Един спам броди из пощи и социални мрежи напоследък. Става въпрос за призив да се вкючим в ей тази петиция за запазването на държавните образователни изисквания относно българския книжовен език. Авторите, сред които, за мое най-голямо съжаление, и BG-Mamma, доста инициативи на които уважавам, неясно защо си мислят, че отпадането на държавните образователни изисквания води дотам, че изучаването на български език в училище става незадължително. Притеснителното е, че получавам призиви и от приятели, колеги, студенти, доста от тях смислени хора, които обаче очевидно изобщо не се замислят, преди да тръгнат да спамят с подобни наивно националистични дивотии.
По тази тема писа Павел Николов, а снощи получих и писмо от Димка Гочева и й благодаря, че откликна на молбата ми да го публикува в своя блог.
Хайде сега да помислим кротичко. Знаете ли какво точно означава "държавни образователни изисквания"? Знаете ли в какво конкретно се състоят те? Ако не, вижте ги (не знам дали са всичките или част от тях, на това попаднах). Да го кажем с думи прости - "държавни образователни изисквания" не означава дали да се учи нещо, или не, а държавата да регулира как точно да се учи то.
Мога дълго да говоря какво мисля за държавните образователни изисквания за български език и литература, но това в случая е без значение. По-важното за мен е, че не работят. В университетите масово влизат напълно неграмотни студенти. Изводът за мен е, че колкото и да разчитаме на държавата да се грижи за това как младежта усвоява книжовния ни език, държавата просто го прави зле. Нещо не е наред, и то нещо на базисно равнище не е наред. По-сериозният проблем не е дали се отменят някакви измислени "държавни образователвни изисквания", или не, а че продължава да има твърде много държавна регулация по отношение на учебното съдържание в училищата (а няма регулация там, където трябва да я има, което пък води до случаи на тотален произвол и дерибейство в образователната сфера). Тази държавна регулация, която се извършва по бюрократична инерция, без опит дори да се вникне в света на съвременните деца, е сред основните причини за ширещата се неграмотност.
При наличие на няколко матури по български език е очевидно, че държавата има изисквания какво трява учениците да знаят във всеки отделен етап на образованието си. Защо е нужно да се молим на държавата да ни контролира във всяка крачка? Американското училищно образование например е построено по много различен начин. Там в голяма степен училищните настоятелства определят какво да се учи в училище, а какви са училищните настоятелства, зависи от конкретната общност. Примерно, в средните щати може повече училищни настоятелства да желаят децата да изучават религия, в източните щати може да се наблага на часове по сексуално образование. И така натакък. Но когато дойде време да кандидатстват в колеж или университет, младежите трябва да се справят със стандартизирани тестове, значи, предполага се, че училището, каквато и местна специфика да има, би следвало да е научило учениците на базисни неща.
Признавам си, че американската система ми харесва повече, но тя е свързана и със спецификата на американското общество, нашето не е такова. И все пак, дълбокото ми убеждение е, че работеща система за външно оценяване ще свърши много по-добра работа от всички държавни образователни изисквания на света.
По тази тема писа Павел Николов, а снощи получих и писмо от Димка Гочева и й благодаря, че откликна на молбата ми да го публикува в своя блог.
Хайде сега да помислим кротичко. Знаете ли какво точно означава "държавни образователни изисквания"? Знаете ли в какво конкретно се състоят те? Ако не, вижте ги (не знам дали са всичките или част от тях, на това попаднах). Да го кажем с думи прости - "държавни образователни изисквания" не означава дали да се учи нещо, или не, а държавата да регулира как точно да се учи то.
Мога дълго да говоря какво мисля за държавните образователни изисквания за български език и литература, но това в случая е без значение. По-важното за мен е, че не работят. В университетите масово влизат напълно неграмотни студенти. Изводът за мен е, че колкото и да разчитаме на държавата да се грижи за това как младежта усвоява книжовния ни език, държавата просто го прави зле. Нещо не е наред, и то нещо на базисно равнище не е наред. По-сериозният проблем не е дали се отменят някакви измислени "държавни образователвни изисквания", или не, а че продължава да има твърде много държавна регулация по отношение на учебното съдържание в училищата (а няма регулация там, където трябва да я има, което пък води до случаи на тотален произвол и дерибейство в образователната сфера). Тази държавна регулация, която се извършва по бюрократична инерция, без опит дори да се вникне в света на съвременните деца, е сред основните причини за ширещата се неграмотност.
