25.01.2009 г.

Таргетирана реклама или обикновена корупция?


Снимката е правена с мобилния ми телефон, извинявам се за лошото качество. По-важното обаче е - къде е правена тази снимка. Отговор - в Югозападен университет, на четвъртия етаж, на таблото до зала 402, която е лаборатория на не помня какво за висшето образование. Та на същото табло, между призиви на СРОКСОС и обява за набиране на мажоретки се мъдри и ето тази обява за "изработване на курсови работи, реферати и презентации".

Предполагам, че Югозападен университет не е единственият, по чиито стени и табла може да се види такова нещо. Виждаме го и по улиците, при много копирни центрове, в интернет (всякакви сайтове като referati.com и pomagalo.com). Но когато се вижда в университет, ми изглежда особено скандално.

Само на мен ли ми изглежда така?


27 коментара:

  1. Подобни обяви могат да се видят и по стените на Софийския университет. Какво ли щеше да стане ако всички тези хора които изкарват по някой лев с писане на чужди курсови работи вършеха нещо полезно. И ако тези които се възползват от услугата вършеха нещо полезно. И ако преподавателите не се правеха на луди.

    ОтговорИзтриване
  2. Наистина е скандално. Виждала съм, ще снимам и докладвам.

    ОтговорИзтриване
  3. Наистина е безобразно! Най-смешното е, че г-н Ректорът е решил да намали аудиторната заетост на студентите, за да имат повече време за писане на курсови проекти и да "напълнят" бибилиотеките.(http://www.struma.com/cgi-bin/archive.cgi?year=2009&month=01&day=21&issue=5086&page=home&article=0). За жалост полза от тези "проекти" и всевъзможни задания имат най-вече споменатите в поста "писачи", които не се притесняват да рекламират дейността си в самия университет, и преподавателите, които развиват завидна издателска дейност.
    Lynn

    ОтговорИзтриване
  4. Изключително съм изненадан, че в такова престижно Висше учебно заведение (как подходящо звучи тук "заведение")може да се случи подобно безобразие. Всеизвестно е, че кадрите на ЮЗУ са желани от ръководителите на всички уважаващи себе си международни институции и частни компании и е наистина крайно необходимо да се спрат подобни инсинуации, чиято единствена цел е уронването на престижа на Заведението.
    Впрочем преди години на подобно табло пред Философския факултет на СУ видях рекламен плакат за предстоящ концерт на Наташа Джорджевич в Заведението на Господин Архонта.
    Поздрави.

    ОтговорИзтриване
  5. При цялото ми уважение към тънкия хумор на г-н ivancheff, бих отбелязала, че да сложиш в едни кюп всички преподаватели в Югозападния университет е все едно да кажеш, че всички перничани са идиоти. И за да не заприличам и аз на куче, което освен да лае се е научило и да се смее, ето една прагматична идея към колеги, които не желаят студентите им да копират или плащат за курсовите си проекти: презентация. Освен че развива редица умения, тази форма задължава студентите да говорят, което все още е нещо, което не може да бъде купено, нито копи-пейстнато. След всяка индивидуална презентация се прави дискусия, в която групата задава въпроси, обсъжда и оценява представеното. И искам да наблегна - студентите дават оценка на колегите си, не преподавателят, макар и той също да изказва мнение.

    ОтговорИзтриване
  6. Брей! Досега не бях и чувал за новаторския дух в ЮЗУ, но благодарение на госпожа lynn и на желязната й методология ми просветна пред очите и в миг разбрах как могат да се разрешат всички проблеми, свързани с покупко-продажбата на дипломи и изпити, както и с креватната кариера в университетските среди! Сега остава и дядо Коледа да започне да дарява хората с мозък на килограм и всичко ще си дойде на мястото - най-вече в ЮЗУ-то.

    ОтговорИзтриване
  7. Доста коментари се събраха, ще мога да отговоря подробно малко по-късно. Сега само искам да благодаря на тези, които се включиха и да помоля Сандо да не избързва с позицията си по отношение на Лин. Да си преподавател в ЮЗУ и да си позволиш да кажеш нещо в моя блог (което да не е обида към мен) си е голяма смелост. А Лин има цели два коментара към този постинг, Сандо, виж и първия.

