12.01.2009 г.

За протеста на 14 януари и студентите


Като бивш протестиращ студент, няма как да отмина с безразличие, че 12 години по-късно студентите отново протестират. Бях много горда и щастлива, че в Югозападен университет точно студентите по социология бяха тези, които направиха импровизиран протест по повод убийството на Стоян Балтов. Когато обаче попитах част от тях защо точно са протестирали, получих разностранни и противоречиви отговори. Както се вижда, колегите им от София също нямат единна позиция. А доколкото имат някаква, тя ме притеснява. Затова искам да им кажа някои неща, които повечето от преподавателите им едва ли ще им кажат.

Колеги, имате много основания да бъдете недоволни и да протестирате, дори много повече от тези, за които протестирате. Живеете в несигурен свят, сред престъпност, корупция, перспективите за бъдещето на повечето от вас са, меко казано, мътни. Разбираемо е, че имате нужда от сигурност. Но защо смятате, че проблемите ви ще се решат, като Студентски град се напълни с камери и полиция?

Ето, в София на Попа има камери. Спира ли това продажбата на наркотици? Не. Продължават ли там да се мотаят друсани младежи? Да. Продължават ли да минават коли по Графа? Да. Дават ли колите предимство на пешеходците? Рядко. В Югозападен университет пък също са инсталирани камери. С тях биват наблюдавани няколко (има-няма десетина) непослушни преподаватели - в колко часа влизат в час и в колко излизат. А има такива, които изобщо или почти не си взимат часовете, но тях камерите не ги ловят. Защото работата е не просто в това да има камери, а кой наблюдава и с каква цел. Във вашия случай, за да кажете, че има смисъл от камерите, трябва да имате пълно доверие на полицията и съда. А именно те арестуват и съдят наркоманите, а не дилърите. Каква ви е гаранцията, че посредством камерите ще се залавят тези, които вършат престъпления, а няма да изтипосат по телевизията вас, че се връщате подпийнали от купон?

А ако инсталирането на камери не даде ефект, какво ще правите тогава? Ще молите за вечерен час като учениците, които уж сами го искаха, пък не го спазват? Ще предложите законопроект за връщане на студентските униформи, за да се засили дисциплината? Ще поискате да ви се четат електронните пощи, да ви се подслушват телефоните, или може би да се сложат камери и в стаите ви (така де, и там стават побоища понякога)? В Big Brother ли искате да живеете? Или може би в тоталитаризъм?

Ако сами се откажете от свободата си в името на повече сигурност, огромна е вероятността с вас да се злоупотреби, но тогава вече вие няма да имате свободата да протестирате.

Хайде сега помислете малко. Кой е виновен за ситуацията, коята накара чашата на търпението ви да прелее и да се вдигнете на протест? Кой напълни Студентски град със заведения, в които се мъкнат мутри и всякакви, вместо с библиотеки, спортни зали и студентски столове? Кой прецени, че в него трябва да се строят жилищни блокове, а не нови общежития?

Да, имате право да обвинявате и правителството, и парламента, и общинските власти. Но пропускате (дали случайно?) да обвините и... преподавателите си. А трябва.

Ние, преподавателите ви, имаме голяма вина за това, което се случва с вас. Казвам го най-отговорно и си поемам рисковете. Ние, преподавателите ви, всекидневно жертваме вас заради собственото си оцеляване. Ето, да почнем от примера със Студентски град. Ако се вярва на казаното от Бойко Борисов (
поне в този случай, който е проверим), единственото заведение, в Студ. град, което е общинска собственост, е злополучната дискотека "Амнезия". Голяма част от останалите са настояща или бивша държавна собственост, т.е. собственост на университетите, които сами са решили да ги предоставят за дискотеки и кръчми. Значи преподавателите ви (тези от тях, които са имали право да вземат решение, а да сте чули колегите им да са протестирали?) са преценили, че е по-добре да ходите на дискотека, отколкото да учите или да живеете здравословен живот. Така хем вълкът сит, хем агнето цяло. Хем постъпват пари в бюджета на университетите, хем вие имате предостатъчно пространство за "студентски живот". И друго, още по-важно - хем ние ви подаряваме изпитите и дипломите, което ви дава доста свободно време, хем сме се погрижили къде да си го изразходвате. Пък печелим и от двете. (Е, тук в подкрепа на моя университет ще кажа, че в централната му сграда има само едно кафене.)

