Сред целия шум тези дни около смъртта на патриарх Максим предпочетох да не кажа нищо. Поради ред причини. На първо място, не съм православен християнин. На второ, влизам в положението и на част от защитниците на патриарха, и на част от критиците му, защото аргументите им са от различни ценностни сфери. Предпочитам да не изпадам в подробности, за да не нараня нечии чувства. А и защото, както казах, не съм православен християнин.
Но - именно защото не съм православен християнин - се чувствам длъжна да кажа, че съм против деня на национален траур за смъртта на патриарха. България е светска държава. Прилагам малко цитати от Конституцията:
Чл. 6.
(2) Всички граждани са равни пред закона. Не се допускат никакви ограничения на правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние.
Чл. 13.
(1) Вероизповеданията са свободни.
(2) Религиозните институции са отделени от държавата.
(3) Традиционна религия в Република България е източноправославното вероизповедание.
(4) Религиозните общности и институции, както и верските убеждения не могат да се използват за политически цели.
Чл. 37.
(1) Свободата на съвестта, свободата на мисълта и изборът на вероизповедание и на религиозни или атеистични възгледи са ненакърними. Държавата съдейства за поддържане на търпимост и уважение между вярващите от различните вероизповедания, както и между вярващи и невярващи.
Не съм съгласна светската ми държава да ми нарежда да скърбя за смъртта на религиозен лидер. Държавата ми няма право на това.
Не съм съгласна заради решението на светската ми държава да се отменят културни събития - театрални постановки, концерти и пр. Както и каквито и да е други събития.
Попаднах на информация във фейсбук за училище, чийто празник се отменя заради националния траур. Та нали образованието е светско? Защо се изключва едно момиче заради забрадка, а цели училища да трябва да се съобразяват със смъртта на лидера на една църква?
Според данните от последното преброяване 21.8% от населението отказва да отговори на въпроса за вероизповеданието си. От отговорилите, подчертавам, от отговорилите, православните християни са малко над три четвърти от населението - 76%. Спрямо цялото население са 59.39% (благодаря на Андрей Куртенков за уточнението). Самите те са разделени в оценките си за патриарх Максим, но за степента на разделението не разполагам със статистически данни. Но има една четвърт от отговорилите, които не са православни християни. Сред тях са 10% мюсюлмани. Може би някои от тях реторично се питат ще има ли траур, когато почине главният мюфтия. Има 7,1%, които не се самоопределят и 4,7% без вероизповедание. Има католици. Протестанти. Армено-грегорианци (и те са православни, но имат друга църква). Юдеи. И други. А като цяло малко повече от 40% от населението не са се определили като източно-православни.
И огромната част от тях - и от отговорилите, и от неотговорилите - са български граждани. Против този траур съм, защото държавата трябва да представлява всичките си граждани.
А на онези, които скърбят за патриарх Максим, изказвам най-искрените си съболезнования. Надявам се, че разбирате - едното няма нищо общо с другото.
Но - именно защото не съм православен християнин - се чувствам длъжна да кажа, че съм против деня на национален траур за смъртта на патриарха. България е светска държава. Прилагам малко цитати от Конституцията:
Чл. 6.
(2) Всички граждани са равни пред закона. Не се допускат никакви ограничения на правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние.
Чл. 13.
(1) Вероизповеданията са свободни.
(2) Религиозните институции са отделени от държавата.
(3) Традиционна религия в Република България е източноправославното вероизповедание.
(4) Религиозните общности и институции, както и верските убеждения не могат да се използват за политически цели.
Чл. 37.
(1) Свободата на съвестта, свободата на мисълта и изборът на вероизповедание и на религиозни или атеистични възгледи са ненакърними. Държавата съдейства за поддържане на търпимост и уважение между вярващите от различните вероизповедания, както и между вярващи и невярващи.
Не съм съгласна светската ми държава да ми нарежда да скърбя за смъртта на религиозен лидер. Държавата ми няма право на това.