    Сега трябва да свършвам, ще се включа по-късно и ще коментирам всички коментари, обещавам :-).

    ОтговорИзтриване
  8. Благодаря, Светла! Последното нещо, което целях, е да се представя като "новаторски методолог", ако е прозвучало назидателно или претенциозно - съжалявам. Това, което имах предвид е, че поголовното оплюване не решава проблемите, и че вместо да се съгласява с очевидното, всеки би могъл да даде предложение, което да носи някаква, макар и малка, промяна. Да, проблемите в ЮЗУ (и не само там, в цялата система на висшето образование) не могат да се решат със средствата на методологията, но пък от друга страна известна част от тях, макар и по-незначителни от продажбата на дилпоми и креватната кариера, се решават именно така. Бих се радвала, ако САНДО предложи нещо по-лесно осъществимо от наливане на мозък в бедните ни глави :)

    ОтговорИзтриване
  9. P.S. Продължавам да твърдя: НЕ ВСИЧКИ ПЕРНИЧАНИ СА ИДИОТИ!

    ОтговорИзтриване
  10. Още веднъж - благодаря на всички за коментарите.

    Никола, прав си, проблемът не е само на един университет, а е в образованието в България изобщо. Висшето, а и средното, където и всъщност преписването на реферати се превръща в норма за успеваемост и после студентите влизат в университета с вече изработена нагласа.

    Жюси, ами чакам да снимаш и да докладваш, няма да е зле да се събере база данни по темата :-).

    Лин (първи коментар), тя аудиторната заетост вече беше намалена, та трябваше през пролетта скоропостижно да редуцираме учебните планове с 20%. По-големият проблем за мен обаче е, че редуцирането на аудиторната заетост не е обвързано с редуциране и на преподавателския хорариум. Дори напротив - увеличава се хорариумът на незащитилите до 7 години асистенти. Че аз съм сред тях, не е от такова значение. Важното е, че така се създава дефицит на часове (отделен въпрос, че промяната беше направена в началото на учебната година без никакъв гратисен период, та катедрите се видяха в чудо откъде да търсят часове на сума ти асистенти, след като вече са редуцирали плановете с 20% и също толкова отделен въпрос е, че като ти увеличат хорариума изневиделица, оттова не става по-лесно да напишеш дисертация, а напротив). И тук в интервюто с небезизвестната в нашия регион Димитрина Асенова ;-) ректорът казва: "Целта е да се преодолеят “рефлексите” всеки преподавател да си “загради” територията и да се отхвърли досегашното мислене: “Ако нямам часове, няма да имам заплата”. Трябва да се свикне с мисълта, че част от парите ще им идват от научна работа, още повече че се говори от догодина до 35 % от парите по спечелени проекти да отиват за хонорари на преподавателите, които са ги разработили." Само че едно е заплата, друго е хонорари. Ако един преподавател не може да си върже хорариума, това е основание той да бъде съкратен (именно така филолозите се опитват да отстранят Петър Дошков - не му дават часове). Виж, нямам нищо против да се формира по-гъвкава система за формиране на заплатите, както е в НБУ, в която да влизат не само часовете, а и извънаудиторната заетост - проверяване на писмени работи и т.н., публикациите и - защо не, проектите (последните обаче при условие, че има прозрачни процедури, тъй щото те да не се печелят само от "нас" и "нашите хора"). Тъй че резултатът от орязването на часовете, въвеждането на блокови лекции и увеличаване норматива на асистентите ще доведе до опити за взаимно избиване на преподавателите. Ако целта не е масови съкращения, няма друга логика.

    Иванчев, ами да - имаме си бивш говорител на Висшия съдебен съвет, заместник-министър на образованието и още, и още...

