11.03.2009 г.

Що така, съседи?


Живея в ж.к. "Западен парк" и съм ядосана на съседите ми от "Гевгелийски", яд ме е и че много хора безкритично ги подкрепят.

Тази снимка е правена близо до Западен парк. Не точно в парка, защото не бих посмяла да вляза там с единствения ми фотоапарат. Откакто там ограбиха и биха сестрата на Крис и един семеен приятел, изобщо пък не искам да влизам в него. Въпреки че старата част на парка е много приятна - дива гора със стари високи дървета, пътеки и полянки. Но си е опасно. Виждала съм конна полиция там, но минава от дъжд на вятър. Ако имах деца, не бих си и помислила да ги пращам да играят там, освен ако не са в компания на достатъчно много на брой и достатъчно яки възрастни.

През този опасен и красив парк минава влакът от Перник. Както стана широко известно, има проект да се направи спирка на влака, за да могат част от перничани, които работят в София, да ползват метрото от станция "Вардар". И ето, хората от "Гевгелийски" станаха изключително граждански ангажирани и се вдигнаха на протест - къде ще играят децата ни, защо ще отсечете хубавите дървета, как тъй пред блока ми ще спира влак.

Общественото мнение много лесно може да бъде манипулирано, когато се играе на струни като "екология" и "пространство за игра на децата". Но нека се опитаме да видим ситуацията в цялост.

1. През парка вече така и така минава влак. Въпросът е просто да се изгради спирка - не цяла гара, а спирка. За тази цел едва ли ще бъдат отсечени много дървета и храсти.

2. Ако близо до блока ви минава влак, има ли чак такова значение дали спира, или не?

3. Ако близо до блока ви спира трамвай, каква е същностната разлика със спирката на влак?

4. Ако толкова държите децата ви да играят в този парк, преценихте ли съотношението на пространството, което ще се заеме от една влакова спирка и пространството, което остава свободно за игра?

5. Циркулацията на повече хора в парка ще го направи по-сигурно място - поне в тези му части, в които има непрекъснато движение на хора.

Нека се опитаме да погледнем ситуацията в по-широка перспектива. Какви са алтернативите на перничани?

Основната им алтернатива се нарича бул. "Цар Борис Трети". Какво е състоянието на този булевард и какви са екологичните щети от всички отровни газове, които отделят безкрайните колони от коли с пернишка регистрация? В колко отсечени дървета може да се измериКакъв е рискът за живота на едно дете (или пенсионер, или който и да е) от кв. Княжево, което се опитва да пресече булеварда?

Разбира се, има и гара "Захарна фабрика", но от нея няма бърз и удобен транспорт за центъра. Ако пътуват до "Централна гара", отново се натъкват на неприятен трафик и задръствания.

Алтернатива, макар и в бъдеще време, е магистрала "Люлин". Ама против нея, доколкото си спомням, също имаше екологични протести. Със сигурност заради построяването й ще се отсекат повече дървета, отколкото за една спирка в Западен парк.

Освен това, и влаковете, и метрото, са екологичен транспорт. Неслучайно в много европейски страни основната форма на транспорт е релсовият. В Дания например (извинявам се, че пак пиша за Дания, но обещавам, че няма да е за последно) не че няма автобуси, но влакчетата са основна форма на вътрешноградски и междуградски транспорт. Понеже огромна част от Дания се състои от гористи местности, много гарички са - естествено - в гората. Затова пък там въздухът е невероятно чист и може да се диша!

Да, екологията е важно нещо, но нека не маскираме егоизма си като екология. Може на хората от "Гевгелийски" да не им е приятно "някакви си перничани" да им швъкат из квартала и да им се возят в метрото. Но спирка на влака в близост до метростанция "Вардар" е добро решение и за перничани, и, в не по-малка степен, за софиянци.

Ето такива неща си мислех вчера, докато в продължение на около час и пет минути служебният автобус на ЮЗУ стоеше блокиран на бул. "Цар Борис Трети" - заради непочистения път и заради километричните колони с коли, идващи от Перник. Не смея да си помисля хората в тези коли в колко часа са успели да се доберат до работните си места. Но моите колеги, които имат часове от 9,30 сутринта, закъсняха с 15-20 минути, което в някои случаи означава - избягали студенти, прекъснат учебен процес.





12 коментара:

  1. Въобще не си права. От дете играя в Западния парк, в момента живея от другата му страна и лятос ходя в него да карам колело, да се разхождам, да играя с племенницата -- мястото не е по-опасно от Борисовата например. A спирка не трябва да се прави в парк, защото тя сама по себе си е малка, но паркингът към нея, магазинчетата и човекопотокът генерират огромно количество боклук. Който както всички знаем -- никой не чисти. Благодаря, обаче на 500 метра има изградена гара, не виждам никаква причина да не бъде използвана под предназначение.