При наличие на няколко матури по български език е очевидно, че държавата има изисквания какво трява учениците да знаят във всеки отделен етап на образованието си. Защо е нужно да се молим на държавата да ни контролира във всяка крачка? Американското училищно образование например е построено по много различен начин. Там в голяма степен училищните настоятелства определят какво да се учи в училище, а какви са училищните настоятелства, зависи от конкретната общност. Примерно, в средните щати може повече училищни настоятелства да желаят децата да изучават религия, в източните щати може да се наблага на часове по сексуално образование. И така натакък. Но когато дойде време да кандидатстват в колеж или университет, младежите трябва да се справят със стандартизирани тестове, значи, предполага се, че училището, каквато и местна специфика да има, би следвало да е научило учениците на базисни неща.
Признавам си, че американската система ми харесва повече, но тя е свързана и със спецификата на американското общество, нашето не е такова. И все пак, дълбокото ми убеждение е, че работеща система за външно оценяване ще свърши много по-добра работа от всички държавни образователни изисквания на света.
Така така... Няколко много важни точки. Първо: защо държавата знае какво трябва да учат моите (хипотетични) деца. Второ: никой не може да оцелее в България ако не знае български- не е необходимо езикът да е закон. Трето: дайте да прочетем два тийнейджърски форума и да видим дали при сегашното положение младежта знае как да пише, как да се изразява и дали изобщо нещо знае.
ОтговорИзтриванеБългарският език не е застрашен от закона, застрашен е от невероятната и повсеместна липса на образование.
Тъй, де.
ОтговорИзтриваненалага се да ти кажа, че пресдставата ти за образованието в САЩ не е съвсем точнна.
ОтговорИзтриванеучилищните настоятелства имат влияние върху учебния процес, но никое от тях няма право да въвежда часове по религия и по сексуално образование в държавно училище.
преподаването на религия в държавни училища е забранено от конституцията, а сексуалното образование в тях се "спуска отгоре" поради което по времето на Буш то се свеждаше до т.н. "abstinence programs" т.е. не учят децата кое как става, кое е опасно и как да се предпазим, а цялото нещо се свежда до призива "не правете секс".
Лонги, забележката ти щеше да е основателна, ако бях казала, че имам предвид държавните училища в САЩ. Аз обаче не съм го казала. Иначе по принцип е напълно възможно една държава да въведе регулация и за частното образование, в България например се въвежда реформа в образованието в началото на ХХ век, която засяга най-вече престижните частни училища по онова време.
ОтговорИзтриванеДадох религията и секса като крайни примери. Но иначе и в държавните училища има доста голяма автономия относно това какво и как да се преподава, учениците също са в немалка степен автономни на кои дисциплини да наблегнат повече и на кои - по малко (навремето много завиждах на бившия съпруг на сестра ми, американец, който каза, че през живота си не е учил и един час химия... но не знам в държавно училище ли е учил, или в частно). Освен това, "спуснато отгоре" в Щатите изглежда доста по-различно от "спуснато отгоре" тук, съгласи се.
В коментарите е казано - липсва някаква важна мисъл за образованието и то става без смисъл. Само какво пречат държавните изисквания и то за книжовния ни език? Я по-добре да станат актуални и работещи, вместо да отпаднат. Че ако всеки може да решава сам какво да знаят наследниците му, сташно ще стане :)
ОтговорИзтриванеНай-забавното е, че тая подписка е от миналата година. Друг май не помни, че миналата година по същото време се вдигаше шум по въпроса, и явно сега някой прави опити елементарно да манипулира хората, как едва ли не, никакви медии не отразявали събитията, политиците искали това да остане скрито от хората и т.н. И хората се вързват (нищо, че то и в самата петиция си го пише, че е от миналата година).
