Ретроспекция

Благодаря ви, че сте с Неуютен блог и във Facebook:

Благодаря ви, че не ме следите, а ме следвате:

Благодаря ви, че сте моето отбрано общество:

1.12.2010 г.

Презерватирай се срещу ГМО


От два дни получавам информация по всевъзможни електронни канали - туитър, мейли, мейл листи, фейсбук, блогове, за едно умопомрачително просташко и неподходящо клипче по повод днешния ден за борба със СПИН:


Няма и аз да се впускам в анализ на идиотизма му; дала съм подкрепата си за общото писмо, което се разпространява. Ще ми се друго да споделя. Докато гледах видеото, персонажът на HIV вируса поразително ми напомняше някого. Не ми трябваше много време да установя, че несимпатичният, зъбат, зъл и зелен вирус ще да е близък роднина на също толкова несимпатичния, също толкова зъбат, също толкова зъл, само че червен, ГМО домат, герой на две пропагандни видеота. В първото доматът само се представи, а във второто стана ясно, че, понеже е ГМО, той има намерение да строи незаконно АЕЦ Белене, да произвежда синтетични наркотици и да гласува за расисти и антисемити:


Може би този домат е виновен и за разпространението на HIV. А може би е само въпрос на време британските учени да открият, че редовната употреба на ГМО домати заразява с HIV? За всеки случай, яжте ГМО домати само с презерватив.

Приятели, познати и непознати се чудят из виртуалното пространство - кой е усвоил едни пари с това просташко клипче срещу СПИН. Аз пък много се чудех - откъде са парите за пропагандата с ГМО домата, която непрекъснато ми се навираше в очите и по телевизията, и в метростанциите. И взех, че проверих. Зад нещото с популисткото и нищо неказващо заглавие Гражданска лига на България, от чието име върви анти-ГМО пропагандата, стои... Стефан Гамизов (да, онзи Стефан Гамизов). В управлението на нещото е и неизменният психоаналитик-специалист-по-всичко Харалан Александров, както и други, имената на поне двама от които искрено ме изненадаха.

И понеже не само анимацията, а и стиловете на анти-СПИН клипа и на анти-ГМО другарчетата му са очевадно подобни, се питам - дали зад предизвикалия възмущението на толкова народ анти-СПИН клип стои Гражданска лига на България (Гамизов, значи), или и Гамизов, и Министерство на здравеопазването са платили на един и същи маркетингов гений, обогатен не с ГМО и не с уран, а с дефицит на въображение и на социална чувствителност?

Вие как мислите?

Creative Commons License Правила и съвети за препечатване от Неуютния блог


19 коментара :

  1. Клипчето с домата е 3D и доста по-качествено като направа.

    ОтговорИзтриване
  2. Веско, като изключим 3D-то и качеството, според теб, не са ли подобни - физиономийките, монолозите, злобното хихикане и т.н.?

    ОтговорИзтриване
  3. Предвид това колко пари е "усвоил" първият клип, в който дори свирката е изрязана некадърно, това с домата поне оправдава бюджета си откъм визия. Да не говорим че клипът с домата е self-defeating за всеки с поне малко акъл, което приемам като допълнителен плюс.

    Коментирам от чисто визуална гледна точка, защото обичам анимация. А днес има доста хора визуално / графично / технологично грамотни, и напълно невежи във всичко останало, така че това обяснява и защо клиповете изглеждат така.

    ОтговорИзтриване
  4. Бих те призовала обаче за момент да се абстрахираш от любовта си към анимацията и да помислиш за неща като изразност, стил, смисъл :-).

    ОтговорИзтриване
  5. Клипът с вируса ме кара единствено да мисля колко грозно и некадърно е направен, съжалявам, затъпял съм от много аудио и видео

    ОтговорИзтриване
  6. И аз съжалявам. Професионални деформации... В случая пречат да се помисли върху това, което се опитвам да кажа.

    ОтговорИзтриване
  7. И аз изчетох писмото и изгледах клипа и за съжаление цялата кампания на възмутените ми се струва суетен начин да се самозаявят като интелектуалци. Основният аргумент на писмото е, че на клипа му липсвали "каквито и да е информационни, естетически и професионални качества." Информационни качества определено не му липсват: показва много ясно как се предава заразата по полов път. Естетиката му на мен не ми харесва, както не ми харесва и естетиката на чалгата, но естетика има и в клипа, и в чалгата. Хайде все пак да правим разлика между личен вкус, нормативни представи за красивото, представи за красивото във "високото" изкуство и естетика. Естетика е просто сбор от изразни средства, целящи определен ефект. За професионални качества не мога да коментирам, рекламата не ми е професия.
    Възмутените от клипа могат да заявят много по-ефективно гражданската си позиция чрез ежедневните си действия спрямо тинейджърите, които са целевата група на клипа: ако са родители, лекари, учители да говорят с децата за това как се предава СПИН, да говорят открито за фактора натиск от връстници и др. А не цъкат възмутено с език. Това няма да спре разпространението на СПИНa сред тинейджърите и изобщо.