Не съм съгласна заради решението на светската ми държава да се отменят културни събития - театрални постановки, концерти и пр. Както и каквито и да е други събития.
Попаднах на информация във фейсбук за училище, чийто празник се отменя заради националния траур. Та нали образованието е светско? Защо се изключва едно момиче заради забрадка, а цели училища да трябва да се съобразяват със смъртта на лидера на една църква?
Според данните от последното преброяване 21.8% от населението отказва да отговори на въпроса за вероизповеданието си. От отговорилите, подчертавам, от отговорилите, православните християни са малко над три четвърти от населението - 76%. Спрямо цялото население са 59.39% (благодаря на Андрей Куртенков за уточнението). Самите те са разделени в оценките си за патриарх Максим, но за степента на разделението не разполагам със статистически данни. Но има една четвърт от отговорилите, които не са православни християни. Сред тях са 10% мюсюлмани. Може би някои от тях реторично се питат ще има ли траур, когато почине главният мюфтия. Има 7,1%, които не се самоопределят и 4,7% без вероизповедание. Има католици. Протестанти. Армено-грегорианци (и те са православни, но имат друга църква). Юдеи. И други. А като цяло малко повече от 40% от населението не са се определили като източно-православни.
И огромната част от тях - и от отговорилите, и от неотговорилите - са български граждани. Против този траур съм, защото държавата трябва да представлява всичките си граждани.
А на онези, които скърбят за патриарх Максим, изказвам най-искрените си съболезнования. Надявам се, че разбирате - едното няма нищо общо с другото.
Егати. Прав си. Сега виждам, че има 21.8% неотговорили. Данните са само за отговорилите.
ОтговорИзтриванеСкоростно редактирах. Ама така е - който блогва в сънено състояние, а снощи е бил на концерт...
ОтговорИзтриванеКато имаш предвид, колко от самоопределящите се като християни, са такива, защото са били кръстени в църква, без някой да ги пита и никога не са си задавали въпроса какво означав да си христинянин.
ОтговорИзтриванеНе спазват канона, ходят на някой празник да палнат по свещичка, не знаят нито с колко пръста, нито в коя посока трябва да се кръстят. Но като ги питаш, казват - християни сме.
Този процент е нереален, за съжаление няма как да бъде измерен с точност.
Не че аз подкрепям националния траур, ама сметката ви категорично не е вярна и е смятана с единствената цел да е в подкрепа на твърдението. Няма никакво доказателство, че тези 21.8% - щом не са отговорили, значи еднозначно не са христиани! Това, че не си отговорил не те прави автоматично нехристианин. Най-коректно би било - резултатът от отговорилите да се екстраполира върху неотговорилите, т.е. приема се, че резултатът на отговорилите е правилния и христианите са 76%, а не 59%.
ОтговорИзтриванеОсвен това, обърна ли внимание на чл. 13 (3) от цитатите от Конституцията? Този член е сложен там, защото се смята, че източноправославната религия е имала принос в изграждането на съвременната българска държава и за да се отдаде нужната почит, това е единствената религия спомената в конституцията. Отделяме настрана несъвместимостта на тази алинея с предходната, но така или иначе има запазена вратичка.
Да, съгласна съм. В случая се имат предвид онези, които са се самоопределили като православни. Или родителите им са ги определили като такива, защото те са бебета или по-големи деца, които не са питани лично. За мен по-важен е въпросът колко от самоопределящите се като православни припознават този траур като свой. Но и за това няма данни.
ОтговорИзтриванеНе съм казала, че категорично не са православни християни (така се пише тази дума), а че не са се самоопределили като такива. Допускам (без да имам доказателства), че немалка част от тях са мюсюлмани, както и последователи на нетрадиционни религии, които не са посмели да го кажат. А някои по-възрастни хора още от тоталитарно време не смеят да кажат, че са православни, и са си запазили този навик. Изобщо не е коректно да се пренасят резултатите върху неотговорилите - те си имат причини да не са отговорили.
