За разлика от доста хора, някои от които познавам и уважавам, нито се включих в т.нар. "доматена революция", нито ѝ симпатизирам.
Ще обясня.
Смятам, че над 40 полицаи, пратени за един човек (не казвам "поет" или "дисидент", защото пред закона всички би трябвало да са равни), въоръжен с шест домата, е излишна демонстрация на сила. Не одобрявам превръщането на България в полицейска държава. Не одобрявам, че полицейщината се насочва към хвърлящите домати, изпълнителите на песни с "неправилни" текстове и снимащите спящи полицаи, докато онези, които отричат правото на живот на цели групи хора, които пребиват и убиват различните от себе си, остават незнаказани.
Но.
За мен е неясен смисълът на протеста. Във Facebook събитието "Доматена революция" той е формулиран така:
А ето как се обосновава смисълът му в групата "ТОМАТИНА":
От тези формулировки за мен остава неясно за какво е протестът. Против излишното прилагане на полицейска сила? Ако е така, нямам нищо против. Само че не виждам да го пише. Не става ясно за какво е солидарността - че Босия е арестуван, или за друго. Вместо това пише за някакви 23 години безумия, както и цитат от писмото на Босия, в който се споменават "корупция, престъпност, беззаконие, деморализация, безотговорност, грабежи и липса на информация".
Извод - протестът е против всичко, което не се харесва някому. И за което се държат отговорни само институциите, не и обществото, сред като срещу тях са насочени доматите. А как "Томатина"-та ще "ги оправи" и кои "ще оправи", не става ясно.
Работата подозрително ми прилича на известната Facebook инициатива "Национален протест срещу безобразията в България", която се е превърнала в сбирщина на националисти, расисти, хомофоби и други подобни, с които не бих искала да имам нищо общо. Хипотезата ми беше, че на доматения протест ще е много вероятно да има представители на ей такива групи:
- хора, които дежурно ходят на протести, защото смятат, че властта трябва да ги "оправи" и че от тяхното действие или бездействие (освен викането по протести) нищо не зависи
- хора, които протестират срещу "циганската престъпност", "ислямизацията", гей парадите и прочее
- хора, които използват случая, за да хвърлят някой и друг домат и да се почувстват значими
- хора, които уважават Босия в качеството му на дисидент
- политици от "зората на демокрацията", които имат потребност отново да се почувстват значими
- гневни антикомунисти
- може и някой гневен комунист за цвят (то в идеята на протеста нищо антикомунистическо няма, строго погледнато)
- дежурни участници в протести - пенсионери
- дежурни участници в протести - късо подстригани младежи
- хора, които познавам (виртуално или реално, в повечето случаи и двете) и уважавам; и които свързват протеста с каузи, за които те самите се борят
- други хора, които свързват протеста с всевъзможни други каузи, които са им на сърцето.
Много внимателно си подбирам протестите. Опитвам се да ходя само на такива, чиято кауза ми е ясна, свързана е с човешките права, и на които е минимална опасността да се засека с представители на групи, с които не бих искала да пребивавам на едно място.
Иван Бедров публикува в блога си видео от доматения протест, което потвърждава хипотезата ми в немалка степен. Сред множеството забелязах хора, които познавам и уважавам, хора, значими в политическия ни живот "в зората на демокрацията", късо подстригани младежи, познати антикомунисти и такива, които не мога да идентифицирам какви са и няма как да знам каква им е мотивацията. Скандираните лозунги - известните от 1989 нататък "Мафия!" с щипка "Убийци" и - не на последно място - доста по-новия слоган "Бойко Борисов п*едерас, п*едерас". Ако правилно си спомням, този възглас беше въведен от неонацистчетата, след като стана ясно, че призивите им провеждането на последния София прайд да бъде забранено няма да постигнат успех.
Радвам се, че не се включих в "доматената революция". Не бих допуснала да бъда идентифицирана с хора, които скандират "п*едерас".
И смятам да продължавам да си подбирам протестите много внимателно, с риск да ходя все на малобройни такива, както обикновено се и случва.
Надявам се да ме разберете правилно. Не съм против хвърлянето на домати срещу държавните институции по принцип. Има каузи, за които и аз бих хвърляла, бих правила (и съм правила) и по-рисковани неща, стига да не са свързани с насилие.
Стига смисълът да ми е ясен и да го споделям.
Ще обясня.
Смятам, че над 40 полицаи, пратени за един човек (не казвам "поет" или "дисидент", защото пред закона всички би трябвало да са равни), въоръжен с шест домата, е излишна демонстрация на сила. Не одобрявам превръщането на България в полицейска държава. Не одобрявам, че полицейщината се насочва към хвърлящите домати, изпълнителите на песни с "неправилни" текстове и снимащите спящи полицаи, докато онези, които отричат правото на живот на цели групи хора, които пребиват и убиват различните от себе си, остават незнаказани.
Но.