Студентски град е само един от примерите за отговорността на преподавателите в университетите (поне в държавните университети) в България за живота и бъдещето на студентите. Като се замислите, ще видите, че същите проблеми ги има и в самия образователен процес. По-горе казах, че ви подаряваме изпитите и дипломите. И вие много добре знаете защо го правим - нужни сте ни като бройки, за да си оправдаем заплатите. Преподавам от 1998 година и досега не се сещам за случай на студент, който да е прекъснал следването си и да не е завършил, защото не се е справял. Който е поискал, той е завършил. И не само в моята специалност и моя университет е така. Бяха ми разправяли за един студент от Софийския, който публично заявил, че ще завърши с успех над 4, без да е прочел нито една книга, и го направил.

В досегашната си преподавателска практика изключително рядко ми се е случвало да чувам аргументи за необходимостта или не от дадена дисциплина за социологическата култура на студентите, когато тази дисциплина се въвежда или маха от учебната програма. Практиката е по-скоро следната - има преподаватели, те разбират (или смятат, че разбират) от дадени дисциплини, слагаме ги в програмата на студентите. Ако дисциплината е избираема, но студентите не я избират, ама преподавателят е щатен (или е хоноруван, ама ни е нужен по една или друга причина), правим дисциплината задължителна. Ако се скараме с някой колега или пък не ни е симпатичен, махаме негови дисциплини или правим всичко възможно да намалим хорариума им, независимо дали са необходими на студентите, или не. Ако е хоноруван, направо махаме него. А реализацията на студентите си остава техен проблем.

Може би се чудите - има ли това връзка с проблемите на Студентски град? Има, защото и в двата случая образованието се жертва заради оцеляването на преподавателите, а потърпевши сте вие, студентите. Казвала съм на студентите ми, че ако им давахме да четат толкова, колкото четат колегите в западните университети, нямаше да има нужда от толкова дискотеки. Не че там няма "студентски живот" - има, но има и образование. От друга страна, как може да очаквам от студентите ми да са мотивирани и да четат (освен няколко ученолюбиви единици), след като почти нямат свободата да избират какво да учат, а нямат и убеденост, че огромната част от това, което учат, им е полезно? И също толкова сериозен въпрос - ако образованието ти не те е учило да си самостоятелен, да избираш, да се аргументираш и да доказваш тези, каква подготовка дава то за съвременния живот?

Но нека си признаем - вие, студентите, също сте отговорни. На много от вас това положение ви изнася. Сайтовете за готови реферати, курсови и дипломни работи функционират не само защото ние си затваряме очите, а и защото има кой да ги купува, нали? Колко от вас са склонни да предпочитат преподавателите, които пишат само петици и шестици на изпити? Колко от вас са проявявали претенции към качеството на образованието си? Колко от вас (особено от тези, които отговорят с "да" на горния въпрос) могат с ръка на сърцето да кажат, че са взели от образованието си максималното, което е възможно? Само че така жертвите сте вие. Ако съдя по своите студенти, в последните години все повече от тях разбират това и стават по-критични и взискателни към образованието. Надявам се и с вас да е така.

Колкото и камери да се инсталират в Студентски град, не мисля, че това ще промени кой знае какво. Защото трябва да бъдат лекувани причините, а не последствията. А за да ги лекуваме, първо трябва да се осмелим да погледнем в себе си. Дори с риска да не ни хареса това, което видим.

