Ретроспекция

Благодаря ви, че сте с Неуютен блог и във Facebook:

Благодаря ви, че не ме следите, а ме следвате:

Благодаря ви, че сте моето отбрано общество:

3.09.2008 г.

Fedora or Mandriva?


Тъй като знам, че има доста блогъри, които са доста по-напред с Linux от мен, моля за съдействие. Макар вече от две години и нещо да съм на Linux, яснотата по тази тема в главата ми не е много по-голяма от яснотата на двете камили и малкото камилче на горната снимка ;-). Признавам си без бой.

Преди да си купим лаптопа през лятото на 2006-та, решихме той да е на Linux. Понеже нищо не знаех за този тип дистрибуции, се записах във форума на linux-bg.org и помолих за съдействие. Тъй като знаех, че между "линуксаджиите" няма съгласие за това, коя е най-добрата дистрибуция, си наумих да послушам първия, който ми даде съвет. Оказа се много свястно момче, адаш, с него сме добри приятели до ден днешен. Адашът най-добронамерено изхожда от идеята, че аз съм мила и объркана хуманитарна лелка, поради което се опитва да ми препоръчва най-user-friendly решения.

Първото предложение на адаша беше SUSE. Послушах го, пък и хамелеонът е любимото ми животно ;-), а зеленото - любимият цвят, та като видях хамелеона на зеленото SUSE, луднах (инфантилно - не отричам). Първо поисках да съм на Gnome, ама тотално се обърках и минах на KDE. Отне ми четири дена да разбера какво да инсталирам, за да разпознае безжичния интернет (сега бих се оправила много по-бързо). С течение на времето разбрах, че предупрежденията на някои форумци, че SUSE изглежда много лесна и удобна, но ако се опиташ да промениш нещо, виждаш зор, имат основания. Разни неща все току се бъгваха и аз все трябваше да се мъча в команден ред. Един ден адашът вика - SUSE се продадоха на Windows, що не минеш на Freespire? Приличало на Windows и поддържало много кодеци и драйвъри, пък си имало и "кликаш и бЕгаш".

Речено-сторено. Не че държа толкова дистрибуцията ми да прилича на Windows, но това за кодеците и драйвърите ме привлече, а също и CNR-то. И наистина - разпозна безжичната карта веднага, фотоапарата, за музика и видео да не говорим, дори плейва .mov видеотата от фотоапарата, без да се налага да се инсталира QuickTime, както на Windows. Ама с течение на времето почна да се бъгва и крашва, а напоследък забелязвам, че поддръжката стана много мърлява, почти няма ъпдейти, а като сайтът на Freespire беше изчезнал за цял един ден... защото, представете си, пропуснали да си платят. Това вече преля чашата и реших да мина на някоя по-изпитана дистрибуция, която не е с угасващи функции.

Иска ми се да мигрирам на Fedora, по няколко причини. Предпочитам Red Hat базирана дистрибуция, защото, при цялата ми симпатия към debian-ското apt-get, с Freespire ми се налагаше да се мъча с по-стари версии на програмите, на които бях свикнала, като бях на SUSE, защото били "по-стабилни". Е, предполагам, че хора, които разбират повече, могат да си инсталират която си версия поискат, но при мен поемането на подобни рискове обикновено води до появата на бъг там, където най-малко очаквам :-). Та си инсталирам версиите на програмите, които са предвидени за дистрибуцията, а те са допотопни. Друга причина е, че за Fedora съм чела добри отзиви из български блогове. Трета причина е, че вече не съм чак толкова смотана. Изчетох доста за Fedora, стана ми ясно как да си инсталирам "комерсиални" аудио и видио кодеци, научих, че последната й версия е с Gnome графична среда по подразбиране (не че не можело да се инсталира и KDE) - свикнала съм с KDE, но ми се иска да експериментирам и с Gnome. Едва ли ще се шашна както преди две години и нещо, когато нямах никакъв опит с Linux. А ако F-spot не ми понесе, не е невъзможно да подкарам любимото DigiKam, същото е и с други мили програми с "k" (
като Kaffeine).

Тия дни початих с адаша за идеята си да мина на Fedora. Мислех, че ще се накефи, понеже той самият е на Fedora, той обаче не беше чак толкова възторжен. Разбирам го - когато закъсам, на него му приписквам и затова си мисли, може би с основание, че Fedora не е за моята уста лъжица. И ми вика - защо не пробваш нещо френско - Mandriva? Щяла съм да се влюбя в нея, била много елегантна и лесна и всичко ставало с едно кликане. Аз леко се потиснах, защото много се бях навила да свалям Fedora. Изказах подозрението, че, понеже ме знае какъв съм хуманитарен lamer, той все гледа да ми препоръчва дистрибуции, които са най-лесни, но леснотата на повърхностно равнище често е свързана с проблеми на по-дълбоко равнище. Адашът се съгласи.

После отидох на сайта на Mandriva и не останах особено възхитена. Останах с впечатление, че дистрибуцията е предназначена за хора, които търсят лесно и готово решение и не си задават много въпроси. Не че това само по себе си е лошо, но по-горе обясних притесненията си по този въпрос. Wiki-то им е набутано "в десета глуха", което също потвърждава впечатлението ми. Ама си мисля, че може пък и адашът да има право...

