27.10.2013 г.

Университетът и смисъла



Начетох се на обвинения как студентите, които са окупирали Ректората на СУ, всъщност не искали да учат и не давали на колегите си да учат.

Много е лесно да се обвиняват студентите. Те са най-ниско в йерархията на университета. Не чух обаче да се обвиняват преподавателите, които масово подкрепиха окупацията на университета, че не им се преподава.

Студентите не искат да учат, а техни преподаватели (и то не единици, а много) ги подкрепят. Самият ректор, макар да не одобрява идеята за окупация, споделя исканията, в името на които тя се прави. А тези, които протестират "в подкрепа на студентите, които искат да учат", са... мутри и неонацисти.

Брей, защо се получава така? Скинарите ли са най-жадни за наука и знания в тази държава? Надали.

Тук противниците на протеста против настоящите правителство и парламент вкарват в обращение друга конспиративна теория - че студентите всъщност са манипулирани от преподавателите си, които политизират протеста и, съответно, окупацията. Да, ама не - има някои подкрепящите студентите преподаватели, които са с изразени (десни) политически позиции, но те съвсем не са всички. Някои от тези преподаватели дори са с леви убеждения.

Тогава? Ако студентите "не искат да учат", защо толкова преподаватели ги подкрепят?

Университетът не е просто бюрократична институция за даване на знания и дипломи. Университетът не е университет без дух. А за да има дух, са от значение базисни неща като свобода и справедливост. Ако преподавател, който публично погази конституцията, наричайки черното бяло, преподава не какво да е, а конституционно право, университетският дух отива по дяволите.

Обнадеждаващо е, че има студенти, които осъзнават това. Но подмяната, която от много дълго време се извършва на комай всички равнища на институционалния живот в България (подмяна на политиката, образованието, здравеопазването и т.н. с техни зомби-имитации) се усеща от преподавателите в много по-силна степен. Поне от тези от тях, които са запазили някакви човешки сетива и не участват доброволно в тази подмяна, а по-скоро насила. Защото няма как да си в системата и да не възпроизвеждаш тази подмяна повече или по-малко.

А от това образованието страда. Страда качеството на знанията, изпаряват се очакванията за справедлива оценка, университетът престава да е пространство на свобода, а става част от общата заблатена вада, която се носи по течението.

Затова всъщност са протестите. Не за дясното или лявото, а за връщането към смисъла. Към смисъла на политиката. Смисъла на институциите. Смисъла на университета, ако щете.

Надявам се, че е ясно защо е видеото към кулминационната сцена от "Обществото на мъртвите поети". Смисълът на образованието не е в учебниците и чиновете. Смисълът на университетът не е в сградата и аудиториите. Когато смисълът е потъпкан, нарушаването на формалните правила (късането на страници от учебника, качването на чиновете или окупацията на сградата) е начин той да бъде припомнен.

5 коментара:

  1. Тъкмо се обадих в министерството, но задачата на жените там да отговорят на мейла ми очевидно не е лесна:


    Уважаеми г-н Орешарски,

    С документ № 1568/13 от 02.10.2013 бях уведомен, че сте получили писмото ми. Предполагам, че между 26.12.2013 и 11.01.2014 сте в отпуск. Въпреки това бих се радвал, ако в този период е възможно да Ви посетя за не повече от 15 минути с цел задаване на въпрос.



    Има и алтернативни методи за сваляне на правителство, но мисля да не ги използвам.

    ОтговорИзтриване
  2. Тъкмо се обадих в министерския съвет, но задачата на жените там да отговорят на мейла ми очевидно не е лесна:

    Уважаеми г-н Орешарски,

    С документ № 1568/13 от 02.10.2013 бях уведомен, че сте получили писмото ми. Предполагам, че между 26.12.2013 и 11.01.2014 сте в отпуск. Въпреки това бих се радвал, ако в този период е възможно да Ви посетя за не повече от 15 минути с цел задаване на въпрос.

    Има и алтернативни методи за сваляне на правителство, но мисля да не ги използвам.

    ОтговорИзтриване
  3. бахти тъпнята е тва disqus лайно, може да изтриеш коментарите.

    ОтговорИзтриване
  4. Реших все пак да им поясня:

    Уважаеми г-н Орешарски,

    "с цел задаване на въпрос" трябва да се разбира така както е написано.
    Извършването на атентат срещу Вас би имало твърде сериозни последици за мен и семейството ми, поради което целта е действително задаване на въпрос за мнението Ви за бъдещето на управлението на Републиката.

    ОтговорИзтриване
  5. Очевидно няма как да очаквам да получа отговор от Орешарски след като го заплаших с атентат. Оставям го във Вашите ръце. Успех!

    ОтговорИзтриване