11 коментара:

  1. До голяма степен написаното от Вас се отнася и за средното образование-за зависимостта на преподавателите от броя на учениците,за безотговорното отношение на едните и другите към качеството на образованието.Слава Богу още не се отдава училищна собственост за кръчми,но ... може и това да стане(или става?),все пак живеем в един голям абсурд.
    Незнам дали протеста ще постигне целта си,тъй като тези форми за изразяване на мнение нямат кой знай какъв успех у нас.Единствено се надявам на хората все някога да им "падне пердето",да хванат сопите и да променят положението.

    ОтговорИзтриване
  2. Здравейте, Светла,

    Казвам се Адриана и съм от организаторите на протеста. Въпросните момчета и техните изказвания не са от нашата група. Това са хора или от НПСС или хора, които тръбят приятелството си със Стоян Балтов(Станимир, Красимир). Влезте в sroksos.org и там прочетете защо и как протестираме - камерите не са нашата цел, ние искаме пълно обновление на Студентски град. А медиите тръбят колко сме били разединени. Не сме! Тези хора, които цитирате, никога не са били обединени с нас - опитахме тяхното "приятелство" вече. Вместо да предлагат реални решения, те бойкотират протеста с разни изказвания.

    Поздрави,

    -Адриана
    СРОКСОС

    ОтговорИзтриване
  3. СекторД и Адриана, благодаря за коментарите!

    СекторД, написаното от мен важи за цялото образование в България изобщо (държавното имам предвид), дори за детските градини. Моя позната работи в детска градина и беше скандализирана, че персоналът дава на децата разредени сокчета, пък те си изпиват останалия сок. Още по-скандализирана беше, като научи, че в повечето детски градини било така.

    Но не мисля, че със "сопи" може да се промени каквото и да е. Акъл трябва, не сопи. Със сопи просто ще си докараме следващото некадърно управление.

    Адрияна, бях в сайта ви. От него обаче не ми стана много ясно за какво се борите. Има общи декларации като "писна ни", "Ние СТУДЕНТИТЕ сме АВАНГАРД на ГРАЖДАНСКОТО САМООСЪЗНАВАНЕ на нашето общество". Пише, че подготвяте харта на исканията, но не я виждам. Казвате, че не сте били разединени, но в същото време твърдите - а, ние не сме с онези от НПСС и приятелите на Стоян Балтов.

    Що се отнася до целите на сдружението ви, доколкото виждам, те са концентрирани само около условията в Студентски град и следователно засягат само студентите, които живеят в него. И дума не става за образование. А тезата в моя постинг е - в Студентски град има проблеми, защото самото образование е проблемно. Както и да е, но цел като 13 - "Осигуряване на допълнителни финансови и социални преференции и облекчения за живущите на общежития" ме притеснява. Значи, който се е уредил да е в общежитие, да има и допълнителни преференции, а останалите?

    Радва ме, че казвате, че камерите не са вашата цел (а как, в такъв случай, ще интерпретирате 8 - "Подобряване на мерките за спазване на вътрешен ред, ефективността на контрола на достъпа с цел предотвратяване на предпоставки за престъпления, злополуки и нещастни случаи"?). Но гледате ли новини? Бойко Борисов много е харесал идеята за камерите в студентски град и казва, че го прави, защото студентите така искат. Тъй че, ако наистина не сте разединени, излезте с единна и демократична позиция.

    Още един въпрос. Казвате, че мисията на сдружението ви е "да защитава правата и интересите на живущите в студентски общежития и да подпомага подобряването на тяхната социално-битова среда, както и свързаната с нея инфраструктура и зелени площи". Защо тогава подготвяте харта на исканията, която подкрепя "всички справедливи искания на студенти, учители, родители, природозащитници, полицаи, млекопроизводители, животновъди, спортни организации"? Това излиза извън целите на сдружението ви.