    Лин (втори коментар), не го приемай лично. Той се бъзика и със Софийския. А и "кадри" не означава само преподаватели, а също и завършили студенти. Не мисля, че е имал предвид чак пък всички преподаватели в ЮЗУ (най-малкото се е абонирал за блога ми, а знае, че и аз работя там). Това за презентацията не е лоша идея, но съм леко скептична що се отнася до практиката студентите да се оценяват едни други. От една страна ме кефи, защото създава (само)критичност. От друга страна, пръво трябва да им е създаден по някакъв начин критерий. А това не го създава само един преподавател-ентусиаст, а студентите го придобиват по време на цялото си образование. Ако има преподаватели, които за копи-пейст пишат шестица, за какви критерии си говорим. Това, което аз бях въвела, е студентите да защитават курсовите си работи по време на изпита, да могат сами да обяснят какво и защо са написали или не са написали, да отговарят на критики, дори да проявяват и несъгласие. Така се разбира кой какво е писал. Но има и нещо друго - за да правиш така, че да пресечеш копи-пейста, трябва да ти бъде дадена възможност да го правиш, все пак...

    Сандо, вече ти отговорих, но съм съгласна с третия коментар на Лин. Ако преподавателите въвеждат такива процедури, че копи-пейстът да стане невъзможен, просто няма да го има. Аз бих предпочела забрана на плагиатството изобщо, или направо изключване, както е в Американския колеж. Но когато няма такова въведено правило в университета, остава ние да се опитваме да въвеждаме вътрешни правила (ако и доколкото ни позволяват това).

    ОтговорИзтриване
  11. Ха-ха-ха! Имам един съществен въпрос.

    Ама нали ректорът на вашия университет, за когото в един съседен блог, на Петър Дошков, масово се твърди, че е незаконен, а напоследък се вадят документи, че нещо не бил наред и приемният му изпит за асистент преди 30+ години,

    БЕШЕ АВТОР НА ЕДНО ЗАБЕЛЕЖИТЕЛНО "АДМИНИСТРАТИВНО" УМОТВОРЕНИЕ (РЕКТОРСКА ЗАПОВЕД, МИСЛЯ), ЗАДЪЛЖАВАЩО ВСЕКИ ДА ДОНАСЯ ЗА ВСЕКИ ФАКТ В ЮЗУ, КОЙТО МУ СТАНЕ ИЗВЕСТЕН И МУ ИЗГЛЕЖДА НЕЗАКОНЕН!

    Вие много добре знаете за какво става дума - и припомнете тази ректорска заповед, моля! Благодаря предварително!

    Та, защо вие тук не изпълнявате ректорската заповед, бе, а?!?!

    Да не би това нещо тук да ви изглежда "таргетирана реклама" (по израза на Светла), а? А не най-обикновена корупция?

    Ам-ма нарушители на ректорската заповед, ама!

    ОтговорИзтриване
  12. Краси, не мога да предвиждам всичко, което е на дневен ред в твойта глава, но предложението ти да припомня ОНЗИ документ е уместно. Ето го.

    ОтговорИзтриване
  13. Ми да! Така си и мислех!
    Това е нарушение по чл. 1, пар. 4 от "Процедурата за откриване, отразяване, докладване и последващи действия в случаи на нередности"! Това е нефинансова нередност, сврзана с образователната дейност! А може да има и финансови страни! Налице е и нарушение на чл. 2.2 - непреднамерени действия, причинени от небрежност.
    Тук, хм да, констатирам, че попада самата Светла! Щото от небрежност е забравила да докладва, където трябва, за нередността! Обаче има смекчаващи вината обстоятелства - щото надлежно е констатирала нередността в публичното пространство (Интернет). Макар и малко превратно да я е изтълкувала! Двусмислено!
    Философства, разбираш ли, дали била таргетирана реклама или била корупция!? Нема да философстваш, Светла в такива случаи, ами констатираш и вед-на-га докладваш!
    Ам-ма неизпълнителни млади асистентки, брей! Ако един ден взема, та стана ректор на ЮЗУ (бяха ме канили, кво), че се наказваме за таквиз неизпълнения на нормативната уредба, начи!