Ето защо моля за съвет - дали да си офедоря лаптопа, или да го омандривя? Както се вижда, Fedora-та ми е легнала на сърцето, ама ако с Mandriva ще мога да се оправям по-добре? И също тъй моля да не ми препоръчвате друга дистрибуция, освен тези двете, за да не се дообъркам съвсем. Ще съм благодарна на всякакви съображения и съвети, но не бъдете много строги, ако съм изтърсила някоя голяма глупост. Аз най-честно си признавам, че съм смотан lamer :-)...



Creative Commons License Правила и съвети за препечатване от Неуютния блог


24 коментара :

  1. ubuntu :)

    не че имам право да съветвам, при положение, че ред хат и сусе съм ги ползвал в далечните 1998-9 г., а сме с убунту от 10-тина дена.

    ОтговорИзтриване
  2. Ох, ама си и ти... но ти благодаря за съвета и коментара, де :-)

    ОтговорИзтриване
  3. Мерси, ама нали казах, че не ща debian-ска дистрибуция... освен ако не успее някой да ме убеди в предимствата й, като имате предвид, че едва ли много ще схвана убежденията.

    Аз наистина помолих за съвет, не е номерът всеки да си пропагандира дистрибуцията, която използва. Макар да знам, че го правите от добро сърце :-)

    ОтговорИзтриване
  4. Аз бих ти препоръчал директно Debian :P Ама ще си замълча де, макар че не е много коректно да сравняваш Linspire/Freespire с дебиан-базираните по принцип. Остарели версии? С Дебиан testing или Sid имаш всичко най-най-ново и работещо.

    Но не ме слушай, де. Та по темата — ами качи си и Мандрива и Федора и си избери сама. Има си и KDE във Федора, инсталацията изобщо не е трудна. Всъщност сравняваме еднакви модели коли с различен цвят ;) Дистротата са практически еднакви, иденствената по-съществена разлика е видът на пакетната система (или неналичието й при някои). Всичко друго са си отделните програмъци ;)

    И Убунту е ок, макар че по подразбиране го натоварват с доста иначе излишни услуги. Не зная как е във Федора и Мандрива в това отношение. Но така или иначе след това лесно можеш да си спреш което не ти трябва и да олекотиш средата. Всяко дистро и графична среда си има такива цъкалки в системното меню, за спиране на излишните сървиси.

    Тъй че — което ти ареса ;)

    ОтговорИзтриване
  5. xubuntu, не ubuntu
    много по стабилна, съотнесено към моя опит
    лека, с по-малки системни изисквания, но съвсем функционална система с всичко необходимо

    fedora-та е винаги beta
    mandriva - е, тук се спомена - една марка, различен цвят, и вечни крашове
    на мен ми писна

    ОтговорИзтриване
  6. Ако ще е между тези двете по-добре Fedora. Значително повече инфо има по-форумите за Федора отколкото за Мандрива и според мене това си е най-важното. По тази причина ползвам убунту. Просто най-много хора с убунту имат същите проблеми като мене;)

    Ама така или иначе ако всичко ти върви няма особено значение коя дистрибуция ползваш. Така че, за да е пълно объркването, ще спомена и че ако си чак толкова голяма фенка на KDE, тогава по-добре мандрива, че при тях май това е default desktop средата, т.е. евентуално повече се грижат да ъпдейтват KDE програмите си.

    ОтговорИзтриване
  7. Благодаря ви и на тримата за коментарите! Може да сте прави, че не трябва да мигрирам към red hat. И си знаех, че съм изтърсила поне една глупост (в случая се оказа твърдението ми, че дебианските версии на програми били с по-стари версии).

    Ох, не знам. Съвсем се обърках. На всичко отгоре, преди малко четох какво трябва да се направи, за да подкарам на федора 9 елементарни неща като скайп и си викам - не че няма да успея да направя всичко това, ако се напъна, ама и без това съм от ранно побеляващите, имам си достатъчно проблеми, защо да си докарам още няколкостотин бели косъма поради федората? Тази мисъл ме накара да почна да чета по-сериозно на тема "мандрива"... и после последната част на коментара на Канев наля още масло в огъня. От друга страна, коментарът на virha потвърждава интуицията ми, че мандривата ще да е нещо, дето обича да се бъгва и крашва.

    Е, каквото и да инсталирам, винаги след време мога да реша да инсталирам друго (дебианско, примерно убунту), нали :-)?

    От всичко дотук разбрах, че имам нужда от още малко време да си помисля и че се радвам, че пуснах този глупав пост, защото коментарите ми отварят нови полета на мислене, независимо дали ще ги послушам.

    ОтговорИзтриване
  8. По-просто е, преинсталирайте компютъра с Windows и проблемите вече ги няма! Светът не може да избяга от лесното и простото, а за вас компютърът не е цел, а средство. Все пак можете да пропуснете и моя съвет. Добре е на човек да му е трудно, иначе се отпуска...