    И една забележка, казвам го най-добронамерено. Оправете си правописа и пунктуацията в блога. Като пишете неграмотно, не можете да очаквате да ви взимат на сериозно.

    ОтговорИзтриване
  4. В българското образование, ако не друго, проблеми има. В изобилие. И смятам, че студентите би трябвало да протестират по-скоро заради лошото качество на обучението си, отколкото заради битовите условия и сигурността. Не че те не са важни, но е абсурдно да смяташ, че си губиш времето в университета и вместо именно този факт да те притеснява, да протестираш, че не ти е комфортно, докато си губиш същото това време. Преподавателите (и самата аз в това число) носим вина за нещата, които Светла изброява. И ние, и студентите, обаче, сме виновни за това, че всичко това вече се приема за нормално. Чувала съм студенти да изказват съжаление, че еди-кой-си не приема пари за изпит - каква трагедия, трябва да се учи! Друг пък отделил 3 дни да прави царски пищови - ами за три дни всеки средноинтелигентен човек просто ще научи въпросите. Що се отнася до курсови проекти, дипломни работи и т.н., плагиатството се вихри с такава страшна сила, че вече думата се обезсмисля, повечето въобще не считат това, което правят за плагиатстване. Много се радвам, че студентите протестират, но бих искала този протест да се изразява и на по-ниско ниво, срещу нередности, на пръв поглед дребни, с които почти всеки ден се сблъскват.

    ОтговорИзтриване
  5. lynn, напълно съм съгласна. И съм дълбоко убедена (и мога да го докажа), че проблемите на образованието и сигурността са свързани, като образованието е по-сериозният проблем и причина (наред с общото беззаконие в България) и за останалото. Та затова "искаме зелени площи" звучи... инфантилно. Тук нямам предвид възрастта на студентите, които го казват, а неща като социална и екзистенциална зрялост.

    ОтговорИзтриване
  6. Здравайте,
    Казвам се Наталия и съм студентка в Пловдив.От сайта на СРОКСОС oтново ставам свидетел на това колко не целенасочени сме младите хора отново искаме ВСИЧКО И ВЕДНАГА.Така просто не става.Аз лично съм недоволна от образователната ни система като цяло-от детските градини до университети.Докато образователната ни система не се промени,нищо няма да се промени в държавата.От образованието тръгва всичко,колкото един човек е по-образован толкова по-ясни стават целите,за които човек трябва да се бори.Kолкото човек е по-образован, толкова по-трудно може да бъде манипулиран.Държавата(управляващите) целенасочено прави, така че образователната ни система да не се развива в положителна насока,а точно обратното-колкото повече неграмотни или зле подготвени млади толкова по-лесен контрол и безпрепятствено управление.Образованието е важно за всяка сфера от живота.Просто не можеш да очакваш,че ще има добра здравна система при положение,че виждаш как бъдещите доктори си правят пищови или пък преподавателя по анатомия си говори по gsm по време на упражнение,или пък не можеш да очакваш,че ще си добър инжинер при положение,че учиш от материали от преди 30 години и нямаш досег до компютър в университета,за да се учиш на съвременни програми и т.н. Не може на едно дете да му пускаш чалга в детската градина и това да му е заниманието за деня.Какво възпитание е това!Мога да давам още много примери,но знам че всеки е бил свидетел на неща,които не трябва да са такива,каквито са в момента.Ние обществото трябва да се променим,нашето мислене трябва да се промени за нещата около нас. Промяната настъпва след упорита работа и то след промяна на нашето мислене,и след това ще настъпи промяна в мисленето на всички българи оттам на правителството,което ще вижда,че ще имам реален опонент-ОБЩЕСТВО,което ще е с ясни цели и идеи за това какво е нужно за развитието на държавата.Аз съм ЗА протеста,защото това е сигнал,че ние младите все повече се замисляме за бъдещето си и желаем истинска промяна за сегашно ни общество.И се надявам,че този протест на младите няма да е последния,защото желаещите да изразят виждането си за съвремието ни ще стават все повече при всеки следващ протест.