    ОтговорИзтриване
  14. 1. Ще припомня, че точно за да не навява разни съмнителни асоциации, терминът "висше учебно заведение" отдавна е заменен с "висше училище".
    2. Много често ми се е налагало (а и ще ми се налага, естествено) да си принтя разни нещица по т.нар. копирни центрове в Студентски град - без съмнение често въпросните нещица са оставали в съответната "база данни" и вероятно се предлагат от съответните фирми. Значи - би трябвало да имам право на част от приходите им.
    3. Обсъжданият проблем е свързан с масовото копиране на всевъзможни учебни пособия; проблем, който не би ме интересувал особено, ако не съществуваше изискването да имам отпечатани учебни помагала (отделен въпрос е що народ станаха доценти без да имат такива, ама карай с'я) - а кой ще ги купува, ако може най-спокойно да си ги копира?
    4. Разбира се, че отговорността на конкретния преподавател за тази практика е в съответствие с неговите правомощия; ако практиката на преподаване на съответния "водещ учебна дисциплина" се свежда до диктуване (и съответно практиката на оценяване - до това доколко точно на изпита студентът ще възпроизведе продиктуваното), то това съвсем естествено предполага и търговия с готови курсови и дипломни работи, проекти и др.под. - и водещият упражненията по съответната дисциплина в случая до голяма степен е с вързани ръце.
    5. Намалянето на аудиторната заетост и увеличаването на извънаудиторната е нещо добро, според мен. Възникващите проблеми с недостатъчната натовареност на конкретни преподаватели, със сигурност би могла да намери добри решения във всеки конкретен случай (разбира се - стига съответните ръководни екипи да не са някакви залоясали коне с капаци, които смятат, че както се е преподавало по времето на тяхната младост, така ще се преповада и когато един ден човечеството започне да се разселва по други планети и звездни системи).

    ОтговорИзтриване
  15. Краси, взимам си бележка ;-)

    Андрей, един от най-добрите ми студенти ми се беше оплакал, че след като си дал курсовата работа да я наберат на компютър в копирен център, те почнали да му я продават без негово знание и на изпита му имало колега с неговата курсова работа. Тези дни пък видях в един от сайтовете за продажба на реферати и т.н. курсова работа на моя студентка, която е получила отлична оценка при мен. Курсовата работа фигурираше с името на студентката (и с моето като оценилия преподавател). Става дума за добра студентка, чудя се дали са й откраднали работата, или не вижда в това морален проблем... да я питам ли?

    Що се отнася до петата ти точка, съгласна съм, но наполовина. Безспорно намаляването на аудиторната заетост и увеличаването на извънаудиторната е добра идея и важно условие за успешна академична работа. Но ти казваш "недостатъчната натовареност на конкретни преподаватели, със сигурност би могла да намери добри решения във всеки конкретен случай". Е тук вече не съм съгласна. Трябва да има ПРОЦЕДУРА. В противен случай оставяме "всеки отделен случай" на "добрата воля" на членовете на съответните академични звена и на ръководството, пък добра воля в академичния живот в България... сам знаеш. Тъй че, вместо мъдро да решават за всеки отделен случай, те ще използват липсата на часове за шантаж и съкращения.

    Именно затова казвах, че според мен самият начин на формиране на заплатите трябва да се промени.

    ОтговорИзтриване
  16. Разбира се, че не всички там са ужасни. Най-малкото тези дето харесват Питър Хамил и моите приятели от Van Der Graaf Generator!
    поздрави

    ОтговорИзтриване
  17. Off topic, но от сърце. Иванчев: аййй, дойдохме си на думата :-). Не съм била в Перник, но щом там има и такива, дето харесват VdGG/PH, градът не е за изхвърляне. Между другото, много случайно влязох с контакт с автора на ето този сайт. Това рядко нещо е поздрав за теб (и за Лин и Сандо, ако им хареса - с цел въдворяване на мир).