    ОтговорИзтриване
  9. Благодаря за съвета, но наистина ще го пропусна. Определено не искам Windows. Въпрос не само на "трудно" и "лесно", а и на принципи. Не че при определени обстоятелства не бих се върнала към Windows, но не би ми било приятно.

    ОтговорИзтриване
  10. "Адашът най-добронамерено изхожда от идеята, че аз съм мила и объркана хуманитарна лелка, поради което се опитва да ми препоръчва най-user-friendly решения."
    Изобщо не сте лелка, а кака...

    ОтговорИзтриване
  11. Е, то си зависи от възрастовата разлика... на 34 години вече съм бая лелка в очите на някой, който е на 20 и малко ;-)

    ОтговорИзтриване
  12. По мое скормно и непретенциозно мнение Fedora още от шестицата я развалиха и й разбиха yum-а и поне последния път беше много тромава.

    Мандрива не ми харесва като идея...

    Аз също бих ти препоръчал Debian или Debian-like дистро, но ако трябва да съм честен симпатията ми към Fedora колкото и да се е изпарила си казва - Fedora, не Mandriva :)

    Поздрави, Краси.

    ОтговорИзтриване
  13. Що не го убунтиш? Колеги програмисти също са очаровани от убунту-то, че даже с тъга си спомнят за времената, когато никакъв хардуер не тръгваше под линукс ей така... :)

    ОтговорИзтриване
  14. Аз пък съвсем нямам право да съветвам, но просто предлагам още една разцветка: http://ubuntustudio.org. Нека да споделя...

    През юни за втори път в живота си инсталирах Линукс. Първият път беше 1998-1999 г. - RedHat. Тогава обаче ми го сложиха, за да пробвам и на практика не го използвах много-много. Този път обаче вече ми беше писнало от Windows и реших радикално въпроса - на служебния си лаптоп инсталирах единствено Ubuntu (по съвет на мой приятел професионалист). Направих го, защото купих лаптоп без OS, а той (Dell Inspiron 1525) се оказа с поддръжка само за Vista.

    Както и да е, много бях доволен от Ubuntu-то, след две седмици дори минах на горепосочената разновидност, но в крайна сметка след малко повече от месец работа го зарязах. Чисто и просто се убедих, че в корпоративни условия е невъзможно да работиш спокойно на друго освен Mac и Windows. Сума ти програми не работят по оптимален начин, а да не говорим, че любимият ми софтуер за богословски изследвания - Libronix - в Линукс може да се подкара само под виртуална машина, и то не работи оптимално. Така че сега съм с Vista - щастлив и доволен. Може да не съм cool, но пък всичко върви "почти" както го искам. :-)

    С две думи, ако искаш, пробвай Ubuntu.

    ОтговорИзтриване
  15. Благодаря на всички (и радвам се да те видя, Анди!). След толкова коментари в полза на убунту, мога пък да взема него да инсталирам (или нещо сходно дебианско - пък и поне си знам "суду апт-гет"). Вярно, че съм тъп леймър, ама не е съвсем да не разбирам от дума. Та може и да ви послушам...

    ОтговорИзтриване
  16. Няма тъпи леймъри. Има хора със и без желание ;)

    ОтговорИзтриване
  17. както много хора биха ти казали, ако искаш да научиш Линукс, трябва да скочиш в дълбоката вода:
    [url=http://www.slackware.com/]Slackware[/url]
    или
    [url=http://www.archlinux.org/]ArchLinux[/url]
    Ето ти и едно сравнение
    [url=http://wiki.archlinux.org/index.php/Arch_vs_Others]Arch Compared To Other Distros[/url]
    Ако обаче искаш просто да си работиш, без много да вникваш, то тогава някоя популярна Дебианска дистрибуция.

    ОтговорИзтриване
  18. Абе в момента съм нагазила в едни други дълбоки води, още една ще ми дойде в повече... Иначе идеята не е лоша :-)

    ОтговорИзтриване
  19. Fedora e перфектното решение за теб - от опит го знам :)

    ОтговорИзтриване
  20. Аз лично ги имам и двете (Федора 9 и Мандрива 2009). Разбирам много малко от Линукс, колкото да ги инсталирам и да си върша ежедневните неща. Ако искаш да инсталираш и започнеш веднага да ползваш, то за мен не бива да е Федората. На Мандрива не са направили по мое мнение разбираемо инсталирането на нови програми и ъпдейтването на на дистрибуцията. Но спестява търсенето и инсталирането на кодеци. Има малко по-лесен начин да имаш Мандрива, но да е много по-удобна и това е PCLinuxOS. На базата на Мандрива е, с KDE е, и се работи изключително удобно. Има вариант и с Gnome, ако искаш да го пробваш. Ако не искаш да са набутани програми, които не ползваш, избери варианта Mini Me, който е голо дистро. Просто си слагаш това, от което имаш нужда. Стана малко дълго, но се надявам поне с малко да съм помогнал.
    tokopan

    ОтговорИзтриване
  21. Мерси, Тони, много полезни ми бяха съветите ти и ще ги имам предвид, ама междувременно преминах на убунту.

    Благодаря още веднъж :-)!

    ОтговорИзтриване