ОтговорИзтриванеА този член 13 (3) е едно от най-големите недоразумения в Конституцията, защото на практика няма правна стойност. Като е традиционна, какво следва от това по българското законодателство? "Запазената вратичка" е дълбоко противоречива, всъщност. Както и ти отбелязваш.
Настрана култа към личността дето мирише от тази работа с дните за траур (както от портретите на Борисов в офисите на Гербаджииски функционери), ами да си помисли, какво значи това - форми на уважение се демонстрират към хора, които са направили нещо.
ОтговорИзтриванеЗа това, за починал или нищо или истината, както е древната латинска поговорка.
Айде задайте си въпроса, Максим с какво заслужава да е модел за поколенията? С това, че си е спасил кожичката с послушното си пребиваване в ДС? С това, че е съсипал църквата?
Мъдри хора казали - подбирайте си внимателно кумирите, защото децата ви стават като тях ...
Въпроса за личността на Максим предпочитам да не обсъждам. Че тук навлизаме в едни църковни сложнотии.
ОтговорИзтриванеСмятам, че сте права и това е принципна позиция на европейски гражданин със самочувствие, какъвто трябва да е всеки от нас. Вместо това в България реакцията е стадна и неадекватна, приличаме групово на посвит от свян и невежество провинциалист в ъгъла на този духовен и интелектуален континент... Отделно преди малко дори постнах в профила си възмущението си от медийния погребален кич и стотиците глупости и бисери днес в ефира.....
ОтговорИзтриванеБлагодаря! Като вече нямам телевизор, този кич ми е спестен :-).
ОтговорИзтриванеСъболезнования и от мен на всички вярващи, които са в траур по повод смъртта на патриарх Максим. С цялото ми уважение към скръбта на тези хора, абсолютно подкрепям тезата на Светла. Изобщо не е работа на светската държава да организира национален траур по повод смъртта на религиозен лидер, независимо дали християнски или друг. И независимо от това 50, 60 или 90 процента са вярващите в съответното вероизповедание. Не си спомням в светска Германия, в която 30% процента от населението са римо-католици, да е имало национален траур по повод смъртта на папа Йоан Павел II.
ОтговорИзтриванеРазбира се, има и друга страна на нещата. Ако погледнем какво се случва в други светски държави, ще видим, че секуларизацията им също не винаги е съвсем последователна. Голяма част от публичните празници в Германия са религиозни. Не говоря само за Коледа и Великден, а за дни от порядъка на Възнесение Господне, Петдесятница, Вси светии... В светска Америка от една страна колегите си пожелават „Весели празцници”, а не „Весела Коледа”, за да не наранят различната религиозност или нерелигиозността на човека срещу себе си. От друга страна, ако сте забелязали,
нямаше реч в току що приключилата предизборна кампания, която двамата кандидати да не завършваха с „God bless the United States“. Може би само във Франция,
която обаче е лаицистка, а не просто светска държава има абсолютно стриктно разделение между религиозно и светско. Дълга тема ... най-вече за това, дали и колко светска, респ. лаицистична държава искаме да е България...
po-dobre nedei da blogva6 izob6to tiya gluposti....nikoi ne te kara da skurbi6. ama osnovnata religiya v durjavata e pravoslavnoto hristiyanstvo, a procentite deto citira6 si gi sloji nyakade
ОтговорИзтриванеПише се "християни" на български.
ОтговорИзтриванеНапълно съвпада с моите мисли по повод този ден на траур. Като казаха, че може да отложат преговорите за газопровод заради деня на траур много ми стана чудно. А за патриарха кои от тези миряни дето сега се блъскат да го изпратят се сещаха докато е жив? Аз си признавам- нямам чувства към човека нито приживе, нито сега. Да си отидеш от старост пожелавам на всеки, за какво трябва да се скърби? Защото християнството е една измъчена религия, която издига смъртта в култ и превръща живота във вечно страдание. Но това е друга тема- щом някои хора имат нужда да си поплачат, нека, но това не е държавен въпрос.
ОтговорИзтриванеСветла, здравей.