    ОтговорИзтриване
  7. Здравейте, Наталия,

    Ще съм изключително щастлива, ако повече студенти с мотиви като вашите се включат в протеста :-). Защото сте напълно права, че образованието е важно за всяка сфера от живота, както и че напълно умишлено не се правят сериозни реформи в образованието. Така потърпевши сте не само вие, студентите, а цялото общество.

    А аз се надявам не просто да има следващи протести, а да има протести, които водят до реални резултати, включително и в областта на образованието.

    ОтговорИзтриване
  8. Казвам се Антония Димова и съм студентка във „ВТУ“ Втори курс Право. Неможах да присъствам на протеста и по този начин неможах да защитя правата които имаме всички студенти, също така и нашите искания. Наблюдавах протеста по кабелната телевизия и съм възмутена от действията както на политици така и на студенти. Възмутена съм от политическата криеница, която разиграха и на нежеланието лично да се опитат да подкрепят младото общество, защото не вярвам да нямат и те деца които да са студенти или да са били такива. Предполагам, че техните деца се ползват с доста преференции, но все пак ние сме обществото което ги е излъчило като политически представители. Като такива те са длъжни поне да ни изслушат. За съжаление, обаче студентите-мои колеги-не показаха добро възпитание и дипломатичност с което се опорочи и самият протест. Действията които се разиграха много напомнят тези в Атина, но да не забравяме, че 1997 година студентите отново бяха на същото място където бяха и днес 14 Януари 2009г. Нещо в цялата схема липсва и аз мисля,че вече всички знаят нашите искания. Нека започнем с промяна в Конституцията и управляващите.

    ОтговорИзтриване
  9. Прекрасно е написано, много добре казано, съгласна съм с всяка една дума...за децата си съм решила, че ще им дам качествено образование в езикова детска градина и специализирано училище, след това извън България! Тук не! За нищо на света! Не може в детска градина да учат детето ми как се прави туршия и сладко, съжалява учителката, но това била програма от Мин. на образованието. Не може да гледат нон стоп филмчета и да ядат маргаринени филии, и тенденцията на възпитание да е от моето време ...още не сме стигнали до училище, но виждам какво става по познатите ни. Не, аз не желая българско образование за децата си!

    ОтговорИзтриване
  10. Управляващите така разбират участието в протестите- Инспектората на образованието -София иска спешна справка от Директорите на училищата: Кои учители и ученици са отсъствали за 14.01.09!
    ВАЖНО!!!
    НА ВНИМАНИЕТО
    НА ДИРЕКТОРИТЕ НА
    СТОЛИЧНИТЕ УЧИЛИЩА
    УВАЖАЕМА ГОСПОЖО/ ГОСПОДИН ДИРЕКТОР,
    Моля, към информацията за състоянието на учебния процес да подадете информация за отсъстващи учители и ученици на 14.01.2009 г. (Приложение1)
    Ваня Кастрева
    Началник на РИО, София-град
    Това е отношение, това е демокрация!

    ОтговорИзтриване
  11. Антония и анонимни, благодаря за коментарите и се извинявам, че нямах възможност да ви отговоря по-рано.

    Антония, какво имате предвид, като казвате, че студенти и Ваши колеги не са показали добро възпитание?

    Анонимен 1, ама наистина ли в програмата за обучение в детските градини влиза как се прави сладко и туршия??? Напълно Ви разбирам относно образованието, които искате да дадете на децата си. Ако имах деца, щях да разсъждавам по същия начин, или да потърся добро частно училище в България, разбира се, ако имах съответните средства.

    Анонимен 2, изключително интересна информация, благодаря Ви. Проверих в Гугъл - махнали са я от сайта, но има следи, че е била там.

    ОтговорИзтриване