ОтговорИзтриванеНищо не е прието разбира се в крайна сметка. А дори да беше прието, от същия този закон в чл. 8 задължението за изучаване на български език никой не е искал да го отменя, и патетичния тон на тая петиция, как едва ли не, ако влязат промените българския, няма да го има в никакъв закон като задължителен звучи като реч на Волен Сидеров - а всъщност освен в тоя чл.8 дето го споменах, го има и 2 пъти в конституцията и още 3 пъти в проекта на закона за образованието, това изискване. А някой ако отдели 2 секунди да помисли, ще се усети, че всъщност и в никакъв закон да го няма, това няма да накара езика да изчезне. Друго си е да се "подпишеш" под нещо от типа на "Защитавайки родния си език, ние защитаваме своята история, култура и национална идентичност.
"и да си горд, как си защитил родината и тем подобни простотии, вместо наистина да се замислиш от къде идва проблема и защо образованието в тази си форма не върши работа - заради занижение контрол ли, заради старите закони, заради нещо друго ли ?
Хубаво кой и какво тогава ще определя на какво ниво трябва да е езиковата ти култура ? Матурите ли ? Ама и за тях има изисквания. Тези изисквания от где падат ? (това последното е реална питанка)
ОтговорИзтриванеКато казваш, че образователните изисквания на държавата не струват, това изобщо не означава, че без тях ( и най-вече без тяхна алтернатива) положението Като Цяло ще се подобри.
А и аз изобщо не виждам какво има да му се уточнява на това "КАК ще се учи БЪЛГАСРКИЯТ език"! И какво общо има "огормната" държавна намеса в учебното съдържание точно с Българския език ?! Смесваш темите.
Още повече, както Лонгчо се изказа, макар и ти да не визираше държавните училища в Америка, за което май "доброжелатеството" ти не се отнася, как изобщо можеш да направиш паралела, след като в България частните училища нито са толкова много, нито са общодостъпни ?! (не че там са, ама това още повече ограничава силата на думите ти) И нима искаш и ти да подхванеш темата, че видиш ли изучаването на всичките За Теб неудобни предмети в училище е ненужно ?!
Радвам се, че и ти се присъедини. Не съм изненадан, че го правиш, но пак ми е кеф. Поздравления и всичко хубаво :)
ОтговорИзтриванеАнонимен, а защо пък точно държавата да решава? Доста от нещата, които държавата решава, не са ли и те страшни?
ОтговорИзтриванеdagoburd, да, точно в стил "Атака" е цялата дандания. Ау, ама той Лютви Местан го предложил, ау, ама той е турчин, ау, искат да ни потурчат.
Baluan, доста теми накуп. Почвам малко отзад напред. Вярно, че в училище бях пълен профан по химия и заради това завиждах на мъжа на сестра ми, но това не означава, че искам да отпаднат предметите, които не ми харесват. Възможността обаче учениците да могат да се концентрират в по-голяма степен върху предметите, по които ги бива, мотивира повече тях самите, отколкото ако всички учат едно и също в еднакъв обем.
Ако ти не виждаш "какво има да му се уточнява на това "КАК ще се учи БЪЛГАСРКИЯТ език"", за мен проблем има. Българският език трябва да се учи по такъв начин, че да е научим, а сега това не е така.
Да, и матурите са държавни, не отричам това, следователно и изискванията към тях също са "държавни" в този смисъл, което води до въпроса - а нужни ли са изобщо отделни държавни образователни изисквания", или е за предпочитане да се даде поле за разгръщане на по-широки стратегии за това, как да се изпълнят изискванията за матурите.
Отделен въпрос е вече каква образователна философия заляга в матурите за отделните предмети. Писала съм за философията, Eли е писала за българския език.
П.п. Балтазаре, удоволствието е изцяло мое :-)!
ОтговорИзтриванеСпоко, в новия законопроект изобщо няма понятие "държавни образователни изисквания"! Второ, ако грамотността се дължеше на нормативни актове, всички щяха да бъдат грамотни. Ама не е така.
ОтговорИзтриване" ...държавата го прави зле..." - една много важна добавка: ... държавата В МОМЕНТА го прави зле...
ОтговорИзтриванеБез държава има само територия и сбирщина от хора. Вместо да се отива към поправяне на държавата в момента тя направо се отрича - не мисля, че е правилно.