    ОтговорИзтриване
  18. При нас (в ЛТУ) процедура, какво да се прави, когато часовете ти падат под задължителните 360, има. И тя е доста логична и, струва ми се, справедлива. За съжаление, не мога да цитирам дословно съответните текстове от Правилника за дейността на Лесотехническия университет, понеже въпросният правилник липсва, както на сайта ни, така и в катедрата ни (неведнъж съм повдигал този въпрос, включително и на последния ни Катедрен съвет преди седмица - дори беше записано в протокола - накрая в предложенията - че предлагам всяка катедра да има поне по един екземпляр от Правилника). Така че цитирам по памет: Ако паднеш под часовете - тези преподаватели от катедрата, които имат вповече, са длъжни да ти дадат; ако няма такива - то същата процедура се разпространява и на ниво факултет - на ниво факултет вече е абсолютно невъзможно да няма нагрузка за всички - иначе това не е никакъв факултет.
    Тук опирам и до друг интересен проблем (макар че отиваме вече твърде далеч от темата на основната публикация) - както всеки послушен асистент знае, съгласно ЗВО (чл.26, ал.1) "Факултетът има 40-членен академичен състав на основен трудов договор" - в старата редакция беше "не по-малко от 40" - очевидно това "не по-малко" е отпаднало поради мърлящина, а не нарочно и аз съм силно затруднен да кажа, как би следвало да разбираме този текст. Но - както и да е - очевидният подтекст е, че ако в един факултет има по-малко от 40 преподаватели, то - значи не е никакъв факултет. А числеността на моя факултет се върти все около това заветно число 40! Възможностите, така да се каже, "да си осигурим" нужната нагрузка, са огромни - следдипломни квалификации на ветеринарни лекари, магистърски програми за специалисти с други биологични специалности и т.н. Нищо от това, обаче, не се прави. (Например, преди време на наш Катедрен съвет приехме Проект за магистърска програма по Екологично животновъдство - той, обаче, не беше внесен за гласуване във Факултетния съвет - аз тогава предложих на Ръководител катедрата да повдигне въпроса пред университетското ръководство, но той реши да не влиза в конфронтация с факултетното такова и се отказа от идеята.) Друга възможност е да намалим бройката студенти в групите - практиката във ветеринарните факултети в Европа е групите да са от по 4-6 човека - т.е. - два пъти по-малки, отколкото са у нас. И това, обаче, не се прави. Защо не се правят тези неща - много ми е трудно да кажа, без да нарушавам правилата на добрия тон. При всички случаи, впечатленията ми от вече точно 12 години в ЛТУ са, че на университетско ниво нещата се решават по начин, близък до оптималния (според възможностите), докато на факултетско ниво са пълна скръб; ако имам някакви претенции - те, в крайна сметка, са точно към непосредствените ми ръководители - те са, които сгомнясват нещата; докато от общоуниверситеските звена реално нямам причини да съм недоволен.
    Аз все повече съм склонен да залитам към варианта за реформи, пропагандиран от Сергей Игнатов - пълна либерализация на всички възможни процедури в науката и висшето образование; единствено пазарните механизми биха могли да сложат ред в тази объркана ситуация, в която се намираме. Всички останали варианти водят до някакъв вид самовъзпроизводство на номенклатурата.

    ОтговорИзтриване
  19. Е при вас в ЛТУ може и да е така, а при нас в ЮЗУ е така. А това, което казваш за намаляване числеността на групите, при нас тя дори се увеличава. Така че всячески се създава недостиг на часове - редуциране на учебни планове, качване на хорариума на незащитилите асистенти, сливане на курсове, съкращаване на магистърски програми и на специалности... Този начин на решаване "близък до оптималния" очевидно не важи за всички университети.

    ОтговорИзтриване
  20. Браво, Светла, че припомняш "онзи протокол"!

    Не мога да не цитирам ето тези думи от него:

    "Доц. Илиева – Аз се чувствам длъжна да кажа няколко думи във връзка със случая Дошков. Може би, не всички са информирани, че съществуват няколко форума, които занимават българската общественост със случая Дошков. Може да се каже, че този случай е нашумял. Един от неговите блогове е посещаван от над 23 хиляди души през миналата седмица, когато имах неблагоразумието да вляза. Твърде много хора се интересуват по един така некомпетентен начин. "Какво става със случая Дошков?" Пред българската общественост и пред телевизия, и в печатни медии, а не само по електронните, случаят се представя така: "Дошков е дал интервю пред някаква местна кабелна телевизия, в която е изобличил конкретни хора в корупция и на другия ден бил уволнен дисциплинарно." Това е, което е известно на обществеността. Ние знаем какъв е случаят. Лично моето мнение е, че става дума за клиничен случай [...]"

    Като подминавам думите "клиничен случай" - и следващите, заради които Дошков, надявам се, ще предприеме необходимите съдебнопроцесуални действия, искам да обясня какво е веселото в това изказване. Това е изречението: "Твърде много хора се интересуват по един така некомпетентен начин."