    И да отговоря на въпросите ти:

    1. Не става дума само за изсичането, а и за боклукът, който ще се генерира.

    2. Да, има значение. Живяла съм в апартамент, пред който спира автобус -- шумът от преминаващите превозни средства е несравнимо по-недразнещ от джабалата, която генерира изсипваща се тълпа народ, честна дума.

    3. Огромна. Сравни количеството народ, което се качва и слиза от трамвая с това, което ще пристига с влака.

    4. Пак да повторя -- не става дума само за пространство, а за мръсотия, шум, наплив от хора. И за разрушаване на нещо, което вече съществува. Което е най-най-омразната ми практика на света.

    5. Не, няма да го направи по-сигурно място и знам, че и ти го знаеш. За сметка на това ще е наистина мръсно.

    И така. Не съм от Гевгелийски и не съм ходила да протестирам с хората по редица (даже уважителни) причини. Но твърдо заставам зад тях. Да се реши един проблем като се създаде друг -- това е проява на висша мениджърска импотентност. Която няма място в управата на един квартал, град, държава...

    ОтговорИзтриване
  2. Антония, ако се разхождаш с детето си в дивата част на парка, много се радвам, че нищо не ви се е случило, пожелавам ви никога да не се случи, но мои близки си изпатиха, така че там не смея да ходя, освен в достатъчно голяма компания. Гарата, която имаш предвид, доколкото знам, е на 800, а не на 500 метра. Не всеки с готовност минава всяка сутрин 800 метра, особено по неособено приятен път.

    Сега, по отговорите ти.

    1. Ако ще се генерира боклук, то не е поради самата спирка, а поради лошата политика по отношение на боклука и липсата на контрол. Самият факт, че толкова лесно идентифицираме "спирка" с "боклук", е притеснителен. Не бива да е така. (Споменах Дания - и там има гари в гората, но не и боклук на гарите).

    2. Аз пък живея на трамвайна спирка. Когато спират трамваите, които отдавна е трябвало да бъдат пенсионирани, издават доста дразнещ шум. Но много хора живеят до спирки. Което не е основание да ги няма. Това исках да кажа.

    3. Да де, ама влакът минава по-рядко от трамвая ;-).

    4. За мръсотията и шума казах (на бул. "Цар Борис III" те със сигурност са повече). Но не мисля, че една спирка означава разрушаване на цял парк.

    5. Все пак смятам, че поне в района, в който ще има повече хора, ще бъде по-безопасно.

    И когато се прави нещо, според мен трябва да се съотнесат плюсовете и минусите, както и резервните варианти. Трафикът между Перник и София е проблемен, меко казано, а също и вреден за околната среда и здравето на хората. Много години пътувам до работа и обратно по "Цар Борис Трети" - това просто не може да е нормална инфраструктура.

    ОтговорИзтриване
  3. Здравей, ето малко мнение по темата:

    1.Глупаво е да се строи малка "спирчица", при положение че си има гара - Захарна фабрика. Много по-удачен вариант е свързването на съществуващата гара с големия паркинг пред нея с друг транспорт:
    -сгъстяване на графика на автобус 77 до метрото
    -повече автобуси/тролеи по Сливница да компенсират потока
    -нова линия от гарата към накъдето отиват повечето хора
    2.Повече хора не е равно на повече безопасност. Повече джебчии, повече отпадъци, повече шум - да, но не и спокойствие и безопасност

    ОтговорИзтриване
  4. Анонимен - да, оптимизиране на транспорта около Захарна фабрика също е вариант. Предимствата на прекачването от влак директно на метро е, че е по-екологично и че разтоварва трафика. А всички предлагани от теб варианти са свързани не на последно място и с допълнително натоварване на софийския трафик.

    ОтговорИзтриване
  5. Според мен наистина са поне 800 m. Навярно спирката е планирана някъде западно от улица Сехово - ето линкче http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=42.7115,23.286252&spn=0.006488,0.013883&t=h&z=17

    В интерес на истината мога да я направят спирката и в самия парк, над тунела за Люлин. Тогава на перничани ще им е по-близо да отидат до следващата спирка (Западен Парк). Не знам дали ще е по-добре.

    При всички случаи проблемът на тези хора трябва да се реши, едва ли с огромно удоволствие пътуват до София, хората търсят препитание.

    ОтговорИзтриване
  6. И аз не знам как би било по-добре, но съм съгласна с теб, че "тези хора" имат "проблем".