ОтговорИзтриванеОт една страна съм съгласен с теб и наистина не бива светска държава да прави ден на национален траур за един религиозен водач, независимо на коя религия е той ... проблема е, че някак си не мога да се съглася напълно с теб.
Няма да се хващам за сравнението с другите държави, направено малко по-рано. Всяка държава е уникален случаи и не мисля, че е правилно да се гледа в "копанката на другия", защото всяка държава е отделно общество с отделен манталитет и отделни норми на поведение.
Както казах - лично за мен този национален траур е едновременно неправилен и правилен. Неправилен е защото е наложен от светската държава за една религиозна личност и да съгласен съм, че не трябва да се смесват светско и духовно, но от друга страна патриарха е водил тази църква през последните години, през трудности и проблеми, разцепления и скандали, намаляване на вярата като цяло (не съм религиозен и това съм го повтарял многократно).
Мисля си, че това е един от малкото моменти в които трябва да си затворим очите за това "объркване". Не твърдя, че съм прав. Не казвам и че деня на национален траур е правилен или неправилен, просто мисля, че е един от малкото случаи в които това не трябва да стои като въпрос. Нека православните християни скърбят. Другите сме малко или много незаинтересовани от това.
Поздрави,
Lucifer
Ами езика на който пишеш са го създали православни християни. Ако се опиташ да отделиш от България християнството няма да остане нищо. :-). Нека се говори, за да почнат малко атеистите да мислят.
ОтговорИзтриванеСвободен, както винаги, радвам се да се видим :-). Това за религиозните празници и аз съм си го мислила и нямам еднозначен отговор. И - все пак - в случая с тях имаме традиция, докато в този с траура за патриарха става въпрос за държавно решение, за което, строго погледнато, няма прецедент. Откакто имаме тази конституция, не е умирал патриарх на БПЦ. И затова как се реагира на този прецедент е важно с оглед на това, с какво се идентифицира държавата. А строго погледнато си напълно прав, по мое мнение.
ОтговорИзтриванеСтанислав, радвам се да те видя :-). Но не мога да се съглася с несъгласието ти - ако патриархът, въпреки противоречивите оценки за него, е водил БПЦ, аз, която не съм член на БПЦ какво общо имам с това? Какво общо имат мюсюлманите, атеистите и т.н.? В края на поста си изразявам съболезнования и те действително са искрени. Дълбоко уважавам хората, които скърбят за Максим. Не съм против скръбта, а против това държавата да обявява национален траур. Това са различни неща.
ОтговорИзтриванеМежду език и писменост има известна разлика, мисля. Апропо, християнството е религията, която прави възможни светските държави.
ОтговорИзтриванеСъгласен съм в известна степен със статията и възмутен от целия този лицемерен кич, с който ни заливат в медиите. Но по тази логика какви са ни войниците загинали в Ирак при атентат (особено на броя на жертвите на НАТО-вците там), ами войниците загинали при катастрофа край "Люлин", при положение, че на ден гинат в катастрофи толкова хора? Споменава се за папа Йоан Павел, че при смъртта му не е имало ден на национален траур, но пък при смъртта на друг поляк - изключително противоречивата личност на полския президент Лех Качински, бе обявен такъв. Тогава да очакваме ли като се спомине английската кралица или Джордж Буш, Меркел или Саркози да им построят по едно мавзолейче тук?
ОтговорИзтриванеМи да забраним Коледа и Великден тогава?!
ОтговорИзтриванеАаа, не, този филм май сме го гледали. Изобщо нямах това предвид!
ОтговорИзтриванеНито пък аз :-).
ОтговорИзтриванеДа, този прецедент е изключително важен, но най-вече с възможността от него да произтече публичен дебат за това, дали и колко религиозна
ОтговорИзтриванеили светска, респ. лаицистична държава искаме да е България. Колко място има религията в нашето общество? Къде е това място? В часовете по вероучение в училище? В армията - при освещаването на бойните знамена на Гергьовден? В хвърлянето на кръста в река или езеро на Йордановден? В «освещаването» на мутренски офиси, банки и ... коли? В това, че се кръщават - т.е. се приемат за пълноправни членове на религиозната общност - човешки същества, без някой да ги е попитал, дали изобщо искат да бъдат религиозни и коя религия искат да изповядват? И без те изобщо да имат и най-малката религиозна грамотност. Точно защото такъв дебат не се е състоял, се отварят врати за правни недоразумения от типа на чл. 13 (3) на Конституцията на РБ, от който действително юридически не следва кой знае какво.