За мен е неясен смисълът на протеста. Във Facebook събитието "Доматена революция" той е формулиран така:
Протест срещу 23те години безумия! Само една Томатина ще ги оправи! На 20-ти ноември отряд от 40 милиционери арестува известния дисидент Николай Колев - Босия пред парламента заради това, че е хвърлил домат по сградата на Народното събрание.В знак на солидарност,взимайте торбата с доматите!
А ето как се обосновава смисълът му в групата "ТОМАТИНА":
Само една Томатина ще ги оправи! На 20-ти ноември отряд от 40 милиционери арестува известния дисидент Николай Колев - Босия пред парламента заради това, че е хвърлил домат по сградата на Народното събрание.
На 14 ноември Босия публикува отворено писмо до институциите, в което се заканва да хвърли 6 домата срещу знакови сгради на институциите като политически протест срещу атмосферата на·"корупция, престъпност, беззаконие, деморализация, безотговорност, грабежи и липса на информация".
Да го подкрепим!
От тези формулировки за мен остава неясно за какво е протестът. Против излишното прилагане на полицейска сила? Ако е така, нямам нищо против. Само че не виждам да го пише. Не става ясно за какво е солидарността - че Босия е арестуван, или за друго. Вместо това пише за някакви 23 години безумия, както и цитат от писмото на Босия, в който се споменават "корупция, престъпност, беззаконие, деморализация, безотговорност, грабежи и липса на информация".
Извод - протестът е против всичко, което не се харесва някому. И за което се държат отговорни само институциите, не и обществото, сред като срещу тях са насочени доматите. А как "Томатина"-та ще "ги оправи" и кои "ще оправи", не става ясно.
Работата подозрително ми прилича на известната Facebook инициатива "Национален протест срещу безобразията в България", която се е превърнала в сбирщина на националисти, расисти, хомофоби и други подобни, с които не бих искала да имам нищо общо. Хипотезата ми беше, че на доматения протест ще е много вероятно да има представители на ей такива групи:
- хора, които дежурно ходят на протести, защото смятат, че властта трябва да ги "оправи" и че от тяхното действие или бездействие (освен викането по протести) нищо не зависи
- хора, които протестират срещу "циганската престъпност", "ислямизацията", гей парадите и прочее
- хора, които използват случая, за да хвърлят някой и друг домат и да се почувстват значими
- хора, които уважават Босия в качеството му на дисидент
- политици от "зората на демокрацията", които имат потребност отново да се почувстват значими
- гневни антикомунисти
- може и някой гневен комунист за цвят (то в идеята на протеста нищо антикомунистическо няма, строго погледнато)
- дежурни участници в протести - пенсионери
- дежурни участници в протести - късо подстригани младежи
- хора, които познавам (виртуално или реално, в повечето случаи и двете) и уважавам; и които свързват протеста с каузи, за които те самите се борят
- други хора, които свързват протеста с всевъзможни други каузи, които са им на сърцето.
Много внимателно си подбирам протестите. Опитвам се да ходя само на такива, чиято кауза ми е ясна, свързана е с човешките права, и на които е минимална опасността да се засека с представители на групи, с които не бих искала да пребивавам на едно място.
Иван Бедров публикува в блога си видео от доматения протест, което потвърждава хипотезата ми в немалка степен. Сред множеството забелязах хора, които познавам и уважавам, хора, значими в политическия ни живот "в зората на демокрацията", късо подстригани младежи, познати антикомунисти и такива, които не мога да идентифицирам какви са и няма как да знам каква им е мотивацията. Скандираните лозунги - известните от 1989 нататък "Мафия!" с щипка "Убийци" и - не на последно място - доста по-новия слоган "Бойко Борисов п*едерас, п*едерас". Ако правилно си спомням, този възглас беше въведен от неонацистчетата, след като стана ясно, че призивите им провеждането на последния София прайд да бъде забранено няма да постигнат успех.
Радвам се, че не се включих в "доматената революция". Не бих допуснала да бъда идентифицирана с хора, които скандират "п*едерас".
И смятам да продължавам да си подбирам протестите много внимателно, с риск да ходя все на малобройни такива, както обикновено се и случва.
Надявам се да ме разберете правилно. Не съм против хвърлянето на домати срещу държавните институции по принцип. Има каузи, за които и аз бих хвърляла, бих правила (и съм правила) и по-рисковани неща, стига да не са свързани с насилие.
Стига смисълът да ми е ясен и да го споделям.
Правила и съвети за препечатване от Неуютния блог
Знам, че е малко извън темата на дискусията, но откакто прочетох първата
ОтговорИзтриванестатия, някъде из нета, за т.н. доматен протест, се замислих за
следното. От къде тези домати през декември?
Хм... на второ четене въпросът има смисъл. Но това, че има домати през ноември/декември, не е основание да не се протестира. Ако има смислена причина за протест, де.
ОтговорИзтриванеЕ изкуствени от оранжерия :)
ОтговорИзтриване