    ОтговорИзтриване
  7. Проникнат съм от съмнение, че дълбинната причина за въпросните протести не беше някакво безпокойство "за екологията" (каквото и да означава това), а съвършено необяснимата за мен неприязън към "селяндурите, дето напълниха София".
    Магистрала "Люлин" е чудовищно престърление спрямо планината "Люлин" - много подробно беше обсъждано преди време, откъде би трябвало да минава тя, за да облекчи трафика в посока "север-юг" - каквото е нейното предназначение - тя няма да облекчи сериозно трафика Перник-София, по простата причина, че целта за много малка част от пътуващите ежедневно до София и обратно перничани, се намира в районите Люлин, Връбница, Обеля е Надежда.
    Предимствата на градския релсов транспорт са безспорни, но, както и с всичко останало, ако работата се върши урбулешката, те автоматично се губят; справка - "гърневките" в Пловдив (за тези, които за пръв път чуват този термин - така наричахме електричките от т.нар. градска железница в Пловдив - едно безумно глупаво творение на тогавашния кмет Спас Гърневски - а в Пловдив действително би могло да има една ефективна градска железница - ама не и ако е рожба на безмозъчни партийни кадри).
    Иначе Западен парк е страхотно богатство на София; е, не визирам онези горички, дето дърветата са отсечени не до земята, а на около метър и половина височина - защото "секачите" даже ги е мързцяло да се попрегънат малко в кръста...

    ОтговорИзтриване
  8. Ами, Светла, факт е, че повечето хора се водят по емоциите си, а не по логиката си. (Погледни в блога ми история с "казус"-а.)
    Атония също е права за генерирането на боклук, трафик и шум, наистина.
    Но съм съгласна и с теб, че спирката е добра идея или поне отпимизирането по някакъв начин на придвижването за хората.

    След като толкова много хора имат мнение и не желаят там да има спирка, да впрегнат малко мозък и да измислят някакъв друг вариант, компромис или решение.
    Да де, ясно ми е, че не всеки може да го направи, но пък ако не друго, ще се генерират идеи, първата стъпка към решаване на проблема.

    ОтговорИзтриване
  9. Андрей, и аз като теб имам неприятното чувство, че в протеста прозира неприрязъм към "простите" перничани, които само ще вдигат шум и ще замърсяват околната среда. Намирам това за обидно. За магистрала "Люлин" - и аз не знам. Този ужасен бул. "Цар Борис Трети" просто не може да е изходът на София към Перник и международния път Е79. Може магистралата наистина да не е удачна идея. Обаче в България инфраструктурата е сериозен проблем. От лошата инфраструктура следват по-малко чуждестранни инвестиции, по-малко туризъм, повече време за отиване на работа, замърсяване на околната среда, пътни инциденти и т.н. и т.н. За да се подобри инфраструктурата обаче, няма как някъде да не се секат дървета.

    Енея, боклукът не е природна даденост. Боклукът се прави от хора, поради, от една страна, цялостна лоша хигиена на дадено населено място, от друга страна - липса на контрол. Че от една спирка следва непременно боклук си е нашенска, българска, очевидност. Дори не можем да си представим, че нещата биха могли да бъдат и други. Тук се сетих обаче нещо във връзка с казаното от Антония - ако ще има магазинчета около спирката, аз съм твърдо против, но не съм и чула за проекти за такива. Най-многото, което може да има на такава спирка, според мен, е будка за билети. Съгласна съм с теб, че който протестира, трябва да има акъл да предложи резервен вариант.

    ОтговорИзтриване
  10. Отнасям се с искрено съчувствие към всички софианци. Това тяхното наистина не е живот. Разбира се изборът е въпрос на смисъл, нерядко и на отсъстващ стил.

    Пренаселеността на София донякъде обяснява защо трънското Знеполе е по-рядко населено Лапландия. Кварталите в района на въпросната гара са създадени от бежанци и това дава представа за мотивацията на жителите им. Опитът да се направи конфликт между едни бежанци и други, които прескачат от един скотски живот в друг, сам по себе си е похвален и задава сюжет за живеене.

    Иначе от Перник до София се пътува колкото от Париж до Лондон. Но това разстояние е нищо в сравнине с разстоянието между всеки един от нас. Ние просто не искаме да живеем заедно. А защо, нека всеки за себе си да каже.

    ОтговорИзтриване
  11. Да си призная, очаквах коментар от Петър Иванчев. И - да си призная - надявах се коментарът да е именно в този смисъл :-). Коментарът се оказа още по-хубав, отколкото очаквах!

    ОтговорИзтриване
  12. Аз живея от няколко години в Гевгелийски и мам едно писание по въпроса за протеста стещу протеста - http://raylight.blog.bg/viewpost.php?id=295635 и група -

    http://www.facebook.com/group.php?gid=64619424413

    ОтговорИзтриване