Като споделям, че този коментар изключително ми харесва, си позволявам да уточня, че в него все пак се смесват две неща. Едното е отношенията между църква и държава, в по-широк смисъл, между църковно и светско. Като часовете по вероучение, изграждането на параклиси в дворове на държавни университети (например на Югозападен университет), освещаването на офиси, банки и коли (което не е точно държавно, но е светско) и пр. Кръщаването на бебета обаче е друго, то е въпрос на религиозен канон. Православната, католическата и някои протестантски църкви го допускат. Лично на мен не ми харесва и това е, което в най-голяма степен одобрявам в баптизма (кръстена баптистка съм, макар и да не съм практикуваща от доста години насам) - добре е човек сам да реши дали и към каква религия да принадлежи. Обаче този въпрос нямам връзка с това, "дали и колко религиозна или светска, респ. лаицистична държава искаме да е България".
ОтговорИзтриванеСъжалявам, в коментара смесих «публично» с «държавно», което действително е некоректно и объркващо. Присъствието на църквата в държавата – в държавната образователна система (чрез вероучение), в държавната армия (чрез освещаване на знамена) е принципно различно от освещаването на офиси. Освещаването на офиси е публично (доколкото една фирма е публичен актьор, а и доколкото
ОтговорИзтриванестава дума за PR), но не държавно (освен ако фирмата не е държавна).
Кръщаването не е нито публично, нито държавно. То е нещо лично, то е част от част от частното пространство на индивида. Което не означава, че и относно това не би трябвало да се води дебат. Но може би религиозен дебат – сред вярващите християни в църквата. Личното ми мнение е, че е добре човек на зряла възраст да избере дали да стане пълноправен член на една религиозна общност. За разлика от православния канон, който предвижда кръщаването на бебета, протестантският и католическият канони поставят изискването за «потвърждаване» във вярата на вече съзрялия индивид. Да, и в католическата, и в протестантската църква се кръщават бебета, но същинското приемане в общността на вярващите се случва на зряла възраст. В католическото християнство това се нарича «communion”, а в протестантското „confirmation”.
В заключение - продължавам да поддържам тезата, че е необходим публичен дебат. Добре, нека той да бъде не само за това "дали и колко религиозна или светска, респ. лаицистична държава искаме да е България", а и за това, колко религиозно да е българското публично пространство.
Здравейте,
ОтговорИзтриванеСтана ми интересна темата, тъй като винаги съм се определяла като вярващ човек и то такъв, който знае с колко пръста и в коя посока да се кръсти, но.... аз не съм обявила траур за този ден, не скърбя и няма да отменя светските си планове за днес, тъй като църквата, нейната йерархия и каноните и нямат нищо общо с вярата. И все пак.. не мисля, че този акт на държавата по някакъв начин може да оскърби атеистите или изповядващите друга религия, тъй като според мен, е по-скоро жест, който да насочи вниманието на хората в една малко по-различна посока - тази на милосърдието и състраданието. Както се случва и в тази дискусия, независимо от мнението си, всеки в края на поста изказва своите съболезнования към тези, които скърбят в този ден. Може би обявяването на траур е малко пресилено, но в крайна сметка винаги съм мислила, че държавата е толерантна / не казвам гражданите и, а държавата/ към всички религии, именно затова в голям брой български училища, децата, изповядващи исляма са освободени от часовете по време на Байряма или друг празник.
Затова - не подкрепям това решение, не се съобразявам с него, но и не осъждам държавата за действията и.
Съболезнования за всички, които скърбят на този ден!
С този коментар вече не мога да не се съглася напълно.
