обучение - все пак, ако бяхме толкова навътре в езика и в педагогиките на преподаването му, нямаше да ни се налага да го учим :-). Към различните курсове и школи подхождаме спрямо собствения си "багаж" и потребности - напремер дали ни трябва разговорен английски, английски на академично равнище и т.н. Затова се надявам, че нашите коментари на непредубедени клиенти не са Ви обидили по някакъв начин.

    С интерес ще Ви се обадя да се видим, въпреки че не разбрах каква точно е целта на разговора, който предлагате. Вероятно между празниците - иначе работя на пълен работен ден.

    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  26. Здравейте,не знам доколко блогът е активен, но ако е - моля за препоръка: търся частен учотел по английски, за по-високо ниво (бях такова, но сега сигурно съм върнала назад), достатъчно стриктен и с изисквания, да можем да упражняваме и разговорно.
    Моля пишете на личен: bogdenova2005@abv.bg
    Благодаря предварително

    ОтговорИзтриване
  27. Никога в Аво Бел! Най-измамната школа в България.

    ОтговорИзтриване
  28. Може ли за мобилен телефонен номер на частната учителка

    ОтговорИзтриване