    Според Илиева, която претендира, че е голям специалист по общо езикознание и т.н., човек може да се интересува както компетентно, така и некомпетентно! Страхотно, Илиева!

    Имам и друго да кажа, свързано с Илиева и с "онзи протокол", и което не е толкова весело, но ще го кажа допълнително.

    ОтговорИзтриване
  21. Здравейте,
    Прочетох документа, озаглавен “Процедура за откриване, отразяване, докладване и последстващи действия в случаи на нередности“ и наистина се втрещих - и аз съм чиновник и често се сблъсквам с всякакви безумни текстове, но за първи път виждам официална процедура за самоконтрол (защото нечий мозък допуска, че човек може да се самоконтролира), като за капак на всичко вътре ясно и точно се насърчава доносничеството. Явно в някои университетски среди все още се гледа на агентурното минало като на романтично приключение.

    Така че проблемите за жалост въобще не опират до качеството на преподаване и затова по никакъв начин не исках да засегна госпожа Lynn. Напротив – даже оценявам литотата й за перничаните, нищо че звучи малко пренебрежително. Но и това разбирам :-)
    Или както казват французите – “Куртоазията е за куртуазните хора.”
    До скоро!

    ОтговорИзтриване
  22. Светла, пак благодаря - този път за поздрава - не бях слушала групата преди, но парчето е страхотно! Сандо, пак не съм била ясна (започвам да се притеснявам). Не бих си позволила пренебрежение към когото и да е - най-малко към жителите на Перник или който и да е от коментиращите в този блог (четох много добър пост на peter ivancheff в тази връзка, Борис Христов и Константин Павлов са едни от любимите ми поети). Предлагам да изпушим лулата на мира! :)

    ОтговорИзтриване
  23. Краси, третата заповед на вседържателя на този блог е: не споменавай името на Лили Илиева напразно ;-).

    Сандо, то си е за втрещяване (тук има още много материал за втрещяване). А камерите в университета наистина се използват за контрол над непослушните, това го знам от личен опит. Също така съм била обект на обвинения заради анонимни писма. За сравнение, свидетел съм и как неанонимни обвинения срещу други преподаватели остават без последствия. Това за агентурното минало като романтично приключение много ми хареса.

    Лин и Иванчев, радвам се, че всички противоречия се изгладиха. Достатъчно караници са се случвали в блога ми, мъчно ми е и the followers на блога да се карат помежду си.

    И аз много харесвам Константин Павлов.

    ОтговорИзтриване
  24. Ама то не е напразно. Първо, това лице е главен герой в онзи "прекрасен документ", който цитираш. Второ - нещо, което щях да заявя и предния път, ама се въздържах, е, че Петър Дошков много сериозно ми се оплака, че има едно лице, което извършва непрекъснати закононарушеня срещу него, които ще бъдат обект на съдебнопроцесуални действия, а на всичкото отгоре, въпреки че той не желае да вижда и да чува това лице, то непрекъснато му досажда, като го преследва физически - дори си позволява да сяда до него в кафето и да се мъчи да го заговаря. Може това да изглежда дребно, но като се има предвид какво е преживял Петър, наистина е повече от невероятно някой да се мъчи да му създава още негативни преживявания!
    Нещо трябва ли да добавя?

    ОтговорИзтриване
  25. Прави сте! Мир да има! Обаче ще си дръпна от лулата само виртуално, защото от вече 5 години съм непушач :-)
    Иначе корупцията, измамите и павликморозовщината са се превърнали в норма на поведение и могат да се изкоренят само институционално и с правосъдие. Не е невъзможно - и на други места по света хората са се сблъсквали с подобни проблеми и все са се измъквали с малко добра воля и повечко главоблъскане.

    Не знам как гледате на този проблем, но за мен лично доносът е върховна форма на мерзост и пошлост и просто не мога да проумея как висши инстанции си позволяват да спекулират с най-мръсните страни на човешката природа. И после хората се чудят защо обществената норма е бандитска...

    ОтговорИзтриване
  26. САНДО, напълно съм съгласна за доносите. Проблем си е, и то голям.

    ОтговорИзтриване