ОтговорИзтриванеИ аз в края на поста си, както виждате, изразявам съболезнования. Едното няма нищо общо с другото. Но не съм съвсем съгласна, че държавата е толерантна към всички религии. Това обаче е друга тема. Но съм готова да се обзаложа, че ако почине главният мюфтия, национален траур няма да има.
ОтговорИзтриванеБраво. Подкрепям мнението ти.
ОтговорИзтриванеЧл. 13.
ОтговорИзтриване(3) Традиционна религия в Република България е източноправославното вероизповедание.
Затова глупости не ми се четат!
Какво тогава? Празниците
ОтговорИзтриванеса традиция, ама на религиозна основа - празнуваме рождението,
възкръсването на Христос, все пак. По логиката на статията, в случай, че
смъртта на религиозния предводител на българската църква бива натрапено
на невярващи и друговерни под формата на ден на национален траур, то би
трябвало рождението на ... да го наречем "патрона" на тази църква, под
формата на национален празник, да се натрапва по същия начин.
Няма да има - официялната релгия в България е една, и то не мюсюлманската. Никъде по света не почитат духовните лидери на всички малсинства.
ОтговорИзтриванеПише се "официална". А в България няма призната официална религия.
ОтговорИзтриванеПри условие че дори главния мюфтия беше там, не знам защо замесвате и другите религии. Въпроса е не да скърбите, а да отдадете почит към един заслужил човек, няма нищо общо с религията. По твоята логика когато загинаха децата в Индиго (това е един от многото случаи) дай да няма ден на национален траур понеже ние тея хора не ги познаваме.
ОтговорИзтриванеТраурът е за Максим не в качеството му на "заслужил човек", а на религиозен лидер. Що се отнася до "Индиго" - там беше масова трагедия, и то с деца, а Максим е един и умря от старост.
ОтговорИзтриванеНЕ МОЖЕ ВИЕ НЕУКИ ЗА РЕЛИГИЯТА АТЕИСТИ ДА ДАВАТЕ МНЕНИЕ ЗА ЦЪРКОВНИТЕ ДЕЛА. У НАС ИМА МюСюЛМАНИ , ЗАТОВА 40 5 НЕ СА САМО ТЪПИ АТРЕИСТИ, БЕЗБОЖНИЦИ НЕОСЪЗНАТИ.
ОтговорИзтриванеДа, но 60 % ПРИ ПРЕБРОЯВАНЕТО СЕ ОПРЕДЕЛИХА, КАТО ХРИСТИЯНИ. И 10 % да са... ще има траур... нА вАС ТОЙ НИЩО НЕ ВИ ПРЕЧИ.
По Конституция сме Православна християнска държава.
В този случай мълчанието е злато... ВСИЧКИТЕ КОМЕНТАТОРИ РИ И ТОЗИ АВТОР ЗА ПОРТЕДЕН ПЪТ НИ НАРЕЖДАТ В СПИСЪКА НА НАЙ ИЗОСТАНАЛИТЕ СТРАНИ НА ЧОВЕЧЕСТВОТО, КОИТО НЕ ЗНАЯТ КАК ДА ПАЗЯТ ТРАДИЦИИТЕ НА БЪЛГАРСКОТО СЕМЕЙСТВО, НА БЪЛГАРСКИЯ ДУХ. нЯМА ГИ БЪЛГАРСКИТЕ ИМЕНА, ЧУЖДОПОКЛОННИЧЕСТВОТО ДА СИ ПРАЗНУВАТЕ ЧУЖДИ СВЕТИ ВАЛЕНТИНОВЦИ, ДНИ НА БАМПИРИТЕ И КАКВИ ЛИ НЕ- ВИ ПРАВИ БНЕЗРОДНИЦИ...ПРОДЪЛЖАВАЙТЕ ДА СТЕ НАЙ АКТИВНИТЕ УЧАСТНИЦИ В СЕКСУАЛНАТА РЕВОЛюЦИЯ- НАЛИ И В МОМЕНТА НАД 10 000 ПРОСТИТУТКИ НА зААААПАДА СА БЪЛГАРСКИ МОМИЧЕТА- ТОВА СТАВА ОТ ХОРА БЕЗ ВЯРА, БЕЗ ВЪЗПИТАНИЕ...