    ОтговорИзтриване
  8. Ena, очевидно и вие смятате, че СПИН е проблем най-вече на тийнейджърите, а за тийнейджърите са адекватни именно такива послания.

    ОтговорИзтриване
  9. Смятам, че целевата група на клипа са тинейджърите. И да, смятам, че рекламата е избрала естетика, която според производителите на рекламата е ефективна за тази целева група. И ако рекламата действително им набие в главите, че сексът без презерватив е опасен, ще си е свършила работата.

    Рекламата обаче по никакъв начин не ме наведе на мисълта, че СПИН е проблем само на тинейджърите, така че не ми е ясен коментарът ви.

    ОтговорИзтриване
  10. Кампания, в основата на концепцията за която стои убеждението, че с HIV се заразяват само прости тийнейджъри, е обречена на неуспех.

    Но не за това ми беше думата в поста...

    ОтговорИзтриване
  11. Светла, това е един клип и е само част от кампания. И клипът никъде не твърди, че със СПИН се заразяват само тинейджъри, били те прости или интелигентни.

    ОтговорИзтриване
  12. Хм, наскоро един мой приятел направи анимация посветена на един сайт, в който се диксутират подобни теми. Направи го сам, без да му платят и стотинка. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=BH7-cYiId8c


    Не че нещо, обаче изобщо няма място за сравнение.
    Клипът е идиотски направен. Обижда интелигентността на тези, които които е насочен като възраст и отегчава и отблъсква по-големите.
    А и персонифицрането на болестта ми се видя леко... излишно и ненамясто.

    ОтговорИзтриване
  13. Ако правилно разбирам статията ви, противопоставяте се на популистка и безкритична пропаганда срещу ГМО. Явно намирате подобно безкритично отношение и в рекламата "презерватирай се." Според мен обаче на писмото срещу рекламата не само не му достига критическо мислене, а и отмества фокуса от основния проблем. Този проблем е разпространението на СПИН и ранния секс без предпазни мерки, който спомага това разпространение. Как снемането на рекламата от медиите, по които се разпространява би помогнало за разрешаването на проблема?

    Ако правилно разбирам статията ви, противопоставяте се на популистка и безкритична пропаганда срещу ГМО. Явно намирате подобно безкритично отношение и в рекламата "презерватирай се." Според мен обаче на писмото срещу рекламата не само не му достига критическо мислене, а и отмества фокуса от основния проблем. Този проблем е разпространението на СПИН и ранния секс без предпазни мерки, който спомага това разпространение. Как снемането на рекламата от медиите, по които се разпространява би помогнало за разрешаването на проблема?

    Енея, на мен, от клиповете дадени за сравнение в "Дневник" ми се стори най-шокиращ и самоцелен френския с графитите.

    ОтговорИзтриване
  14. Аз как мисля?

    Мисля, че имаш малко информация, но много желание да извадиш на бял свят някое сензационно разкритие.

    no offense, но ако клипчето е безумно, твоите опити за прозрения са дори по-безумни.

    ОтговорИзтриване
  15. А онзи, дето си яде зелника, луд ли е? Като са му го подарили - защо са разните там естетики, пропаганди...
    Всяко междучасие учениците ни ходят да пушат на метри от училището - и нямаме право да ги спрем - поне заради очевадната нередност на действията им. Та ще чакаме да ги опазим от СПИН с кампании. Направо си е - от пусто в празно.
    Изгубени в небитието думички.
    Съжалявам, че ги приемам буквално заради преобладаващото впечатление, че тийнейджърите трябва да бъдат "облъчени" със знания. :(

    ОтговорИзтриване
  16. Не мисля, че да изразиш позицията си е търсене на начин за самоизява чрез сензационно разкритие. Всички ние, поне веднъж в живота си, сме достигали до прозрение за нещо по-голямо от очевидното. Факт е, че някой непрекъснато бърка в джоба ни, за да сътвори нещо бездарно и безмислено. И е факт, че подобна бездарност, не води до никакъв резултат. Факт е, че подобно изразно средство в толкова отговорна кампания, няма да доведе до целения резултат - тъкмо напротив! Ще даде тласък на идеите на тийнейджърите за безконтролен, нестандартен и небезопасен секс. Аз съм нормален млад човек, с развито либидо, имам и дете, което след около 7-8 години ще навлезе в тийнейджърската възраст. Опасявам се, че въпреки усилията ми да му покажа, че с мен може да разговаря за всичко и да научи много за да бъде отговорен, въпреки отвореността си към света, подобни послания ще въздействат на повърхностно ниво много по-успешно от моите методи. Целта и на отвореното писмо, е да покаже, че не е нужно да ни въздействат като на животни, за да формираме разумен извод за цената на необмислените ни действия. Нали в крайна сметка, това което ни дели от животните е способността ни да разсъждаваме. Отвращава ме посредствеността в клипа, която предполага че подрастващото поколение, пък и не само те в тази потъваща в невежество страна, нямат шанс да проумеят нещо по-изтънчено.

    ОтговорИзтриване
  17. клипчето е вулгарно, и по-скоро вулгарно-просташко - напълно в унисон с манталитета на българина, за съжаление!!!

    ОтговорИзтриване