ПРЕД НЕАДЕКВАТНОТО ПЛЕЩЕНЕ ОКЛО ЕДИН КОВЧЕГ. ЖАЛКО ЗА ВАС- ВИНОВНО Е ВРЕМЕТО, НО ИМАШЕ ДОСТАТЪЧНО ВРЕМЕ ДА СЕ НАУЧИТЕ ЦЕННОСТИТЕ НА ДЪРЖАВАТА.
Вашето мнение граничи с кощунство.., даже простотия....толерантността и уважението са задължителни при всякакви случаи. Никой не ви пречи, да не сте в траур, да не се интересувате от църковните дела. Така пропускате да научите за Максим, който е служил 86 години на църквата, без заплата, без да има друг дом и семейство...Жалко, че не можете да оцените, какво съкровище за патриарх имахме... Сигурно не знаете, че има Бог, но ще научите, когато му дойде времето. ВАШЕТО МИСЛЕНЕ Е НЕАДЕКВАТНО, ТЪПО , ЗАЩОТО ДА НЕ ВИ СТАНЕ МАЛКО ТЪЖНО ЗА ЕДИН ЧОВЕК - ПОКАЗВА , ЧЕ ВИ ЛИПСВА ВСЯКАКВА ЧОВЕЩИНА, РЕЗУЛТАТ ОТ ЛИПСАТА НА ВЯРА И ЗАТОВА ВИЕ ЩЕ ДОКАРАТЕ УНИЩОЖАВАНЕТО НА БЪЛГАРИЯ...
Най непоправимото ни наследство от комунизма е атеизма... в него няма морал....
Светла Енчева, доста си ограничена с липса на възпитание, човещина. Виновни са родителите и възпитателите затова, че не знаеш основни правила, а се опитваш да даваш тон за живота на хората. Религията е на семейството- то възпитава децата си, то ги кръщава, за да следват традициите си
ОтговорИзтриванеИзраждането, неуважението на мъжа от жената до степен, че да не иска да се свърже в брак е все в резултат от това наложено незнание, нежелание да се обича, да си добър, отзивчив към другите. Минаха 23 години , имаше достаъчно време, за да се преодолее незнанието, безбожието.
Само за информация - омъжена съм от 16 години. Откъде пък намесихте и брака :-)...
ОтговорИзтриванеOт студент във ФЖМК: неграмотно, нетолератно писмо. Срам, тъга усещам, когато чета тези редове. Никакъв стил. Откъсите от Конституцията нямат общо с траура по никакъв начин. Пропускат се изключително важни моменти от законите, които обособяват християнството, като водеща религия в Б-я. Отвратително!
ОтговорИзтриванеИмате право да се възмущавате, не Ви преча.
ОтговорИзтриванеСветла, би ли уточнила какво имаш предвид под „християнството е религията, която прави възможни светските държави“? От написаното остава такова впечатление, че светски държави не са възможни без християнство.
ОтговорИзтриванеИмах предвид нещо подобно на тезата на Макс Вебер, че християнството, по-специално в протестантския му вариант, съдържа в себе си "подводни камъни", които при определени стечения на обстоятелствата се явяват "катализатор" (което не е коректно да се каже по Вебер, но да не влизам в дълги методологически обяснения) за секуларизация, тоест за преход към светска държава. В общи линии, секуларизацията се случва или в християнски държави (особено протестантските, съпротивата срещу нея в някои католически и православни е по-голяма), или в други страни под тяхно влияние. Не че няма и процеси на десекуларизация, но това е друга тема.
ОтговорИзтриванеСветле, блогът ти е едно от малкото места, където попадам на смислен дебат (с неизбежните изключения). Поздравления.
ОтговорИзтриванеБлагодаря ти, Бени. А изключенията е трудно да се избегнат...
ОтговорИзтриване